Orwandel Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hvis målet er å la urverket fungere best mulig over lengst mulig tid uten å trenge service, er det best å la det få hvile en god del (bare trekke det opp annenhver helg eller noe), eller å la det gå konstant? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Ja.. Derom strides de lærde. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hvis målet er å la urverket fungere best mulig over lengst mulig tid uten å trenge service, er det best å la det få hvile en god del (bare trekke det opp annenhver helg eller noe), eller å la det gå konstant? Altså, delene slites naturligvis mer av å brukes, men oljen tørker ut uansett. Det er neppe skadelig å la verket gå, men det er ikke skadelig å la det ligge heller. Case in point: jeg arvet et lommeur fra min bestefar. Det har vært hos urmaker 1 gang siden det var nytt i 1939 og det går utmerket fremdeles. Har selv hatt det hos urmaker og han sa at oljen var tørket ut, men delene så bra ut. Skal ta det på service snart. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Urverket "trekkes" ikke opp, det er kinetisk (eller hva nå man kaller det), man lader det opp ved "bevegelse" Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Urverket "trekkes" ikke opp, det er kinetisk (eller hva nå man kaller det), man lader det opp ved "bevegelse" Ja og nei. Klokker med kinetisk teknologi er quartzur med en rotor som genererer elektrisitet ved bevegelse. Mange Seiko-klokker blant annet bruker denne teknologien. Sekundviseren vil ha en tikkende bevegelse. Automatiske mekaniske klokker har også en rotor. Her vil bevegelse føre til at rotoren "trekker opp" en spiralfjær. Det er denne spiralfjæren som igjen styrer tannhjulene i verket. På manuelle mekaniske klokker finnes ikke denne rotoren og spiralfjæren trekkes opp ved å manuelt skru på kronen. I begge disse tilfellene vil sekundviseren ha en tilsynelatende flytende bevegelse. Endret 22. november 2013 av Benbjo Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Urverket "trekkes" ikke opp, det er kinetisk (eller hva nå man kaller det), man lader det opp ved "bevegelse" Min klokke er automatisk (mekanisk). Dvs. at den slutter å gå etter å ha ligget stille noen dager. Da må den trekkes opp, eller så må du bevege den igjen slik at rotoren trekker den opp. Endret 22. november 2013 av Orwandel Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hvor anbefales det å kjøpe inn reimer til klokker? Tenker på lærreimer. Takker. Lenke til kommentar
Dockside Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hirsch er alltid bra. Greie priser på Ebay. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) https://www.cousinsuk.com/ En god del å velge i under 200kr-grensen. red: feil url. Endret 22. november 2013 av NgZ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Handmade to your spec: http://www.inspire-workshop.com/index.do Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Hirsch er alltid bra. Greie priser på Ebay. Ser de hadde ok priser på watchobsession også. https://www.cousinsuk.com/ En god del å velge i under 200kr-grensen. red: feil url. Noen der var jo latterlig billige. Har du erfaringer med kvalitet selv? Hvordan er kvaliteten f.eks på noen til 5-10pund kontra typ 35 fra Hirsch? Edit: Skatteflyktning: Tror nok ikke det er nødvendig med noe custom-greier da det ikke er snakk om noen dyre klokker. Endret 23. november 2013 av AnewZ Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg har brukt Global Watchband mye, de er knall. God service, bra priser, fine reimer. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Jeg har brukt Global Watchband mye, de er knall. God service, bra priser, fine reimer. og hva med leveringstid? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 og hva med leveringstid? Det har pleid å ta en uke eller to. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 (endret) Ventetiden er over! STOWA Marine A10 with sterlingsilver dial, matt case, middle brown croco strap Klarer dessverre ikke å få tatt et fornuftig bilde av klokken mens den sitter på håndleddet, men kanskje en annen gang... Endret 28. november 2013 av Sentenza 4 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Ser de hadde ok priser på watchobsession også. Noen der var jo latterlig billige. Har du erfaringer med kvalitet selv? Hvordan er kvaliteten f.eks på noen til 5-10pund kontra typ 35 fra Hirsch? Edit: Skatteflyktning: Tror nok ikke det er nødvendig med noe custom-greier da det ikke er snakk om noen dyre klokker. De billigste er ikke noe særlig, men jeg synes ikke de ser ille ut. Følelsen er litt dårlig i starten, men det går seg stort sett til. men det kommer sikkert mye an påhva man er vant til. Kan anbefale lizard-remmene fra "bellini collection". Mye av gummireimene er samme kvalitet som selges til ca. dobbel pris på bukta, og det samme er visst disse, som jeg skal ta og bestille meg et par av. Ebay har jo blitt ganske dyrt for selgere de siste par årene, så det er greit å ha et rimelig rimelig-alternativ. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Herlig, gratulerer Sentenza Blir nok faktisk en helt identisk en på meg neste år (mulig jeg tar med dato). Elsker designet, og den komplimenterer min Hamilton med sort skive og stållenke bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Gratuler med ny klokke Sentenza! Lenke til kommentar
deiNos Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hei! Lurte på om noen her inne kan hjelpe meg med å taksere disse gamle klokkene? Kom ikke så langt med å google Fra venstre: Alain delon, Omega, Raymond Weil. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Hei, Har en klokke som akk gikk tom for strøm og trenger nå å bytte batterier, noen som vet hvor i Oslo jeg kan gjøre det? (Ny innflyttet i byen) helst i nærheten av Oslo s, om det ikke finnes en på Oslo s eller Oslo city? Det er snakk om en analog seiko klokke med stoppeklokke og alarm, om det har noe å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå