Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 dette her virker mer som et desperat forsøk fra 2 brukere som føler seg trukket på av en eller 2 mod`s... kall det hva du vil. Men det er en prinsipiell sak at regler er regler. Det er klart at en post som viser til en annonse som kanskje mange av forumdeltagerne ikke hadde sett øker fokusen på denne. Økt fokus -> mer lyst til å laste denne ned -> oppskriften ligger jo der også -> db's innlegg forsvares av mange og at db selv har dette på forsiden legimterer denne handlingen -> bruker laster denne ned på bakgrunn av denne fokusen i forumet. Denne tråden burde vært stengt og ikke blitt holdt oppe fordi det er i moderator sin interesse. Du trenger ikke være geni for å skjønne at 2 + 2 = 4. Og hvis du lurer: ja jeg har 4 års markedsføringutdannelse bak meg. half life 2 har sannsynligvis mest fokus på seg av alle spillene i produksjon, men greit nok, la oss si at den får økt fokus fra gamer.no brukerne... db sitt innlegg forsvares av mange ? jeg har foreløpig ikke telt så mange, og igjen har en del av disse forsvart dem på feil grunnlag... spesielt med tanke på at en god del av dem sitter med tankegangen - "det er ulovlig å kjøpe og bruke narkotika, men det er ikke ulovlig så lenge noen andre kjøper narkotika til deg" om det fikk flere folk til å laste den ned ? tror faktisk det hadde motsatt virkning. folk fikk vite hva betaen inneholder og at den er ingenting annet enn en techdemo som vil gi deg problemer. folk vil ikke ødelegge opplevelsen av spillet. men igjen kan man vri det litt,så når et spill får omtale, omtalen får økt fokus, øker da dette lysten til å laste ned spillet ? når et spill får omtale på gamer.no og omtalen får fokus via forumet til gamer.no, gjør det at flere automatisk vil laste ned spillet ? betyr det at vi burde forby omtaler ? dagbladet hadde ikke akkurat noen bruksanvisning på hvordan man skulle laste ned betaen. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ikke glem at man som moderatør ofte får andre tilbakemeldinger da man skriver noe i forumet. Dette kan helle både på den negative siden og på den positive siden. Jeg har selv opplevd at hvis jeg spør om noe så får jeg svært hyggelige tilbakemeldinger. Ofte mye hyggeligere enn jeg ser andre får. På en annen side er det som moderatør veldig vansklig å svare på andres tråder uten å få en gjeng brukere på nakken. Det har skjedd meg ganske ofte at hvis jeg svarer på et spørsmål fra en bruker så dukker det opp en ny gjeng som begynner å svare kun i min retning for å "motsi" meg, og det på en veldig provoserende måte. Disse personen ville kanskje normalt holde seg unna tråden. Det er også veldig vansklig å gjøre noe med dette ettersom man da fort kan bli beskyldt for å fjerne innlegg som fra folk som motsier deg som moderatør. Det har faktisk skjedd at jeg har svart seriøst på et spørsmål, og dermed har diskusjonen utartet seg til 2 påfølgende sider med usaklige innlegg fra folk som desperat prøver å motsi meg til tross for at det jeg sier er ganske korrekt. Jeg vil ikke ta fra noen retten til å rette på meg hvis jeg faktisk skriver noe feil, men å spore av diskusjonen til de grader grunnet et enkelt svar? Et annet problem er tråder som ligger i gråsonen. Jeg svarte engang seriøst på en tråd som var feilpostet (var på det tidspunktet ikke klar over hvor tråden lå ettersom jeg fant den på "siste fra forumet"). På grunn av dette ble tråden svært populær for brukerne som vanligvis pleier å dukke opp i diskusjoner som går ut på å finne feil hos moderatørene. Jeg var selv ikke forfatter av tråden, og var ikke klar over at jeg ifølge mange hadde brutt retningslinjene, og en enkel unnskyldning hjalp ikke ettersom jeg var moderatør. Retningslinjene gjelder uten tvil for oss moderatører også, men jeg håper alikevel at dere ut ifra eksemplet ovenfor skjønner at det ikke alltid er like greit. Gjør en moderatør en feil, eller en handling som ligger i gråsonen så er det plutselig en haug med personer som skal påpeke dette. Jeg har som sagt ikke et problem med at folk sier ifra da jeg har gjort eller sagt noe feil, men det er ganske idiotisk å ødelegge en hel tråd for å gjøre meg oppmerksom på det. Et lignende eksempel er vg's innlegg om at kongen røyket på røykfri. Hadde han vært en vanlig person og ikke kongen ville vi aldri ha hørt om saken, men på grunn at han er kongen så ble det førsteside oppslag i vg. Dette er helt idiotisk i mine øyne (til tross for at jeg er motstander av tobakk). Greit nok at han som konge (og vi som moderatører) bør gå foran med et godt eksempel, men som sagt bør alle kunne gjøre feil uten at det blir førstesideoppslag i norges største avis. Mitt poeng er at det er lettere for oss moderatører å skrive i forumet samt følge retningslinjene hvis dere brukere behandler oss som brukere fremfor moderatører (og hatobjekter med en gang det skjer en minimal feil). For å svare konkret på tittelen til tråden så er min personlige mening ovenfor brukerne at jeg er positiv til hver enkelt bruker frem til personen tråkker over grensen. Det er av logiske årsaker umulig for meg å kunne like en person som er gjenganger i en "vi hater moderatørene" tråd eller som gang på gang hjelper til med å spore av en seriøs tråd bare fordi en moderatør har svart på den. Jeg regner meg alikevel selv som seriøs nok til ikke å bruke mulighetene jeg har for å straffe personer som irriterer meg personlig. Jeg sikter på ingen måte til noen spesifikke personer her bare så det er nevnt. Jeg bare ser de samme personene som hele tiden klager på moderatørene for den minste filleting noe som i mine øyne (som privatperson) ser rett og slett dumt ut. Jeg synes det alltid er bra med konstruktiv kritikk av megselv, av moderatørene, og av forumet, men ting kommer til tider helt ut av kontroll. Nå er jeg en av moderatørene som sjelden har fått klager på meg så dette innlegget mitt er kanskje ikke så relevant, men jeg håper alikevel det oppklarer endel slik at dere kan se på saken fra vår side også. Da det gjelder moderatørenes oppførsel i henhold til retningslinjene så skal disse følges også for oss, men det kan skje feil fra vår side som eksemplet jeg nevnte ovenfor. Vi i forumstyret jobber også med å i tillegg til forumets retningslinjer lage moderatørretningslinjer som forhåpentligvis skal sette en standard for hvordan ting blir moderert, samt gi oss som svarer på support en bedre mulighet for å kunne behandle klager. EDIT: jeg forventer meg kritikk for dette innlegget, men svarte på det alikevel rett og slett for at dere skulle få se min, en moderatørs, mening om saken slik som orginalt var spørsmålet hvis jeg ikke har feiltolket tråden. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Vi har jo andre eksempler på forskjellig oppfatning av reglene, det var en tråd på overklokking ang Kjøp/salg av xp prosessorer med god stepping der trådstarter tok imot bestillinger av disse. I følge retningslinjene er dette klart ulovlig , men alikevel var det en moderator som skrev at dette var bra og oppfordret til å fortsette, dette fortsatte lenge etterpå før en annen moderator stengte tråden grunnet brudd på retningslinjene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå