bshagen Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Gouldfan skrev (3 timer siden): Jeg vet Seiko er bra, er bare det at Orient er mer flott og forseggjort i utseende.. På hvilken måte? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 bshagen skrev (10 timer siden): På hvilken måte? De i samme prisklasse, Orient har vakrere detaljer på viser og klokke, bedre glass, bedre design. Men det er sef en smakssak. Jeg vet det finnes mye dyrere Seiko også, men de har jeg ikke råd til å vurdere. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 @Gouldfan Orient er vel eid av Seiko, og er egentlig billigere klokker. Så derfor jeg lurte, var bare nysgjerrig Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 bshagen skrev (10 minutter siden): @Gouldfan Orient er vel eid av Seiko, og er egentlig billigere klokker. Så derfor jeg lurte, var bare nysgjerrig Fant ut at de også eier de snasne projektorene Epson. Det viste jeg ikke, Takker... Orient ble nok kjøpt opp, for Orient startet opprinnelig med en mann og en klokke-butikk i Japan. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Tror forøvrig Orient lager sine egen movements inhouse, så selv om de er eid av Seiko så lager de alt selv Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 bshagen skrev (16 timer siden): Nye 5-serien er bare 100m, så knapt en dykkerklokke vel? Dykker i design, om ikke nødvendigvis i spesifikasjon. 100 m er nok for vanlig dykking, men jeg tror ikke den dykkerne i 5-serien er ISO-sertifiserte. Dykkere i Seikos prospex-serie er sertifiserte, og kan trygt brukes til dykking (og er gjerne sertifisert til min. 200 m). Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 @Buddy Dakota Nå dykker ikke jeg med analoge klokker, men om jeg måtte så ville jeg aldri tatt med meg en klokke med dybderatingen 100m. Det er fordi dette er en statisk (10Bar) rating og dermed er det ingenting å gå på i forhold til dynamiske forhold. 200m blir sett på som minimum Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 (endret) Er sjelden jeg dykker da selv å stupe gir meg solid vann i øra og trykkproblem i øra. Men at noe er vanntett og solid er absolutt positivt... Men mer interessert er jeg i hva som kreves og tåler å fly med på flyreise? For det er vel ikke bare bare, med glass, mekanikk osv? Endret 20. juli 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 @bshagenDet der med at dynamisk trykk er så stort er en skrøne. Strømninger eller at du veiver med armene under vann utgjør nærmest ingenting (kanskje tilsvarende et par meter vanntrykk om du bokser så fort du kan). Man dykker ikke i nærheten av 100 m heller. Men er enig i at det er greit å holde seg til en klokke som oppfyller ISO-sertifiseringen (bl.a. at den skal testes for et faktisk vanntrykk på 125% av sertifiseringen). ISO-sertifiserte dykker kan bruke "diver's xxx m" e.l., hvis man ikke er ISO-sertifisert skal det så "water resist xxx m" e.l. Og ISO-dykkere er ofte 200 m, det gir deg også litt margin om det skulle være noe galt med vanntettheten. @Gouldfan Dersom du har 50-100 m "water resist" så er det null stress å bruke klokka til hverdags. Ta den av når du bader, ikke ta den med inn i dusjen, men du kan fint vaske hendene eller plukke opp ting som ligger under vann. Ikke noe problem å fly heller, klokker skal tåle et vanlig undertrykk fra å fly. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Hørte rykte om klokker som sprakk på fly, men det er gjenfortalt rykte. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Med tanke på at de holder i mot 10 bar inn, klarer de nok 1 bar ut. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Buddy Dakota skrev (5 timer siden): @bshagenDet der med at dynamisk trykk er så stort er en skrøne Kan fortelle, som dykker - at dette ikke er en skrøne. 10bar er utelukkende en hydrostatisk test. Husk at vanntrykket ikke er eneste ytre påvirkningen du kan gjøre på en klokke under vann, men kan være en sekundær faktor for vanninntrengning. Greier du å komme på andre metoder for en potensiell lekkasje som kunne vært unngått med et skall som tåler et potensielt høyere hydrostatisk trykk? For å si det sånn, de som holdt på med metningsdykking i "gamledager" ned til 300m brukte gjerne dykkerklokker som var testet til tilsvarende 1000m Sitat Man dykker ikke i nærheten av 100 m heller Jaha, man gjør ikke det? Hvor har du fått dette i fra? Jeg gjør det ikke, men kjenner flere folk som dykker 80m+ og noen av disse har duppet under 100m. Da snakker vi teknisk dykking så klart, men du er så bastant at du bare må arresteres, for dette er feil Poenget er, jo - Seiko 5 tåler sikkert 100m og er for oss dødlige mer enn god nok, men jeg ville ikke kalt det en dykkerklokke for det, da den ikke oppfyller kravet til den standarden. Det er har en dykkerklokke-stil, men den er ikke en dykkerklokke. Sånn er det bare. Kvalitet er ikke hvor bra et produkt er, men om den oppfyller kravet til den standarden den er ment for Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 @bshagen Hva tenker du på da? Slag? Som ingeniør gir det ikke mening at dynamisk trykk skal ha noen betydning, ikke i den vitenskapelige betydningen av ordet i hvert fall. Men du kan gjerne utdype. Som dykker er jeg klar over at klokka fort kan få smell, derfor bruker jeg ikke Tudoren til det. Og jeg tenkte i hovedsak på fritidsdykking, men kunne spesifisert. For tekdykkere som er nede på disse dypene er det jo annerledes, men sertifiseringen av dykkerur bryr seg jo ikke om du er metningsdykker eller fridykker. Dette er en klokketråd, et dykkerur henviser til en ganske spesifikk type klokker. Det er ikke alle dykkerur som er ment eller sertifisert som dykker, selv om de er utformet slik designmessig. Jeg nevnte også dette tidligere i omtale av dykkerne i Seiko 5-serien. 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Selv har jeg fått litt sansen for Timex sin indiglo funksjon Neste på listen er kanskje en klokke med tritium rør...men fortsatt på gjerdet ifht det. Nyeste ervervelsen i spoiler Spoiler Indiglo funksjonen demonstrert Spoiler 2 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Apropos Seiko: Noen her som har en Astron? Finner de utrolig fascinerende, men det har alltid blitt med siklingen. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 Da har jeg bestilt Orient Ray 2 i blått. Venter spent, fikk den på 50% salg. 2 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg venter selv på denne, forhåndsbestilt i april, skulle egentlig vært sendt, men er visst litt forsinket. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Da har jeg litt unboxing. Orient Ray 2 i blått. Produktnr. FAA02005D9-1 Fra Napoli til Sverige på 3 dager og gratis frakt, ikke værst. Litt rot med DHL pakkenummer men fikk ordnet nytt nr over telefon. Jeg måtte justere til innerste feste stang men, tror den sitter greit der... Utrolig vakker skive med detaljer på visere. Og veldig synlig i mørket. Litt luksus følelse på budgett... Kjøpte den på CDON.se av Time & Luxory i Napoli. 1700 sek totalt. 6 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Tåler vel et bilde til. 200m vannsikker. Skrubunn og skru krone. Ikke safirglass som på Mako, men meget bra mineral. Ser ut som Safir. Både Automatisk og trekkopp funksjon. Skal/Må ikke stilles dato mellom 20.00 og 04.00. og kronen må være skrudd fast, om den skal tåle vann. 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 (endret) PatSharpX skrev (På 11.8.2020 den 15.27): Jeg venter selv på denne, forhåndsbestilt i april, skulle egentlig vært sendt, men er visst litt forsinket. Er det Sweitzer ur? Edit Fransk ja, har ikke hørt om denne, interessant. Endret 13. august 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå