Kazuo Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Etter at Nixon klokka daua for ørtene gang, er jeg ute etter en mekanisk, er Invicta noe å satse? Har søkt litt frem og tilbake i tråden, uten å få et direkte svar på spørsmålet. Nei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 OK (designet er og blir jo en smakssak). Har ikke den interessen for klokker, så å bruke mangfoldige tusen på en klokke blir uaktuelt. Så mitt neste spørsmål, får enn greie mekaniske klokker til rundt 2000 ? Lenke til kommentar
Dockside Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 OK (designet er og blir jo en smakssak). Har ikke den interessen for klokker, så å bruke mangfoldige tusen på en klokke blir uaktuelt. Så mitt neste spørsmål, får enn greie mekaniske klokker til rundt 2000 ? Seiko SKX007. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 OK (designet er og blir jo en smakssak). Har ikke den interessen for klokker, så å bruke mangfoldige tusen på en klokke blir uaktuelt. Så mitt neste spørsmål, får enn greie mekaniske klokker til rundt 2000 ? Om du ikke er interessert, ikke kjøp mekanisk. Mer vedlikehold, mer styr, mindre funksjon. Kjøp heller quartz fra et av de etablerte klokkemerkene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Der ser du, jeg tenkte å kjøpe mekanisk for mindre vedlikehold og mindre styr (trodde jeg) D: Så litt på Seiko med Quartz. Lenke til kommentar
Dockside Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 LOL. Det er jo ingen som gidder å ta service på en Seiko Skx007/ en klokke til 2k. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med vedlikehold. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) LOL. Det er jo ingen som gidder å ta service på en Seiko Skx007/ en klokke til 2k. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med vedlikehold. Vel, da må de jo kjøpe ny etter noen år om de fortsatt vil ha en klokke som går riktig. Quartz går i år etter år etter år med bare et billig batteriskift en gang i blant - om man ikke er klokkenerd (og ikke vil bli det) er det bare dumt å kjøpe mekaniske urverk. Når det er sagt er Seiko et strålende valg om man vil ha noe billig og mekanisk. (Personlig har jeg bare mekaniske ur, men jeg innser at jeg er rar ) Endret 25. april 2012 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 LOL. Det er jo ingen som gidder å ta service på en Seiko Skx007/ en klokke til 2k. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med vedlikehold. 350kr for enkel service og regulering? Tar jeg lett på en klokke til 2k når det trengs. Bruk og kast er en uting, spesielt når det gjelder klokker. (Kinaklokker til under $50 får et mulig unntak.) 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg miCro Skrevet 29. april 2012 Populært innlegg Del Skrevet 29. april 2012 Jeg har de siste dagene forsøkt å finne ut litt mer om et lommeur jeg arvet av min farfar for noen år tilbake. Ingen i familien vet spesielt mye om uret utover at farfar var svært glad i det. Med god hjelp av tidssonen har jeg nå mest sannsynlig snørt sammen historien bak uret og jeg tenkte jeg kunne dele den her også. Selve lommeuret har jeg trolig postet bilder av før, men det ser uansett slik ut: Uret i seg selv gir ingen indikasjon om produsent eller andre spor, dermed måtte jeg forsøke å få tilgang til urverket. Jeg var redd for å ødelegge noe og fomlet derfor en god stund, men til slutt fikk jeg opp bakluken. Her ventet den første overraskelsen. En inskripsjon fortalte at uret var gitt i dåpsgave fra min tippoldefar til farfar i 1914 - ikke rart gamlefar var glad i klokken. Her er bildene som viser urverk og div andre merker på de to baklokkene: Et viktig spor åpenbarte seg på baklokket: en halvmåne og en stjerne. Dette symbolet ble benyttet av Crescent Watch Case Co., et selskap som lagde urkasser fra rundt 1885 og utover og ble ofte brukt av urmakere som et utgangspunkt for klokker de lagde selv. Sett i sammenheng med at tippoldefar var en urmaker og uret ikke har noen andre markeringen enn denne, tyder det på at han lagde uret selv. Urverk uten markeringer fra den tidsperioden er trolig laget av sveitsisk Ebauches - en produsent som lagde urverk både i deler og ferdig satt sammen. Sistnevnte ble ofte benyttet av Eta, Shild, Felsa o.l. Siden urverket i klokken ikke har slike markeringen er det enda et tegn på at klokken er laget av en privat urmaker. Ingenting her er sikkert, men ut fra hva jeg selv vet om familien min og informasjonen fra brukerne på tidssonen virker dette som det mest sannsynlige opphavet til klokken. Arvestykket mitt hoppet nå enda et par hakk i affeksjonsverdi. Det er ikke alle forunt å ha et 100 år gammelt lommeur, spesielt ikke et som er skrudd sammen av ens egen tippoldefar. 12 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Flott ur du har der, ta godt vare på det og bær det med stolthet til bunad og pent! Virker som om du har klart å finne ut det vesentligste om uret, men jeg tror kanskje du har misforstått noe. En Ebauche er et halvferdig urverk fra en produsent, så vidt jeg vet var det ikke noe firma som het Ebauches. Det eksisterte (muligens eksisterer) et fransk firma som heter France Ébauches, men jeg vet ikke om de noensinne har lagd lommeursverk. Hvor ditt verk kommer fra er vanskelig å si, men det kan være både sveitsisk, britisk og amerikansk - det var der de største produsentene lå den gangen. 1 Lenke til kommentar
miCro Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Jeg forstår, takk for oppklaringen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Prøver å "skru sammen" noe jeg to gamle lommeklokkeverk Batteriet er 5cm høyde for referanse 1 Lenke til kommentar
master air Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Trenger litt hjelp jeg folkens. Har en Tissot PRC 200 hvor sekundviseren her begynt å leve sitt eget liv. Den står stille i tre sekunder, før den går videre tre hakk. Er dette noe som er enkelt for en ordentlig urmaker å fikse? Hvis ja, hvor mye må jeg forvente å betale, og hvem kan anbefales i Bergen til jobben? Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Kan høres ut som om klokken er i "batterisparemodus", se om et batteribytte ikke løser problemet. Lenke til kommentar
master air Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Skal absolutt vurderes, kan umulig koste en formue. edit: Noen som vet sånn ca hva det vil koste å bytte ut glasset på nevnte klokke? Endret 14. mai 2012 av master air Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Trenger litt hjelp jeg folkens. Har en Tissot PRC 200 hvor sekundviseren her begynt å leve sitt eget liv. Den står stille i tre sekunder, før den går videre tre hakk. Er dette noe som er enkelt for en ordentlig urmaker å fikse? Hvis ja, hvor mye må jeg forvente å betale, og hvem kan anbefales i Bergen til jobben? Høres typisk ut som EOL-indikatoren. Det er End Of Life på batteriet den indikerer. Batteribytte til et par hundre kroner fikser det. For glassbytte må du nok regne med en drøy femhundrelapp eller så for ferdig arbeid. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Par hundre kroner for et batteribytte? What? Stikk på Clas Ohlson, de åpner den for deg, bytter batteri og den totale kostnaden? 25,-. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg byttet batteri for 120,- eller hva det nå var. I fucka brillebutikk. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Par hundre kroner for et batteribytte? What? Stikk på Clas Ohlson, de åpner den for deg, bytter batteri og den totale kostnaden? 25,-. Funker fint for billigere klokker som ikke trenger trykktest eller som ikke brukes i vann. Mer "skikkelige" quartz-klokker bør leveres til en urmaker med utstyr for trykktesting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå