EJN Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Gå i en klokkebutikk, prøv litt forskjellige størrelser og ta en personlig call på det Hater å gå i butikker når jeg vet at jeg ikke skal ha noe der, men det er kanskje ikke noen vei utenom. Ser den, men det er (nærmest) umulig å vite hvordan en gitt klokkestørrelse ser ut på deg uten å ha prøvd noe tilsvarende på hånden. Helst bør du prøve den samme modellen. Er ikke verre enn å si takk for hjelpen og at du må tenke litt på det! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Etter å ha vært innom et par butikker idag endte jeg med en som ser helt lik ut som denne: http://www.amazon.com/Hamilton-H32665131-Jazzmaster-Black-Watch/dp/B005GXPMP4/ref=sr_1_10?s=watches&ie=UTF8&qid=1340838419&sr=1-10&keywords=jazzmaster+viewmatic Har ikke samme nummeret, men jeg er ikke kar til å finne ut forskjellene i alle fall Endte på 600$ i pris og syns det var en grei sum Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Der røyk jeg på et impulskjøp gitt. Har bestilt denne på nett før og ombestemt meg, men når jeg plutselig kom over den i butikk i dag var det ikke mulig å motstå. Litt dårlig bilde, er på ferie og må bruke det utstyret jeg har med Endret 28. juni 2012 av kvasbo 3 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Gratulerer! Jeg har siklet på den selv, så jeg venter i spenning på wristshots og anmeldelse. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Foreløpig er inntrykket helt topp Finishen er fantastisk, helt på høyde med Speedmasteren min, om enn litt under JLC-en (men det skulle bare mangle). Tallene er utrolig flotte (de står ut fra skiven) og fargene fungerer veldig bra. Klokka er overraskende tykk, uten at det gjør noenting. Kjapt WS (klikk for full oppløsning): Endret 28. juni 2012 av kvasbo 3 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Fin klokke kvasbo Jeg har sansen for enkle klokker med visere og reim. Kjente forskjellen på to like klokker hos urmakeren, der ene hadde reim og andre "lenke", den med reim var ca 2x lettere på papir, og man kjente det godt. Nå har jeg ventet i snart 2 uker på en bestilling av Tissot fra Sveits via den lokale urmakeren, klokken kommer på mandag. Bilde kommer Lenke til kommentar
Error Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Kanskje litt mye å spørre om, men kunne noen tatt seg bryet med å lage en informativ post hvor det er en enkel "rundown" av alle de mest kjente merkene for tiden, med fordeler og ulemper? Er en jungel der ute, og for meg som er relativt grønn på området er det litt vanskelig å få oversikt over hva som er kvalitetsmerker og hva som er "skit for massene". Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Kanskje litt mye å spørre om, men kunne noen tatt seg bryet med å lage en informativ post hvor det er en enkel "rundown" av alle de mest kjente merkene for tiden, med fordeler og ulemper? Er en jungel der ute, og for meg som er relativt grønn på området er det litt vanskelig å få oversikt over hva som er kvalitetsmerker og hva som er "skit for massene". Timezone.com / brands forum.. Rolex,Breitling,Omega,Panerai ,AP,JLC,VC,Patek osv. Er som du sier en jungel av merker men vil si de mest "inn" klokkene om dagen er Rolex særlig vintage utgaver,Panerai,Glashutte,IWC,Hublot, merker som breitling begynner få et noe harry stemple hvertfall slik jeg oppfatter det, Omega har vel falt noe også i trend bildet.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) Certina Åh.. Får ikke nye klokker fordi jeg aldri går med de jeg har. Hvordan kan jeg få til å gå mer med klokkene? Endret 30. juni 2012 av Lami Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Kanskje litt mye å spørre om, men kunne noen tatt seg bryet med å lage en informativ post hvor det er en enkel "rundown" av alle de mest kjente merkene for tiden, med fordeler og ulemper? Er en jungel der ute, og for meg som er relativt grønn på området er det litt vanskelig å få oversikt over hva som er kvalitetsmerker og hva som er "skit for massene". Dette er ikke så lett, som du sier er det en jungel. Generelt kan man dele opp klokker på to måter. Klokkemerker/motemerker og mekanisk/quartz. I tillegg deler mange opp mellom manufaktur (lager alt selv) og de som kjøper inn urverk fra andre produsenter. De fleste som er interesserte i klokker har et absolutt krav om at klokkene skal være fra et klokkemerke og at de skal være mekaniske. Dette utelukker alle motemerker (diesel, d&g osv.) og alle quartz-klokker. De mest prestisjefylte merkene (JLC, Patek, Rolex, Nomos osv.) gjør alt selv. De treffer altså den hellige treenigheten klokkemerke/mekanisk/manufaktur. Imidlertid vil de fleste klokkeinteresserte også anerkjenne merker som kjøper inn urverk dersom de i tillegg har en viss grad av egenart i klokkene de lager (IWC, Hamilton, Stowa, her finnes det mange!). Enkelte merker hører hjemme i flere kategorier, så som Omega (de både lager og kjøper urverk, og selger til og med quartzklokker, men de er det ingen skikkelige folk som vil ha). En artig digresjon er at Seiko faktisk er et ekte manufaktur som gjør alt selv, også på den billige 5-serien (som veldig mange klokkesamlere har et svakt punkt for - skikkelige mekaniske klokker som bokser langt over sin vektklasse til under tusenlappen). Når det gjelder merker generelt er det umulig å gi noen råd. Noen elsker Rolex, jeg ville aldri hatt en. Noen synes Hublot er fine, jeg synes de er forferdelige. Det eneste du egentlig kan stole på er din egen smak, samt hva som har blitt klassikere etterhvert (jeg har aldri hørt noen si noe stygt om en Omega Speedmaster Professional Moonwatch f.eks, og veldig mange liker klassiske Rolexer). Om du skal ha en skikkelig klokke er det bare å gi blaffen i trender og kjøpe noe du liker. Trendene skifter hele tiden, så det beste rådet er å kjøpe noe litt dempet og klassisk i en moderat størrelse (40-42mm). Da er du temmelig trygg. Stilen din ellers har også en del å si; om du alltid går med jeans er det teit å ha en dressklokke som sin eneste, og det samme går andre veien. Går du med dress på jobb er en ekstrem dykker ikke noe særlig stilig. Så kort sagt: Mekaniske klokker fra merker som primært lager klokker er bra. Det meste annet er "skit for massene". Selvsagt er det sånn at en billig Dolce Gabbana-klokke med et kinesisk quartzverk er en mye bedre klokke enn ethvert dyr mekanisk ur dersom det man ønsker er å vite hva klokken er, men det liker ikke vi nerdene å snakke så høyt om Selv har jeg blant annet en Speedy Pro, en JLC Master Geographic, en Seiko 5, en Stowa Marine, en Stowa dressklokke fra 1940, en håndlaget pilot og en Stowa Chronograph. Som du kan se, en temmelig broket samling, men alle oppfølger kravene om mekanisk og klokkemerke, og det er det viktigste Endret 1. juli 2012 av kvasbo 6 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Jeg ble ihvertfall anbefalt Tissot og Certina av min lokale urforhandler, de mente man får mye for pengene kontra de andre merkene de hadde inne til under 10k. Endret 1. juli 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Noen som vet om min nye Hamilton Jazzmaster Viewmatic alltid går til 31 på datoen? Jeg måtte stille til 1. idag i alle fall, men det kan jo bare være fordi den var stilt til en 31-måned. Lenke til kommentar
Error Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Tusen takk for svar Jeg har for tiden kun en klokke, en Panerai 048 og er veldig fornøyd med den, men leter altså etter litt andre (billigere) klokker så jeg kan variere litt. Pam048'en kommer nok til å være flaggskipet i ganske mange år fremover, men det er greit. (bilde fra Google). Synes personlig Rolex er forferdelig harry, men ellers har jeg lite peiling. Skal titte rundt etter de merkene og se hva jeg finner Endret 1. juli 2012 av Error Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Selges det Stowa Marine i det hele tatt her til lands? Var innom en urmaker forleden, som til og med ikke hadde hørt om merket. Tenkte det hadde vært greit å prøve klokken på og slikt, istedenfor å bare kjøpe fra nett. Sebastian Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Tusen takk for svar Jeg har for tiden kun en klokke, en Panerai 048 og er veldig fornøyd med den, men leter altså etter litt andre (billigere) klokker så jeg kan variere litt. Pam048'en kommer nok til å være flaggskipet i ganske mange år fremover, men det er greit. Synes personlig Rolex er forferdelig harry, men ellers har jeg lite peiling. Skal titte rundt etter de merkene og se hva jeg finner Breguet eller Glashutte hos tidemand. De hadde en breguet XX der som jeg virkelig virkelig falt for, skjønt er ikke klar til å (les: har ikke råd til å) bruke over seksti på en klokke riktig ennå. Kudos for paneraien dog, skulle ønske jeg hadde upinglete håndledd. Sist jeg prøvde en pan så det ut som jeg hadde hekta av vegguret. Endret 6. juli 2012 av Lilac1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Selges det Stowa Marine i det hele tatt her til lands? Var innom en urmaker forleden, som til og med ikke hadde hørt om merket. Tenkte det hadde vært greit å prøve klokken på og slikt, istedenfor å bare kjøpe fra nett. Sebastian Stowa selges kun over nett og i Manufactum-butikkene i Tyskland. Endret 6. juli 2012 av kvasbo Lenke til kommentar
ælg Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Kjøpte meg denne Gant-klokka her om dagen fra klokker.no. Har ikke brukt den så mye ennå, men likte utseende på den og tror den går til det meste. Usikker på kvaliteten egentlig men pytt pytt. Ble kjøpt herifra: http://www.klokker.no/gant-h-stl-park-hill-2-silver-ind.html Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Fin skive til å være moteklokke, men litt håpløs plassering av dato! Lenke til kommentar
Djfreedo Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Tenkte jeg skulle bestille Seiko SKX 009, men hva gjør jeg om lenka er for lang? Må jeg ta den med til urmaker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå