Gå til innhold

Fugl funnet

Anbefalte innlegg

Det kan stemme, ja. Et annet argument mot å ikke ta på spesielt hjortevilt, er at de er "luktfrie". Hvis man tar på dem, så gjør man det enklere for rovdyr å lukte seg frem til dem når de forsøker å trykke. En skal heller ikke se bort i fra at mora faktisk vil kunne være redd for å nærme seg barnet hvis hun kjenner menneskelukt.

Det kan være at man skal være forsiktig med å ta på reder, fordi foreldrene vil kunne bli bekymret hvis de ser at det er rotet rundt i reiret.

Uansett, så er det dummeste man kan gjøre faktisk det å ta med seg dyret hjem. På denne tiden av året har eggene klekt, og det er helt naturlig at barna må tilbringe tid på bakken før de lærer seg å fly.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du det ville være bedre å bare løslate? Som jeg sa, jeg ønsker for denne fuglen å leve. Problemet er fuglen kan ikke spise mat av seg selv og kan ikke fly heller. Jeg mater med litt våt brød, men jeg vet den er ikke nok.

Lenke til kommentar

Det med lukt er vel først og fremst hjortedyr som er vare på ja. Hva gjelder fugler skal man helst holde seg borte fra fugleunger og reder fordi det forstyrrer og dermed kan gjøre at foreldrene anser det som farlig å komme i nærheten og holder seg unna.

Nå er imidlertid skaden skjedd, og jeg regner med at TS er villig til å legge litt innsats i å hjelpe denne ungen selv om det ikke er så morsomt å mate en fugleunge i lengden som å gå på fylle i Spania. Om noen faktisk påtar seg ansvaret for fuglen i Fredrikstad burde det være en ganske smal sak og ordne frakt dit.

Tror du det ville være bedre å bare løslate? Som jeg sa, jeg ønsker for denne fuglen å leve. Problemet er fuglen kan ikke spise mat av seg selv og kan ikke fly heller. Jeg mater med litt våt brød, men jeg vet den er ikke nok.

Den trenger noe ordentlig fór. Bor du mitt i byen har du antagelig en dyreforretning i nærheten. Kjøp melormer som du kan mate den med.

Endret av KarlChilders
Lenke til kommentar

Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det.

Dette stemmer ikke. Det er en gammel myte.

Fordi du ikke tror på det?

Nei, fordi det ikke stemmer.

Fugler har faktisk veldig dårlig luktesans.

Man ser at moren ikke vil ha unger som er tatt på mange vitenskaplige dyreprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...