Forynth Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei alle sammen, Jeg har funnet en baby fugl. Her har jeg et bilde. https://38.media.tumblr.com/09b733c8059ed837f8f645fdc3a07b52/tumblr_n7j5bkw0Lw1twbwgxo2_500.jpg Jeg kan ikke beholde denne fuglen fordi jeg skal reise til Spania denne onsdagen for 2 uker. Kan noen fortelle meg hvor kan jeg gi denne fuglen og til hvem? En dyrebutikk for eksempel. Jeg bor i Oslo. Takk. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Ring en veterinær. Er du heldig er det noen andre som kan ta seg av den. Men sannsynligheten er nok ganske stor for at den blir avlivet. Du kan også prøve med en annonse i lokalavisen. Endret 22. juni 2014 av Skurupu Lenke til kommentar
Forynth Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Bli avlivet? Hvorfor? Fuglen er i en god tilstand Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Det er det som skjer hvis ingen sier seg villig til å ta seg av den. Og det er det langt i fra sikkert at noen gjør. Endret 22. juni 2014 av Skurupu Lenke til kommentar
Forynth Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Aw, så synd. Jeg ønsker for den å leve :C men jeg skal prøve i morgen å finne en butikk eller en dyreklinikk. Takk for hjelpen! Endret 22. juni 2014 av Elzeara Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Fant en skadd pippip, dro til 3 dyreklinikker før noen en gang gadd å se på den. Hvordan fant du den? Er morra ute av bildet? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det. Det er klart at du har hatt de beste hensikter med dette, men det kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Du må la naturen gjøre sitt. Viser til viltloven: § 7.(forbud mot vilt i fangenskap) Ingen skal holde vilt i fangenskap med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Unntaket er selvsagt hvis dyret har vært skadet, og det er rimelig å tro at du kan hjelpe det. 4 Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hvis du fant en naturlig fugl eller fugøer generelt ute skal du så klart ikke ta den med hjem til seg selv. Det er nesten det samme som om når du gikk tur, og ble hentet og låst inne i huset til en fremmed. Slipp den fri... du må ikke gi den til dyrebutikk eller vet. Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Forresten.... når har du egentlig ødelagt livet dens og den har liten sjans for å overleve om den ikke finner foreldrene. Lenke til kommentar
KarlChilders Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Du får prøve å fete den så godt opp som mulig. Prøv å ikke bare fore den, men legg mark i litt løs jord i en boks som den kan plukke opp selv. Jeg er ikke noen ekspert, men prøv også å finne annen mat som den spiser naturlig (frø, nøtter, biller osv.) En veterinær vil nok avlive den, men det må da være noen bekjente av deg som er villige til å ta seg av den i en uke eller to? Endret 22. juni 2014 av KarlChilders Lenke til kommentar
Forynth Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Mora mi fant fuglen ute, men vi kunne ikke finne redet. Fuglen var svak og redd, så vi tok den inne. Jeg bor på Majorstuen og der er masser av bygninger med få trær I nærheten. Den er ikke min intensjon å beholde denne fuglen. Det er derfor jeg ber om hjelp. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Etter å ha tatt på den så den har lukt fra mennesker så vil vel ikke morra eller andre fugler ha den uansett. Det gjelder iallefall reder og egg. Tipper den må klare seg selv. Endret 22. juni 2014 av War Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Kjør den til Fredrikstad så skal jeg ta meg av den. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det. Det er klart at du har hatt de beste hensikter med dette, men det kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Du må la naturen gjøre sitt. Viser til viltloven: § 7.(forbud mot vilt i fangenskap) Ingen skal holde vilt i fangenskap med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Unntaket er selvsagt hvis dyret har vært skadet, og det er rimelig å tro at du kan hjelpe det. Det med at foreldre avviser en unge som har menneskelukt på seg er bare bullshit. En gammel myte som er debunket ganske grundig. Dette gjelder særlig hos fugler, iom at de fleste fugler har elendig luktesans. Nå stemmer det selvsagt at man skal la ville dyr være i fred, der er vel de fleste enige. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det. Dette stemmer ikke. Det er en gammel myte. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Dyreekspertene sa så i fjor i alle fall da et rede lå fornære vegen her i Trondheim ^^ Lenke til kommentar
Forynth Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Kjør den til Fredrikstad så skal jeg ta meg av den. Jeg vet ikke hvis denne er de beste idéen xD Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Ja, og en fyr fra viltnemda sa det samme om rådyrkalver for et par uker siden. Men det betyr ikke at det stemmer, for det er en seiglivet gammel myte som folk av en eller annen grunn fortsatt tror på. Hensikten med myten er jo klar, da den sikkert gjør at mange faktisk lar dyrene være i fred, men det er fortsatt en myte. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det. Dette stemmer ikke. Det er en gammel myte. Fordi du ikke tror på det? 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Til neste gang: Du skal aldri plukke opp ville dyr, og ta dem med seg hjem. Du skal heller aldri røre dem, for i mange tilfeller er foreldrene i nærheten - og ved menneskelukt på avkommet så vil de rett og slett forlate det. Dette stemmer ikke. Det er en gammel myte. Fordi du ikke tror på det? Nei, fordi det ikke stemmer. Fugler har faktisk veldig dårlig luktesans. Endret 22. juni 2014 av Skurupu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå