Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

a_aa skrev (1 time siden):

Bakgrunnsstøy kan forstyrre målingen ja, de spredte trianglene du ser i grafikken fra min måling kommer nok fra slik støy. Det kan være trafikk utenfor vinduet, en kjøleskapskompressor som starter, whatever. Men det går an å plassere klokken foran  mikrofonen på et vis som gjør at den blokkerer for annen lyd samtidig som egen lyd oppfattes.

ja app'en den gir vel en grei indikasjon, og har man evt. flere klokker man kan måle, får man bredere grunnlag å tolke resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er omkretsen på håndleddet til folk her inne?

når jeg kikker på diverse klokker, så er reim/lenke dessverre ofte for korte for mitt håndledd. Jeg måler 20 cm. rundt (målt nøyaktig med sydame/skredder målebånd)

også brent meg på at kun siste hullet i reim som passer, og da er det liksom ikke noe igjen å skyve inn i hempen på reima.

20 cm. er ikke spesielt mye eller?

Lenke til kommentar

Jo det er ganske stort. Jeg er nøyaktig 7", eller 17,8cm, så en 41-42 mm passer midt oppå håndleddet. Jeg er sånn at enten blir lenka bittelitt for stram eller bittelitt for løs. På en lærreim er stort sett 4. eller 3. hullet akkurat passe. Må stort sett fjerne 1-2 ledd fra bracelets fra fabrikk.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Orient star er skikkelig fett. Det er min go-to finklokke når jeg drar på besøk e.l. Kvaliteten er toppers, og ser veldig pen ut fra alle vinkler, spesiellt i godt lys der man virkelig ser alle vinklene og detaljene godt.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en grådig kjekk carry case på aliexpress for et par uker siden som dukket opp i dag. Kosta bare 88kr fraktfritt. Utsiden er typisk hardt koffert-stoff med forsterkninger, en kraftig glidelås rundt hele, inni er det myk foam og puter med kanter så ikke klokkene skal dunke borti hverandre, pluss sørger for god stabilitet. Jeg bruker den nå også som display case, kan jo stable opp noen klokker i lokket også når den ligger åpen. Lett å bare lukke på natta for å slippe å støve ned klokkene også. Denne kan man jo f.eks. lett dra med som håndbaggasje i fly eller legge trygt i kofferten uten at klokker rasler rundt. De har mindre størrelser også.

https://www.aliexpress.com/item/1005004920521537.html?spm=a2g0o.order_detail.order_detail_item.3.7a5843ceC9norc

 

IMG_20230307_160819.jpg

333246199_586987916661474_3668507639848409477_n.jpg

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er jo fascinert av 24-timers ur "med 12 på topp" - jeg har to sånne armbåndsur (og har noen til i kikkerten), og nå har jeg jaggu bestilt et veggur med samme konsept:

image.png.1aa3ab4cb679b482b6053d744bb0b724.png

Franske Vasco har i tillegg opptil flere armbåndsur jeg synes er fristende, men det får foreløpig utgå - får jo ta ting litt etterhvert og glede seg innimellom :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (5 minutter siden):

24-timers ur

jeg synes det er forvirrende :p

ble ikke det konseptet i sin tid benyttet i ubåter, pga. i neddykket tilstand aner man ikke om det er dag eller natt?

btw, mener jeg ha sett noen russiske armbandsur med 24-timer dial (men er muligens ukorrekt å kjøpe i dagens situasjon)

Lenke til kommentar
Bytex skrev (12 timer siden):

Jo det er ganske stort. Jeg er nøyaktig 7", eller 17,8cm, så en 41-42 mm passer midt oppå håndleddet. Jeg er sånn at enten blir lenka bittelitt for stram eller bittelitt for løs. På en lærreim er stort sett 4. eller 3. hullet akkurat passe. Må stort sett fjerne 1-2 ledd fra bracelets fra fabrikk.

 

det er lite/mangelfulgt med info om reim/lenke på de fleste nettsteder synes jeg. Selv ikke produsentenes hjemmeside opplyser alltid om lengde.

Men du er vel heldigere enn meg, kan lage et ekstra hull i reima, eller ta bort ledd. For min del er alternativer med for kort reim å bytte ut med XX-lenght strap, men siden original-reimer har gjerne stempel og logo, så litt tråkig å måtte ta de av.

Lenke til kommentar

Alle digitalklokkene vi bruker er jo satt til 24h, så burde egentlig ikke være mere forvirrende med en analog klokke som går til 24..leste at Breitling navitimer cosmonaute har 24H skala fordi astronauter ikke har bruk for AM/PM i verdensrommet og de ville bruke Navitimer.

image.png.024537c38df3a46d0b746a91f3f9670e.png

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (43 minutter siden):

så burde egentlig ikke være mere forvirrende med en analog klokke som går til 24

nei, ikke når man har vendt seg til det.

men sånn ved første øyekast ser det snålt ur da. sikker på at a_aa kommer til å få endel kommentarer av gjester, at "veggklokka går feil" :p

Lenke til kommentar
Bytex skrev (5 minutter siden):

Den billigste 24h breitling cosmonauten på chrono24 koster 40k såeh...jaja.

Kjekt å ha som Sunde sier, men det er vel beroligende at vanlige dødelige som IKKE er Amerikanske astronauter eller Russiske ubåtkapteiner ikke har nødvendig bruk for analoge eller digitale 24 timers ur. 😄

Men utrolig kult å ha sef om man har råd...

Lenke til kommentar

Litt mer om 24-timers ur og urskiver - urskiven på min AirNautic 24 synes jeg er blant de mer naturlig logiske:

1846879650_YantarAirNautic24.thumb.jpg.1235d40b807a7faebd3166c0312ba9f8.jpg

Naturlige logiske ting med denne:

  1. Timeviseren har samme rotasjonshastighet som jordkloden. Har du sann tid på klokken og er på den nordlige halvkule, vil alltid kl 12 peke rett mot sør når timeviseren peker mot solen. Veldig fint å ha en enkel kompassfunksjon på armbåndsuret, selv om jeg tviler på at den blir nyttig på vegguret jeg bestilte ;) 
  2. Når timeviseren peker oppover, er det dagtid. Når den heller nedover er det kveld/natt. Urskivens mørke nedre del, og noe lysere øvre del understreker dette.
  3. Kl 24 er fjernet - det er uansett et uendelig lite punkt på tidsskalaen mellom 23:59:59 og 00:00:00. På denne lokasjonen er i stedet dato satt inn (med kontrastfarge), og den skifter akkurat når timeviseren passerer over. :) 
  4. De to største ulempene med 24-timers ur; mange (små) tall og at hver time ikke tilsvarer et heltall i minutter/sekunder på skalaene (12-timers ur har 5 min/sek pr timemerke, mens 24-timers har mer ukurante 2,5) er håndtert bra. Lesbarheten er økt ved at hvert tredje timetall har økt størrelse, og man har to helt separate skalaer som visuelt sett likevel gir god helhet.
Endret av a_aa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...