arrowtothed Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Har en i min nærmeste familie som er alkoholiker og som kjører i beruset tilstand hver dag. Vi bor i en relativt stor kommune arealmessig med lang avstand til butikk, arbeid, skole, osv. fra hjemmet, så denne personen er avhengig av bil. Saken er at han også drikker fra morgen til kveld, og noen ganger er han så full at han blir utydelig i talen og går skeivt - før han setter seg i bilen og kjører - og jeg er jo selvsagt klar over at dette er et rødt lys, men kan ikke konfrontere denne personen. Har i noen tilfeller måttet "stjele" bilnøklene og gjemt dem, men det blir da blikk og kommentarer resten av dagen, og sant skal sies så vil jeg egentlig slippe å se mer av denne personen enn jeg må. Hittil har det gått bra, og dette har pågått i årevis, men i det siste har han drukket mye mer enn "vanlig" (vil påstå dette er dødelige mengder for oss vanlige folk), og nå tør jeg ikke lenger se på at han setter seg i bilen og kjører rundt dagen derpå. Det er heller ikke så lett å bare ringe politiet og gi dem bilnummeret og si sånn ca. hvor han befinner seg, for da vet plutselig alle om det; og det er jo slik på bygda at du er bare like bra som den søpla du er i slekt med. Samtidig så vet jo alle "egentlig" om at han gjør dette, politiet også... Så vet ikke lenger hva jeg kan gjøre for å forhindre at noe skjer. Denne personen kan fort komme til å ta livet av noen i trafikken, men frykter at han kan like fort ta livet av meg hvis han føler seg forrådt (er meget paranoid, og har trolig en personlighetsforstyrrelse). Avvenning har aldri vært et alternativ, så jeg er egentlig helt rådløs. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Så du vil la ham holde på for selv å unngå stigmaet du ser for deg vil ramme deg om han blir tatt? Hva hvis han kjører seg selv og/eller andre i hjel, vil det være noe bedre? Ring politiet neste gang. 5 Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Du må si fra til Politiet. Vet det er nok veldig tøft, men langt bedre enn at en skikkelig ulykke skjer... tenk om noen mister livet? For det første vil jo noen miste livet, for det andre kan personen du snakker om havne i fengsel. Er du bekymret for bygdesnakk så vil det i alle fall da oppstå. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Her bør du handle, altså gjøre noe. Personlig ville jeg aldri tystet til politiet. Jeg ville tatt saken først i egne hender. Gjort det helt klart for personen om at dette fortsetter så må politiet tilkalles. Så ta tak i problemet først og det raskt. Det handler om å gi et menneske en mulighet, før straff fra statens menn i uniform tilkalles. 3 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Du trenger ikke sikte til en spesiell hendelse. Bare ring politiet og forklar at denne personen kjører i fylla hver eneste dag. Da blir han nok tatt rimelig fort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Siden du er redd for din egen sikkerhet hvis du stiller fyllekjøreren ultimatumet edru eller politi, samt bygdedyret så vil jeg anbefale deg å tipse politiet anonymt. http://tips.kripos.no/cmssite.asp?c=1&h=30&menu=3 https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/Tips_1.xhtml Tipsene fører til politidistriktet sentralt og ikke til en bygdelensmann. Får bygdelensmannen ordre om å ta tak i saken fra politidistriktet sentralt så gjør nok vedkommende det. Hvis ikke du ser resultater i nærmeste fremtid, tips igjen og fortell at forrige tips ikke har ført til resultater. Endret 22. juni 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Slik du legger det frem vil jo fyren tro det er dere som har tystet på ham uansett hvordan han blir tatt, så da er det vel bare å kjøre på (no pun intended)? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Har en i min nærmeste familie som er alkoholiker og som kjører i beruset tilstand hver dag. Samtidig så vet jo alle "egentlig" om at han gjør dette, politiet også... Politiet også?? Da er det ikke bare slektningen din som skal anmeldes!. 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Uansett hvor vanskelig det vil være for personen det gjelder å bli anmeldt for det, så er det faktisk til hans eget beste. Det vil egentlig kun være et tidsspørsmål før han krasjer. Da kan det gå utover han selv, og ikke minst andre personer. Hvordan vil det føles ut i etterkant hvis du selv visste om det - men ikke reagerte? Send inn et anonymt tips, og ikke si til en eneste at du gjorde det. Da vil du slippe unna bygdedyret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 La bilen ha et "uhell" slik at den ikke fungerer lengre hvis han er den eneste som kjører den. Deretter nekter du å låne bort din egen bil til denne personen, men tilbyr deg heller å kjøre han dit han skal hvis det passer, hvis ikke får det vente. Og med "uhell" mener jeg slik at bilen ikke blir kjørbar uten at det koster en god del penger å få fikset. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Slenger meg på de som mener at du burde tipse politiet, eventuelt anonymt. Ja, det kan kanskje bli kjipt, men tenk så vanvittig mye verre det blir om han dreper seg selv eller andre, og du kunne forhindret det. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Angående tipset om hærverk, så er det som du sikkert vet ulovlig og løser ingen verdens problem. Når bilen er fikset, så havner slektningen din på veien igjen - mest sannsynlig uten noen endring. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg ser forskjell mellom å kjøre i fylla drita full mens du drikker, og å kjøre bil dagen derpå. Dersom man er tålig frisk og opplagt, og sover de timene som er krevd så ser jeg ikke noe problem. Er han dritings å kjører i fylla hele tiden, så kunne jo legen være en vei å gå også. Dvs fastlegen, han kan jo også ta ifra ruset uskikkede sjåfører lappen, og da vil muligens OnklPoliti og bøtene og fengslingen deres unngås. For meg er tysting en uting, men om liv kan gå tapt så er det vel litt annerledes. Bedre med telefon til fastlegen enn Snuten. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Pfft, tyst i vei. Denne karen fortjener straff. I det aller minste, så skal han fratas lappen. I mange tilfeller er tysting til alles beste. Endret 22. juni 2014 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Pfft, tyst i vei. Denne karen fortjener straff. I det aller minste, så skal han fratas lappen. I mange tilfeller er tysting til alles beste. Ja noen liker å tyste, vet det. Allikevel så lider alkoholikere av sykdom. Åpent fengsel kan kanskje være bra for de, så får de sluttet med flaska en stund og ender opp med cannabisbruk pga miljøet i fengsel isteden. Bøter har null effekt og blir sannsynelig til fengsel. Jeg ser ikke helt problemet med en telefon til fastlegen, som ordner dette lett og kan gi behandling til den som sliter og kjører i sikksakk. Endret 22. juni 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Det er da ingen sykdom at han driter i lover og andres liv og helse. Det er det som er problemet her, ikke alkoholismen. 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Det er da ingen sykdom at han driter i lover og andres liv og helse. Det er det som er problemet her, ikke alkoholismen. Fastlegen løser det problemet bedre enn Politiet.... Bestemor mi er like farlig i trafikken fordi hun er veldig gammel. Hun kan umulig kjøre når det er mørkt og jeg er redd for å sitte på med henne. Hun skulle ikke hatt lappen og kjører rundt. Like farlig som alkisen, men politi blir nok ikke involvert. Jeg ser ikke helt forskjellen mellom å ha en sykdom/avhengighet/uskikket i trafikk og være aldersyk/dement/syk uskikket i trafikken. Begge kvalifiserer til fastlegen og jeg synes ikke man behøver å blande inn Politiet når det gjelder nær familie. Politi hjelper ikke mot alkoholisme.... Endret 22. juni 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
arrowtothed Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 "Så du vil la ham holde på for selv å unngå stigmaet du ser for deg vil ramme deg om han blir tatt? Hva hvis han kjører seg selv og/eller andre i hjel, vil det være noe bedre? Ring politiet neste gang." -Tror ikke du fikk med deg det jeg skrev om at denne personen er truende til å ta livet av meg der og da dersom han føler seg truet eller sviktet på noen måte. Dette er ikke noen overdrivelse, spesielt ikke siden jeg har fått mistanken om at alkoholen har ført til at han har utviklet en personligetsforstyrrelse (eller fått en hjerneskade som påvirker hans evne til å bl.a. huske ting, tenke logisk, og ikke minst fatte konsekvenser - dette går også gått an hos alkoholikere på hans nivå). Han er ikke bare en fare i trafikken, med andre ord. "Politiet også?? Da er det ikke bare slektningen din som skal anmeldes!." -Ja, politiet også. Eneste fungerende politi vi har er én lensmann, som ikke tar dette på alvor... Muligens fordi vi har et stort problem med fyllekjøring generelt. "Jeg ser forskjell mellom å kjøre i fylla drita full mens du drikker, og å kjøre bil dagen derpå."-Når du er alkoholiker er det rett opp og vodka i kaffen, uansett om du er bakfull eller ikke. Så er egentlig ingen forskjell, nei.Har dessverre ikke mulighet for å kontakte fastlegen siden jeg ikke aner hvem han/hun er, er nye her stadig vekk. Ville jo dessuten vært et dead giveaway hvis jeg spør og han plutselig får en telefon... ----- Det er vel egentlig ikke et spørsmål OM jeg bør kontakte politiet, jeg er klar over det... Men ser ikke helt den beste måten å gjøre dette på. Har tenkt å sende inn et anonymt tips gjennom Politi.no som foreslått, og se hvordan dette utarter seg. Men er likevel bekymret siden det ikke virker som det er så fryktelig mye å gjøre med slikt. Han mister sannsynligvis lappen, ja, men han vil nok fortsatt kjøre likevel så sant han har sjangsen. Han kan selvsagt ende opp med å sone noen dager i fengsel, men then what? Tvangsinnleggelse er ikke egentlig hjelp i slik jeg har forstått det, siden rusmisbrukere og andre devianter kun kan holdes på insitusjon i maks tre måneder for evaluering, ikke behandling, så er det rett ut i samfunnet igjen. Er det egentlig så mye jeg kan gjøre bortsett fra å sende inn et tips? Det i seg selv er jo risikabelt for meg (og andre nære familiemedlemmer), og da tenker jeg ikke engang på konsekvensene etter jeg involverer politiet. Løsningen virker jo enkel når dere skriver det her på et forum, men i praksis er det i grunnen ikke slik. Lenke til kommentar
arrowtothed Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Mye syting og klaging, er klar over det, men forestill dere ubehaget i en slik situasjon og eventuelt også angsten for at det skal gå ut over eget liv og helse. Lenke til kommentar
arrowtothed Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Så forresten at det ikke går an å tipse om slike forhold på nettet, så blir vel eventuelt en telefon i morgen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå