Lord Mathias Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Heisann. Jeg begynner på 1.vgs til høsten. Jeg fikk nokså gode karakterer i de fleste fag, men Spansk er et fag jeg trenger forbedring i. Det hadde vært fantastisk om noen som leser dette -gjerne med en del spansk kunnskaper, kunne hjulpet meg med følgende; Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre, hva som er lurt å gjøre, for å heve mine kunnskaper innenfor Spansk faget. Jeg har en 4 i Spansk etter fullført 10ende, noe som altså betyr at jeg kan det grunnleggende, men ikke et hakk mer. Jeg setter stor pris på eventuell hjelp, jeg har veldig lyst til å mestre dette faget bedre og håper på god respons. Takk! Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Fikk 3/4 i året før karakteren gjaldt. Sommeren før dette året hvor spanskkarakteren skulle settes lånte jeg bøkene og gikk gjennom arbeidsbok og grunnbok fra start til slutt, fikk 6 i både standpunkt og på eksamen ettersom jeg jobbet jevnt ut året med faget og. Hold følge med leksjonene og grammatikken. Det er ingen magisk løsning, den eneste løsningen er å nå låne spanskbøkene og jobbe seg gjennom dem. Var slitsomt, og man må jo studere grammatikken nøye fordi det finnes ingen fasit på om du skriver riktig. Endret 22. juni 2014 av Lackadaisical Lenke til kommentar
Lord Mathias Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Fikk 3/4 i året før karakteren gjaldt. Sommeren før dette året hvor spanskkarakteren skulle settes lånte jeg bøkene og gikk gjennom arbeidsbok og grunnbok fra start til slutt, fikk 6 i både standpunkt og på eksamen ettersom jeg jobbet jevnt ut året med faget og. Hold følge med leksjonene og grammatikken. Det er ingen magisk løsning, den eneste løsningen er å nå låne spanskbøkene og jobbe seg gjennom dem. Var slitsomt, og man må jo studere grammatikken nøye fordi det finnes ingen fasit på om du skriver riktig. Tusen takk for svar. Du mener at du lånte lærebøkene, som du hadde brukt på skolen, men levert inn? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Fikk 3/4 i året før karakteren gjaldt. Sommeren før dette året hvor spanskkarakteren skulle settes lånte jeg bøkene og gikk gjennom arbeidsbok og grunnbok fra start til slutt, fikk 6 i både standpunkt og på eksamen ettersom jeg jobbet jevnt ut året med faget og. Hold følge med leksjonene og grammatikken. Det er ingen magisk løsning, den eneste løsningen er å nå låne spanskbøkene og jobbe seg gjennom dem. Var slitsomt, og man må jo studere grammatikken nøye fordi det finnes ingen fasit på om du skriver riktig. Tusen takk for svar. Du mener at du lånte lærebøkene, som du hadde brukt på skolen, men levert inn? Noe sånt ja, måtte låne dem senere. Lenke til kommentar
Lord Mathias Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Fikk 3/4 i året før karakteren gjaldt. Sommeren før dette året hvor spanskkarakteren skulle settes lånte jeg bøkene og gikk gjennom arbeidsbok og grunnbok fra start til slutt, fikk 6 i både standpunkt og på eksamen ettersom jeg jobbet jevnt ut året med faget og. Hold følge med leksjonene og grammatikken. Det er ingen magisk løsning, den eneste løsningen er å nå låne spanskbøkene og jobbe seg gjennom dem. Var slitsomt, og man må jo studere grammatikken nøye fordi det finnes ingen fasit på om du skriver riktig. Tusen takk for svar. Du mener at du lånte lærebøkene, som du hadde brukt på skolen, men levert inn? Noe sånt ja, måtte låne dem senere. Den er greit. Skal prøve det lokale biblioteket, og se om jeg finner noe der. Takk igjen for svar! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Med forbehold om at mine sprog ikke inkluderer spansk, noen punkter: 1. Les bøker eller magasiner, på spansk, hvor temaet er noe du er interessert i. 2. Les evt. noen bøker omigjen på spansk dersom du allerede har lest de i oversettelse. 3. Lytt på spansktalende radio, f.eks over nettet. (På Wikipedia fant jeg ikke en samlet liste over radiostasjoner i Spania, men f.eks Radio Nacional de Espana har en egen artikkel hvor man finner linker videre til de forskjellige kanalene og deres nettsendinger. Spansksproglig Wikipedia er å finne på es.wikipedia.org...) 4. Om du greier å finne noen turister el.l. som er spansksproglige, så utnytt mulighetene for tale- og lyttetrening så langt det er praktisk mulig... (uten å slite de personene HELT ut... ;-) 5. Det finnes helt sikkert tilsvarende diskusjonssteder som dette på spansk - finn et, les i et par uker, meld deg inn og hiv deg utpå! (Men i denne sammenheng bør man huske på at ikke alle bryr seg om å skrive godt sprog, så du kan risikere at en god del av det du leser her, er (tildels sterkt) preget av muntligheter...) Bonne Chance! (Jeg leser selv fransk for tiden, utenfor enhver formell sammenheng.) Endret 22. juni 2014 av akroev Lenke til kommentar
Lord Mathias Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Med forbehold om at mine sprog ikke inkluderer spansk, noen punkter: 1. Les bøker eller magasiner, på spansk, hvor temaet er noe du er interessert i. 2. Les evt. noen bøker omigjen på spansk dersom du allerede har lest de i oversettelse. 3. Lytt på spansktalende radio, f.eks over nettet. (På Wikipedia fant jeg ikke en samlet liste over radiostasjoner i Spania, men f.eks Radio Nacional de Espana har en egen artikkel hvor man finner linker videre til de forskjellige kanalene og deres nettsendinger. Spansksproglig Wikipedia er å finne på es.wikipedia.org...) 4. Om du greier å finne noen turister el.l. som er spansksproglige, så utnytt mulighetene for tale- og lyttetrening så langt det er praktisk mulig... (uten å slite de personene HELT ut... ;-) 5. Det finnes helt sikkert tilsvarende diskusjonssteder som dette på spansk - finn et, les i et par uker, meld deg inn og hiv deg utpå! Bonne Chance! (Jeg leser selv fransk for tiden, utenfor enhver formell sammenheng.) Fantastiske punkter! Tusen takk for at du tok deg tiden til å kommentere :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå