Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bytte av drivstoffrør


E.C.

Anbefalte innlegg

Skal bytte drivstoffrør på bilen siden de gamle har begynt å ruste bort og tenker i den anledningen å få noen innspill til framgangsmåten jeg har tenkt meg ut. Det er 3 rør på undersiden av bilen som skal byttes, diameteren er 8 mm.

 

Rørene som sitter på idag er åpenbart av stål, men jeg har tenkt å bytte disse ut med kobberrør (enkelt å få tak i på Biltema og sannsynligvis mye enklere å bøye). Fra kjemien så kan jeg såpass at å ha kobber sammen med stål kan skape litt dårlig stemning ettersom når kobber skal korrodere så vil den stjele elektroner fra stålet som i sin tur vil begynne å ruste mye raskere. Samtidig virker det å være litt vrient å fikse på rørkoblinger (mtp evt flensing og få tak i bolter som passer) så jeg tenker å skjøte med gummislange og klemmer (enklere og da unngår jeg direkte kontakt mellom stål og kobber). 2 av 6 koblinger er allerede satt opp på denne måten.

 

Framme er rørene ganske greie helt til koblingene, der tenker jeg å kutte dem av før der de har begynt å ruste og skjøte med slange og klemmer. Det eneste jeg kommer på som kan være problematisk er at det er den delen som er nærmest eksosen (riktignok skjermet med et skjold). Ellers så tror jeg at det bør gå bra. Bilde:

 

 

post-141363-0-83367000-1403440482_thumb.jpg

 

 

Bak så er det allerede 2 slanger i bruk til å skjøte. Jeg har tenkt å bytte ut den ene helt ( den minste) og kutte av enden på den andre så den er litt mer "fresh". Bilde:

 

 

post-141363-0-39606600-1403441401_thumb.jpg

 

 

Siste røret bak tror jeg skal ha nok cm med brukbart rør til å få skjøtet med en gummislange og klemmer, bilde:

 

 

post-141363-0-56923000-1403441530_thumb.jpg

 

 

 

Så spørsmålet mitt er: virker dette som en brukbar plan? Er det noe jeg ikke har tenkt på? Bilen begynner å dra på åra, så den har nok toppen 5 år igjen, så supersolid fiks trenger det ikke å være. Setter pris på innspill og eventuelle erfaringer med tilsvarende arbeid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Virker som at jeg ikke er helt ute på bærtur :)

 

Burde jeg prøve å få tanken mest mulig tom? Det er jo forsåvidt logisk det, men jeg tenker at det ikke skal komme noe fra forsyningsrøret når pumpen står stille og at returrøret er neppe koblet nederst på tanken - slik at det ikke bør komme så mye derfra heller, annet enn det som er i rørene når jeg demonterer.

 

Er vel uansett lurt å kjøpe noen kanner sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar

Aha, men nå ser jeg at jeg egentlig kan klemme igjen samtlige slanger fra tankens side, så det bør gå greit. Skal prøve å få gjort det til helgen, så får poste rusltatet etter det, om noen skulle lure på det samme senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bumper igjen den her for å fortelle om resultatet og framgangsmåten, i tilfelle det kan være til hjelp for noen andre senere.

 

Kjørte bilen til løftebukken og fikk justert jekkposisjonene slik at jeg ikke trengte å kjøre bilen fram eller tilbake noe mer og heiset den såvidt opp. Med motoren i gang fjernet jeg sikringen for bensinpumpen, etter 10-15 sekunder startet bilen å hoste og etter ca. 30 sekunder døde motoren helt. Videre koblet jeg fra minuspolen på batteriet. Lot bilen dingle i 30-40 min på løftebukken så ingen eksosdeler skulle være veldig varme. Tanken var nok under 1/4, men det kunne være så mye som 10-15L i den fortsatt, så jeg kjøpte en 20L bensinkanne som jeg gaffet en stor trakt på for å kunne samle opp det som evt. skulle komme ut. Åpnet og lukket bensinlokket for å slippe ut trykket i tanken (lukket igjen i tilfelle det skulle renne ut, da renner det mindre/saktere når lokket er igjen).

 

Heiset bilen opp og startet med å skru opp koblingen fra bilde 3. Hadde klemt igjen slangen med en slangeklemmer. Fikk litt hjelp fra en som holdt oppsettet med kanne/trakt under. Det var en del trykk på linjen så jeg måtte skru sakte opp fordi det kom en del bensin sprutende ut og det dryppet en del. Med oppsamlingskanne og presenning på gulvet så gikk det greit. Fikk løsnet de to andre slangeklemmer/slanger som var bak, måtte ha klemmetang på to av tre slanger for at det ikke skulle dryppe. Så var det å løsne klipsene som holdt rørene fast under bilen (etter at jeg hadde løsnet en beskyttelsesplate som gikk på tvers). Disse var designet av Satan selv og ikke spesielt enkle å få opp, i det minste om man ikke har spesialverktøy(?) til dette. Da kunne jeg bøye rørene nedover og få det meste av innholdet til å renne ut i kanna. Så var det å skru ut de 3 koblingene foran og da var gamle rør løse på bakken.

 

Jeg brukte kobberrør på 8 mm (ytre diameter) og drivstoffgodkjente gummislanger som hadde 8 mm i ID og rundt 14 mm ytre diameter. Jeg fikk sagd av endene på rørene som hadde skrukobling med en baufil slik at det var nok igjen for å skjøte med gummislange til nye rør. Det ene gummirøret som jeg beholdt kappet jeg av et par cm med en slange/plastrørkutter som fungerte utmerket til oppdraget. Kobberrørene kuttet jeg med en liten og billig kutter fra Biltema, den fungerte også utmerket og kunne brukes i trange rom pga størrelsen. Rørene bøyde jeg for hånd, sånn ca. etter de gamle, men lot de være 10-20 cm lengre. Jeg skjøtet alt ferdig med gummislanger i front og fikk montert rørene under bilen. Bak anpasset jeg litt etter slangelengden fra tanken og målte litt her og der før jeg kuttet til endelig lengde på rørene med rørkutteren. Der var det også slangeklemmer i bruk for å skjøte. Etter at alt var tilsynelatende ferdig så var det på med batteriet og sikringen og etter en del forsøk startet bilen. Lot den gå i 5-10 min mens jeg holdt oppsyn på rør før jeg monterte alle dekslene på plass. Jeg har nå kjørt i en uke og ikke hatt antydning til lekasje (sjekket et par ganger). Så litt oppsummering, observasjoner og litt tips:

 

- Tenk sikkerhet og ha brannslukker i nærheten, bensin antenner lett.

- Bruk vernebriller og hansker.

- Stå på et godt ventilert sted.

- Slangeklemmetang er kjekt.

- Oppsamlingskanne med stor trakt er kjekt.

- Presenning på gulvet er kjekt.

- Husk å putte på alle slangeklemmene når du prøvemonterer. Blir fort kjipt å ta av noen rør for å få en klemme på plass.

- Kjøp et overskudd av slangeklemmer, slangelengde og rør. Pass på å ha alt verktøy du skal behøve. (I det minste når du bytter ting på bruksbilen :p )

- Audi sin klemmesystem som holder rør under bilen er Satans verk. Det ruster i holderen, som er en slags svamp av skum/gummi og metallklemmene som går rundt disse skumputene kan være et slit å få av og på. Dessuten måtte den en del tid til for å få bort alle rustrestene fra de gamle rørene på disse putene.

 

Om noen lurer på noe mer så er det bare å spørre. Håper at tråden kan være til hjelp for noen i samme situasjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...