Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!

Anbefalte innlegg

1 hour ago, raab said:

Har ikke greie på klokker, og er ikke så spesielt interessert heller. 

Men jeg vil ha kvalitetsklokke som kan vare i mange år, som passer "alle" anledninger og ser ålreit ut. Skal ikke dykke, men den må tåle litt vann. Er det mulig for opp til 3000-5000kr eller blir dette helt feil arena? 😄 Seiko virker å være brukbart?

Seiko, Citizen, Casio og Certina er vel noen merker som er annerkjente for god kvalitet til en ok pris. Om du vil ha minst mulig fuzz og service, så ville jeg titte på batteridrevne klokker med lading via sol/lys. F eks citizen Eco-Drive og though solar fra casio. Jeg har f eks selv en Citizen Eco-drive klokke som jeg har hatt i nærmere 15 år, uten at den har vært innom en urmaker. Den er fortsatt relativt pen, men batteriet er modent for utsiftning da det ikke lenger holder 1 år eller hva det var når det er "full ladet".

Om du ønsker å være litt mer dristig, kan du titte litt på mekaniske klokker, disse har ikke batteri, og har istedenfor en liten fjær som blir trukket opp for å ikke stoppe. Ulempen er at man må ha de på service jevnlig (mellom 5-10 år sies å være standard, selv om man har sett eksempler på klokker som har gått i 20 år uten behov for service), som kan koster 3-6k, og de er som regel ikke like nøyaktige som batteriklokker i samme prisklasse.

Endret av dTd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Kaplan, flotte klokker! :grin: Jeg har lik bredde på håndleddet som deg (ca. 60 mm) og er enig at 41-42 mm blir for stort. Alle mine runde klokker er mellom 36-40 mm.  Jeg har nettopp kjøpt mine første to rektangulære klokker, bredde 26 og 28 mm, som jeg er meget godt fornøyd med. Større enn 28 mm ville vært for stort for meg.
tabellen samvarer ikke helt med mine preferanser.

EDIT: Bonvier Forma BV061 (28 mm, mørkeblå urskive, stållenke), kr 499 på tilbud (før kr 2395). Jeg tar disse førprisene med god klype salt! :grin: (flere andre varianter fra kr 789-2195, Ditur.no). På bildet har jeg byttet ut stållenken med en perforert blå gummireim, 22 mm.

2025-03-06.webp.64f74d6621523cdf89b0e93e2ba3119c.webp

Endret av backtoback
bilde, typos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...