Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på ingen måte noen 'hardbarka klokkefan', men synes at du har brukt pengene dine fornuftig hvis du har glede av klokkene dine og du har pengene til å kjøpe dem. 

Takker. Noen av klokkene er kjøpt på diverse tilbud (men det er jo stort sett de dyreste, som er satt ned litt.). Ser at Armani klokken går får rundt 2-2.500 på deals.no nå, var ikke så billig da jeg kjøpte den. Snitt prisen per klokke blir likevel godt over 1500 kroner, tar  jeg bort gullklokken..

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Om du har glede av dem er det ingenting galt med samlinga, men det er jo lite der som "hardbarka klokkefans" ville sett to ganger på. 

Hvilke merker burde jeg ev. kikke på neste gang da? Som både gir meg riktig størrelse (helst Ø46+) og gjerne funksjoner som dag, måned, dato og/eller er Automatiske?

Lenke til kommentar

Om du har glede av dem er det ingenting galt med samlinga, men det er jo lite der som "hardbarka klokkefans" ville sett to ganger på. 

Hvilke merker burde jeg ev. kikke på neste gang da? Som både gir meg riktig størrelse (helst Ø46+) og gjerne funksjoner som dag, måned, dato og/eller er Automatiske?

Skal du dit må du øke budsjettet ditt vesentlig, og antakeligvis gå ned til en mer "normal" størrelse (42-44mm). 46mm+ er lite populært i klokkekretser. 

Lenke til kommentar

Lurer på en av disse men klarer ikke å bestemme meg.

http://letsdeal.no/deal/3719585

Jeg kjøpte 2151BLA for en stund tilbake, og det er en helt grei klokke. Litt forvirrende da den store sekundviseren er stoppeklokken, og nede på nederste "hands" så går en liten sekundviser.

Panerai? Breitling har vel også noen store klokker.

Så holdningen her er at man må bruke 80-100.000 på en klokke for å være "kul"? Synes heller det er bedre å ha klokker som ser greie ut, som funker som de skal, og som ikke koster skjorta. Men nå er jeg ikke så opptatt av status, og vanker ikke i kretser eller på en arbeidsplass der en klokke til 80-100.000+ passer inn.

Skal du dit må du øke budsjettet ditt vesentlig, og antakeligvis gå ned til en mer "normal" størrelse (42-44mm). 46mm+ er lite populært i klokkekretser. 

Den er god, men nå er jeg ikke en klokkesamler som kjøper klokker for å skulle selge  dem senere.

For meg er 42-44mm helt på grensen, så liker 46+ mye bedre. Bruker i alle fall ikke et bøttelass med penger på en klokke jeg bare kommer til å irritere meg over. ;)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Den er god, men nå er jeg ikke en klokkesamler som kjøper klokker for å skulle selge  dem senere.

For meg er 42-44mm helt på grensen, så liker 46+ mye bedre. Bruker i alle fall ikke et bøttelass med penger på en klokke jeg bare kommer til å irritere meg over. ;)

Helt greit det, men du spurte jo hva klokkenerdene mente, og dette er ca. det de fleste vil svare deg :) 

Lenke til kommentar

Lurer på en av disse men klarer ikke å bestemme meg.

http://letsdeal.no/deal/3719585

Jeg kjøpte 2151BLA for en stund tilbake, og det er en helt grei klokke. Litt forvirrende da den store sekundviseren er stoppeklokken, og nede på nederste "hands" så går en liten sekundviser.

Panerai? Breitling har vel også noen store klokker.

Så holdningen her er at man må bruke 80-100.000 på en klokke for å være "kul"? Synes heller det er bedre å ha klokker som ser greie ut, som funker som de skal, og som ikke koster skjorta. Men nå er jeg ikke så opptatt av status, og vanker ikke i kretser eller på en arbeidsplass der en klokke til 80-100.000+ passer inn.

Den er god, men nå er jeg ikke en klokkesamler som kjøper klokker for å skulle selge dem senere.

Snakk om fordommer...

For det første så får du Panerai og Breitling til langt under summene du nevner. For det andre så nevnte jeg bare to merker jeg vet er populære og har store klokker.

U-boat er et annet merke med store klokker, dog mindre populært.

Ellers så lager mange homager av f.eks Panerai som koster en brøkdel av originalen.

Det finnes også et bøttelass av såkalte microbrands. Noen av disse lager sikkert store klokker. Helberg har i hvertfall 44mm. Dievas også noe muligens.

Lenke til kommentar

Snakk om fordommer...

Men hva mener dere er normal pris for en klokke som er trendy, som kan brukes i de fleste sammenhenger osv?

1000 kroner - 5000 kroner - 10.000 kroner eller mer?

Det finnes også et bøttelass av såkalte microbrands. Noen av disse lager sikkert store klokker. Helberg har i hvertfall 44mm. Dievas også noe muligens.

Er for eks. Tauchmeister 1937 og Aeromatic 1912 eksempler på slike microbrands?

Helt greit det, men du spurte jo hva klokkenerdene mente, og dette er ca. det de fleste vil svare deg :)

Ja regnet med det. Men spør igjen, om jeg i alle fall har gjort noen fornuftige kjøp, ut i fra at jeg liker store klokker?

Lenke til kommentar

Ja regnet med det. Men spør igjen, om jeg i alle fall har gjort noen fornuftige kjøp, ut i fra at jeg liker store klokker?

Hilfiger, Diesel, Armani og de andre "logoklokkene" er vel bare kinesiske urverk med påklistret logo. Ikke helt det store med andre ord, hvertfall om prisen er 1000-2000. Det finnes en tråd på Watchuseek om Aeromatic/Tauchmeister, du kan lese den her: http://forums.watchuseek.com/f2/aeromatic-1912-anyone-know-about-watch-2822.html

Endret av Gendarmerie
Lenke til kommentar

Hilfiger, Diesel, Armani og de andre "logoklokkene" er vel bare kinesiske urverk med påklistret logo. Ikke helt det store med andre ord, hvertfall om prisen er 1000-2000. Det finnes en tråd på Watchuseek om Aeromatic/Tauchmeister, du kan lese den her: http://forums.watchuseek.com/f2/aeromatic-1912-anyone-know-about-watch-2822.html

Så lenge det er quartz funker billige kinesiske verk helt fint. Bare vi klokkenerder som bryr oss om verket :)

Lenke til kommentar

Diesel er laget av Amerikanske Fossil, som bruker diverse movments, både Sveitsiske, japanske og også kinesiske.

Armani er vel kinesisk movment, til og med prisen (kostet over 6000 ny) skulle si noe annet. Men man betaler vel for merket.

Samme er det jo med Diesel kontra Fossil. Samme produsent, men stor prisforskjell.

Aeromatic/Tauchmeister tråden har jeg lest. I 2006 og noen år, var det en del problemer med disse klokkene, men så byttet de movment, og nå skal de ikke være så verst (til å være kinaklokker). En av årsakene til jeg har valgt dem. Prisene ligger på rundt 1200-1500 for Automatic klokkene,  og noe billigere for Quartz modellene.

I den tråden blir Kinesiske SeaGull nevnt som en meget god klokke i denne sjangeren, så jeg har en i bestilling.

Ellers er prisene på bildene fra første bilde:

Fossil 30 years SE - 1100 kroner (med frakt, toll og alt mulig)

Tiwa - Nevil - 1800 kroner

Invicta - 5000 (men kjøpt på tilbud)

Armani - ca 6000 (men ser de selger dem på deals.no til ca 2.300 kroner nå) (eller de siste månedene i alle fall)

Diesel Big Daddy - ca 3000 kroner

Lamberta - 1090 kroner (på deals.no) (type 70% avslag)

Baume og Mercier - ca 35.000

Fossil - ca 1800 kroner

Diesel Big Daddy - ca 3000 kroner

Tommy Hillfinger (1000 kroner betalt i en god klokkebutikk i India på et luksus kjøpesenter)

Lamberta - 899 kroner på deals.no (type 70% avslag)

Diesel - ca 2400 kroner

Aeromatic Automtic - ca 1000 (kjøpt i utlandet)

Fossil - 1300 kroner (kjøpt i India)

Diesel Master Chief - 1500 kroner

Aeromatic Automatic - ca 1000 kroner (kjøpt i utlandet, så ingen toll eller moms)

Tauchmeister - ca 1000 kroner

KS - 300 kroner.

Totalt: ca 32.000 + 35.000 for Baume og Mercier klokken.

Lenke til kommentar

Så hvorfor bryr du deg om hva hardbarka klokkefans mener om saken? Det er ikke for å være kjip eller noe, men om du ikke er opptatt av status og merke, så trenger du vel ikke råd utifra hva de liker?

AtW

Lenke til kommentar

Så hvorfor bryr du deg om hva hardbarka klokkefans mener om saken? Det er ikke for å være kjip eller noe, men om du ikke er opptatt av status og merke, så trenger du vel ikke råd utifra hva de liker?

AtW

Tenkte vel kanskje at det var andre her inne som også liker klokker mer av utseende og praktisk nytte (som de to store Diesel klokkene mine, med 4 forskjellige tidssoner), mer enn kun pris og at det bare må være en Rolex eller lignende.

Han som står bak merkene: Aeromatic/Tauchmeister sier at han selger en del til Norge, så må være flere enn meg som liker klokkene derfra?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan sammenligne med dresser(eller annet tøy, eller biler), myhken - innen et interesseområde er det alltid minst to grupper:

- De som er interessert i det siste, hotte med et for øyeblikket kult merkenavn. Kjøper dress i butikken.

- De som er interessert i det ekte/genuine/klassiske, og som stort sett bare blir gjenkjent av sine egne. Kjøper dressen hos en skredder med 200 års tradisjon.

Det vil alltid være en trend/mote-fløy og en classic/genuin-fløy. Disse to snakker sjeldent samme språk og vektlegger helt forskjellige ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Panerai har noen 46-47mm modeller om jeg ikke husker feil. Tror disse størrelsene er gjennomgående for samtlige modellserier, så bare let og finn det du liker best. Personlig er jeg svak for, blant annet, PAM233, PAM232, PAM247 og PAM270, 

Breitling Superocean Heritage finnes også i både 42 og 46mm. Breitling har for øvrig flere serier du kan kikke på, f.eks. Navitimer, Super Avenger II og Transocean Chronograph. Er sikkert noen jeg glemmer her mtp at Breitling har ti milliarder serier - så du får bare titte litt rundt.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...