Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

OK :( (designet er og blir jo en smakssak).

Har ikke den interessen for klokker, så å bruke mangfoldige tusen på en klokke blir uaktuelt.

Så mitt neste spørsmål, får enn greie mekaniske klokker til rundt 2000 ?

Lenke til kommentar
OK :( (designet er og blir jo en smakssak). Har ikke den interessen for klokker, så å bruke mangfoldige tusen på en klokke blir uaktuelt. Så mitt neste spørsmål, får enn greie mekaniske klokker til rundt 2000 ?

Om du ikke er interessert, ikke kjøp mekanisk. Mer vedlikehold, mer styr, mindre funksjon. Kjøp heller quartz fra et av de etablerte klokkemerkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Der ser du, jeg tenkte å kjøpe mekanisk for mindre vedlikehold og mindre styr (trodde jeg) D:

Så litt på Seiko med Quartz.

Lenke til kommentar

LOL. Det er jo ingen som gidder å ta service på en Seiko Skx007/ en klokke til 2k. :omg:

Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med vedlikehold.

Vel, da må de jo kjøpe ny etter noen år om de fortsatt vil ha en klokke som går riktig. Quartz går i år etter år etter år med bare et billig batteriskift en gang i blant - om man ikke er klokkenerd (og ikke vil bli det) er det bare dumt å kjøpe mekaniske urverk.

Når det er sagt er Seiko et strålende valg om man vil ha noe billig og mekanisk.

(Personlig har jeg bare mekaniske ur, men jeg innser at jeg er rar ;) )

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LOL. Det er jo ingen som gidder å ta service på en Seiko Skx007/ en klokke til 2k. :omg:

Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med vedlikehold.

350kr for enkel service og regulering? Tar jeg lett på en klokke til 2k når det trengs. Bruk og kast er en uting, spesielt når det gjelder klokker. (Kinaklokker til under $50 får et mulig unntak.)
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott ur du har der, ta godt vare på det og bær det med stolthet til bunad og pent! Virker som om du har klart å finne ut det vesentligste om uret, men jeg tror kanskje du har misforstått noe. En Ebauche er et halvferdig urverk fra en produsent, så vidt jeg vet var det ikke noe firma som het Ebauches. Det eksisterte (muligens eksisterer) et fransk firma som heter France Ébauches, men jeg vet ikke om de noensinne har lagd lommeursverk. Hvor ditt verk kommer fra er vanskelig å si, men det kan være både sveitsisk, britisk og amerikansk - det var der de største produsentene lå den gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger litt hjelp jeg folkens.

Har en Tissot PRC 200 hvor sekundviseren her begynt å leve sitt eget liv. Den står stille i tre sekunder, før den går videre tre hakk. Er dette noe som er enkelt for en ordentlig urmaker å fikse? Hvis ja, hvor mye må jeg forvente å betale, og hvem kan anbefales i Bergen til jobben?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp jeg folkens.

Har en Tissot PRC 200 hvor sekundviseren her begynt å leve sitt eget liv. Den står stille i tre sekunder, før den går videre tre hakk. Er dette noe som er enkelt for en ordentlig urmaker å fikse? Hvis ja, hvor mye må jeg forvente å betale, og hvem kan anbefales i Bergen til jobben?

Høres typisk ut som EOL-indikatoren. Det er End Of Life på batteriet den indikerer. Batteribytte til et par hundre kroner fikser det. For glassbytte må du nok regne med en drøy femhundrelapp eller så for ferdig arbeid.
Lenke til kommentar

Par hundre kroner for et batteribytte? What? Stikk på Clas Ohlson, de åpner den for deg, bytter batteri og den totale kostnaden? 25,-.

Funker fint for billigere klokker som ikke trenger trykktest eller som ikke brukes i vann. Mer "skikkelige" quartz-klokker bør leveres til en urmaker med utstyr for trykktesting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...