toth Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Hvem står bak b-uhr.com? Mühle Glashütte? Det står "Glashütte, germany" øverst til høyre, men nettsiden utstråler ikke akkurat profesjonalitet, er det østen-baserte kopier? Endret 23. juni 2015 av toth Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hvem står bak b-uhr.com? Mühle Glashütte? Det står "Glashütte, germany" øverst til høyre, men nettsiden utstråler ikke akkurat profesjonalitet, er det østen-baserte kopier? Jeg tror jeg kan garantere deg at ikke én av de klokkene der noensinne har vært i Glashütte..... Det er mulig at den butikken har et lite kontor der, men ingen av klokkene lages der, det er helt sikkert. Verkene er typiske kinesiske verk, de kan kjøpes på ebay for en slikk og ingenting. Jeg har faktisk et par slike verk liggende i en skuff en plass. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hvem står bak b-uhr.com? Mühle Glashütte? Det står "Glashütte, germany" øverst til høyre, men nettsiden utstråler ikke akkurat profesjonalitet, er det østen-baserte kopier? Glashütte er en by i Tyskland. Mange merker kommer derfra. GO, Mühle som du nevner, Union, Nomos, etc. De kinaklokkene på b-uhr.com kommer garantert ikke derfra Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jaja, meg om min impulsivitet. Ja det er nok en kina klokke. Er jo samme som Tauchmeister 1937 og Aeromatic 1912, det er jo kina klokker det også, men de har en god kvalitet over seg, og får ikke så mye pepper lengre (som de gjorde i 2006-2007). Så har spurt om jeg kan kansellere klokken, så kjøper jeg meg heller en eller to ekte kinakloker, Parnis klokker med seagull movement eller noe annet, om ikke har Reinnart typen som står bak Tauchmeister 1937 og Aeromatic 1912 også samme type klokke som B-urh klokken jeg kjøpte, dog ikke så stor. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Når det først ble snakk om pilotklokker så får jeg vel slenge med min også da Tenkte å kjøpe et lærbånd til den ila sommeren for å kunne variere litt! Endret 23. juni 2015 av hernil Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Her i alle fall beviset på a B-urh klokken stammer fra kina, står til og med navnet dems i modellnavnet under spesifikasjonene: http://www.alibaba.com/product-detail/Blue-hands-55mm-Big-Face-Yellow_50002642955.html Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hvis du liker B-uhr, har du vurdert å legge litt mer i en og få litt bedre kvalitet? Nå snakker jeg ikke om 50k+, men kanskje rundt 5k +- Steinhart lager en del varianter i ulike størrelser: http://www.steinhartwatches.de/de/fliegeruhren.html Stowa har også noen (noe dyrere): https://www.stowa.de/Flieger/index.htm Laco som ble nevnt tidligere er også relativt rimelige: https://shop.laco.de/de/Fliegerhuhr-A.html Har hatt et par Parnis/Sea-gull/whathaveyou tidligere. De er jo helt OK, men du får hva du betaler for. De føles veldig billige. Ville mye heller lagt et par tusen til i potten og kjøpt fra en av de overnevnte merkene. Kjøper du en med et Unitas håndtrukket verk så er det jo nesten 100% autentisk (ish). Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Ja jeg får se, tror jeg skal droppe å kjøpe noe mer akkurat nå, brukt veldig mye penger på klokker, data osv i det siste. Heller se an mot jul, om jeg ikke unner meg en liten jule "gave" til meg selv. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Hvis du liker B-uhr, har du vurdert å legge litt mer i en og få litt bedre kvalitet? Nå snakker jeg ikke om 50k+, men kanskje rundt 5k +- Steinhart lager en del varianter i ulike størrelser: http://www.steinhartwatches.de/de/fliegeruhren.html Stowa har også noen (noe dyrere): https://www.stowa.de/Flieger/index.htm Laco som ble nevnt tidligere er også relativt rimelige: https://shop.laco.de/de/Fliegerhuhr-A.html Har hatt et par Parnis/Sea-gull/whathaveyou tidligere. De er jo helt OK, men du får hva du betaler for. De føles veldig billige. Ville mye heller lagt et par tusen til i potten og kjøpt fra en av de overnevnte merkene. Kjøper du en med et Unitas håndtrukket verk så er det jo nesten 100% autentisk (ish). Brukt er jo evt et alternativ for å få ned nykosten. Jeg vil uansett ikke ha selv, og også advare andre mot, å kjøpe slike ur med håndtrukket verk. Det er i mine øyne et mas å huske å trekke uret. Jeg er ikke noe særlig til purist heller da, og vil ha den rette looken og god byggekvalitet fremfor at det må være 100% autentisk. Og hvor "autentisk" et Unitasverk er i denne sammenhengen er jo uansett noe tvilsomt, spør du meg. Endret 23. juni 2015 av Kaplan Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Når jeg så på speedmastere for et par uker siden ble jeg også anbefalt å gå for en automatisk utgave (cal 9300) i stedet for moonwatch som har manuelt opptrekk (cal 1861, 1863, 1866) om dette var den eneste mekaniske klokka man hadde. Kan skjønne hvorfor det er kjekkere å ikke måtte tenke på å trekke opp klokka hver kveld, men samtidig så koster 9300 cal speedmastere en hel del mer enn den tradisjonelle utgaven. Hadde jeg hatt et pengetre ville jeg kanskje sett på det annerledes og gått for en dark side of the moon men akk nei. Skal hente min 3876.50.31 neste mandag. Har aldri eid en mekanisk klokke før så det blir spennende. Blir kombinert bursdags- og graduationgave. *edit* Endret 23. juni 2015 av ahpadt Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Når jeg så på speedmastere for et par uker siden ble jeg også anbefalt å gå for en automatisk utgave (cal 9300) i stedet for moonwatch som har manuelt opptrekk (cal 1861, 1863, 1866). Kan skjønne hvorfor det er kjekkere å ikke måtte tenke på å trekke opp klokka hver kveld, men samtidig så koster 9300 cal speedmastere en hel del mer enn den tradisjonelle utgaven. Hadde jeg hatt et pengetre ville jeg kanskje sett på det annerledes og gått for en dark side of the moon men akk nei. Skal hente min 3876.50.31 neste mandag. Hvem i alle dager anbefalte det? Personen(e) fortjener en slap. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Når jeg så på speedmastere for et par uker siden ble jeg også anbefalt å gå for en automatisk utgave (cal 9300) i stedet for moonwatch som har manuelt opptrekk (cal 1861, 1863, 1866). Kan skjønne hvorfor det er kjekkere å ikke måtte tenke på å trekke opp klokka hver kveld, men samtidig så koster 9300 cal speedmastere en hel del mer enn den tradisjonelle utgaven. Hadde jeg hatt et pengetre ville jeg kanskje sett på det annerledes og gått for en dark side of the moon men akk nei. Skal hente min 3876.50.31 neste mandag. Hvem i alle dager anbefalte det? Personen(e) fortjener en slap. Glemte å si at dette var om man ikke eide noen andre mekaniske klokker (fikset med edit). Jeg kan skjønne hva han mente men samtidig så holder en 9300 ikke energi så veldig mye lenger enn 1861-serien. Selgeren ga inntrykk for at han kunne veldig mye om klokker og ikke bare var selger men kan nok hende at selgerinstinktet kicka inn akkurat da. Endret 23. juni 2015 av ahpadt Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 For den typen som ønsker en fin klokke, men som ikke har noen interesse utover at klokken er dyr og fin er automatisk sikkert mye bedre. Har man derimot et snev av interesse burde man klare å trekke klokken en gang for dagen. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Lett å si om man har kun én klokke. Mekanisk er pain in the ass om man har flere og de har komplikasjoner. Dato, månefase og kalender er helt ubrukelig i kombo med manuelt opptrekk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hvis man skal ha et >42mm ur er det jo åpenbart at det må være et B-uhr. Klokkene har en historisk/praktisk bakgrunn som gjorde at de ble produsert så stor. Fikk kansellert kjøpet av B-urh klokken i alle fall, selger ga meg alle pengene tilbake, siden pakken ikke var sendt. Syntes 1.700 kroner + MVA og tollgebyr ble litt for dyrt for en kina klokke. Har jo flere kina klokker i "samlingen" min og de har kostet en tredjedel av den prisen. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 For den typen som ønsker en fin klokke, men som ikke har noen interesse utover at klokken er dyr og fin er automatisk sikkert mye bedre. Har man derimot et snev av interesse burde man klare å trekke klokken en gang for dagen. Vil vel si at jeg muligens har noe mer enn et snev av interesse, har samlet og vært totalt klokkeidiot i 6-7 år nå. Har pr dd to håndjagere i samlingen (pluss lommeur til bunad), men jeg synes fremdeles at håndtrukket er mer mas enn automatisk. Det er noe med å slippe å tenke på det i en hektisk hverdag, å kunne sette den i en winder om ønskelig og det at bevegelser du gjør uansett holder fjæren trukket. 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Lett å si om man har kun én klokke. Mekanisk er pain in the ass om man har flere og de har komplikasjoner. Dato, månefase og kalender er helt ubrukelig i kombo med manuelt opptrekk. Gleder meg veldig til å få min 'ubrukelige' klokke. Endret 23. juni 2015 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Lett å si om man har kun én klokke. Mekanisk er pain in the ass om man har flere og de har komplikasjoner. Dato, månefase og kalender er helt ubrukelig i kombo med manuelt opptrekk. Gleder meg veldig til å få min 'ubrukelige' klokke. Lykke til, iallfall. På en litt komplisert klokke har man gjerne pushere for både dato og månefase og evt. andre ting. Er den manuell og stopper må alt dette stilles hver gang den skal brukes. Med verktøy - det holder ikke å trekke ut krona. Med automatikk og winder slipper du det styret der. Noen klokker (Moonwatch, Reverso) skal være manuelle av historiske grunner, andre er det av praktiske (de tynneste av de tynne, f.eks). Men det er ingenting "noblere" med manuelt opptrekk enn med automatikk. Jeg er glad i mine manuelle klokker, men de med dato blir ikke brukt, nettopp fordi det er styr. Flere av dem har ikke engang quickset. De seks som står og går i hver sin winder blir jevnlig brukt alle sammen. Endret 23. juni 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 På en litt komplisert klokke har man gjerne pushere for både dato og månefase og evt. andre ting. Er den manuell og stopper må alt dette stilles hver gang den skal brukes. Med verktøy - det holder ikke å trekke ut krona. Med automatikk og winder slipper du det styret der. Fullstending klar over dette. De nye 44mm co-axial er også fine men begynner å bli litt store for min smak samt de koster alt for mye. Daytona er også en fin chronograph men den er bare kjent (eller 'collectable') fordi det står Rolex på skiva. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Svarer du egentlig på noe annet nå? Rolex har mye klassisk og flott, men jeg synes ikke Daytona er en av dem. GMT Master, derimot... Skulle jeg hatt skikkelig klassisk chrono tror jeg jeg hadde gått for Speedy (igjen, den gamle er solgt) eller en Tag. Ikke Daytona. Endret 23. juni 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå