Gå til innhold

Ønske: Test av Multimedia Keyboards

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om dere på hardware.no kunne vurdere å ta en test round up på diverse multimedia keyboards (slike med shortcuts og volume/play/pause knapper :wink: )

Jeg har hatt blannede erfaringer med disse, og da spessielt på driver fronten. :( Det hadde vert fint å fått litt info om slike ting før kjøp, da dette er vanskelig å vite på forhånd.

Hvis ikke, er det noen der ute som vet om noen gode linker til slike tester?

MVH, -DIPSO :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jah, her var det mange som hadde tittet, men lite svar å få...

Jaja, jeg har vert ut å kjøpt meg ett nytt multimedia keyboard i dag, og kan gi en kort review av det iaffal

Keyboardet er et Microsoft Internet Keyboard Pro

"pro" indikerer at tastaturet har en innebygget usb hub.

Tastaturet er et temmelig standard tastatur, med helt standard tastelayout. (Dvs ikke noe sånn tull med stoor delete knapp og greier som mange produsenter har i dag).

Internet Keyboard Pro var i følge microsoft sine nettsider ute av produksjon, så det kan være vanskelig å få tak i, men jeg er av den oppfatinging at mange av synspunktene mine også mer eller mindre dekker de andre keyboardene fra microsoft, da spessielt siden driverne for microsoft sine multimedia keyboards er stort sett like og i samme install.

Keyboardet er veldig behagelig å skrive på og har et mykt tastetrykk med akkurat passe motstand i tastene. Det samme tastaturet finnes også i "natural keyboard" utføring med delt skrivefelt.

Når det kommer til multimedia knappene fungerer disse strålende, og de knappene man føler man ikke trenger, kan man med fordel knytte til andre funksjoner via driverne. Som nevn i den orginale posten har jeg opplevd att driverne til multimedia tastaturer kan være temmelig ubrukelige.

Volumkontrollene og mediakontrollene (play/pause etc) fungerer strålende med applikasjoner som støtter microsoft's standard for multimedia tastaturer. Jeg testa dem med winamp5 beta'en og dette fungerte uten noen ekstra innstillninger fra min side.

Jeg testa også usb huben, og der fikk jeg min første og eneste skuffelse. Av en eller annen grunn har microsoft valgt å begrennse power outputen på de to usbportene til 100 mA, og når jeg da skulle plugge i min gamepad fikk jeg beskjed fra windows XP om at denne ikke kunne brukes på huben da gamepaden krevde 400 mA. Jeg har tidligere brukt en to porters usb hub med denne gamepaden uten noen problemer. Det er mulig dette valget ble gjort av microsoft for unngå at tastaturet ble for dyrt.

Konklusjon:

Pluss: Behagelige taster, Veldig gode og lettkonfigurerbare drivere, avtagbar hånleddstøtte.

Minus: Usbhubben støtter kun å gi strøm opp til 100mA

Alt i alt et meget behagelig og enkelt tastatur som får jobben gjort. Hvis du ikke trenger et tastatur med alskens underlige snarveier og knapper, men synes det å styre mp3 spillern din og volumet via tastaturet på en enkel måte høres kjekt ut, er dette tastaturet for deg.

Testoppsett:

Tastaturet var testet i WindowsXP SP1, Winamp5 beta, og med de nyeste intellikey driverne. Jeg testa ikke i WMP9 men dette antar jeg at må funke med dette tastaturet da det er et microsoft tastatur :wink:

Pris: Jeg betalte 299,- for det, men det er meget mulig du kan finne det billigere, jeg trengte et godt tastatur med en gang, så jeg plukka det opp på OBS! :wink:

Lenke til kommentar

ah.. dinovo, virker helt sinnsykt, bare så synd det kun kommer som bluetooth /m mus og blir rådyrt.

Mediapaden alene er jo _nesten_ nok til å vurdere innkjøp på tross av den stive prisen, tenk å ligge i senga og styre divx, tvkort, og mp3, med en så handy interface :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...