Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Mr. A; Er Rolex Submariner inspirasjonskilden, se etter Orient 2ER00002D/B, Orient CER00002D/B (samme klokke med safirglass, men mer rotete urskive), Alpha Submariner, Invicta 8926 eller Timex T29781 (Rimelig quartz)

Håper dette var til hjelp

 

Takk for svar. Alle klokkene der er jo mere eller mindre lik. Har ingen måte å sammenligne klokkene fysisk, er det noen stor kvalitets forksjell på dem. og er det best med quartz eller mekanisk klokke i denne prisklassen?

 

Har lest meg sånn smått opp, og det ser ut som både Orient og Alpha er gode klokker, men Alpha likgner mere på Rolex, og er litt bedre kvalitet en Orient sin.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle rasjonelle argumenter tilsier at kvarts er best. Det er billigere, mer nøyaktig og krever bare et nytt batteri en gang i blant. Mekaniske klokker er dyrere, mindre nøyaktig og må på service hvert femte år, noe som i seg selv koster en del. Eneste grunnen til å kjøpe mekaniske klokker er den følelsen mekanikken gir.

 

Men ellers vet jeg ikke hvor du leser, men Orient er i mye større grad et selvstendig merke, mens Alpha bare lager kopier av andres design. Ikke misforstå, Orient lager modeller som er tydelig "inspirert" av andre, de også, men de lager noen egne modeller også. Gåfor Orient heller enn Alpha hvis du går for mekanisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er like for de er alle homage'er av Rolex Submariner.

Nærmeste en kommer fysisk sammenligning av klokkene er nok å bruke andres erfaringer, som for eksempel her(Orient VS. Invicta). Kjenner ikke til at det finnes norske leverandører av hverken Orient eller Alpha.

Personlig ville jeg gått for Orient pga nøyaktig in-house urverk (lager de mekaniske komponentene selv i motsetning til å kjøpe Miyota-urverk), penere urskive (sekundviseren på Invicta'en er heslig!) og penere tall på bezel.

 

Ellers er tommelfingerregelen at quartz alltid er best (avvik på 0,14 s i quartz daglig mot 10 s i mekaniske ur etter ISO 3159 og COSC's retningslinjer), men dette betyr ikke at en alltid skal gå til innkjøp av det beste.

 

Jeg kjøper nå en mekanisk klokke fordi jeg er blitt fasinert over kompleksiteten i urverket og den behagelige, sveipende bevegelsen til sekundviseren.

 

Håper dette var til hjelp

 

EDIT: the_last_nick_left bet me to it

Endret av AndrèFronDrei
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mr. A; Er Rolex Submariner inspirasjonskilden, se etter Orient 2ER00002D/B, Orient CER00002D/B (samme klokke med safirglass, men mer rotete urskive), Alpha Submariner, Invicta 8926 eller Timex T29781 (Rimelig quartz)

Håper dette var til hjelp

 

Takk for svar. Alle klokkene der er jo mere eller mindre lik. Har ingen måte å sammenligne klokkene fysisk, er det noen stor kvalitets forksjell på dem. og er det best med quartz eller mekanisk klokke i denne prisklassen?

 

Har lest meg sånn smått opp, og det ser ut som både Orient og Alpha er gode klokker, men Alpha likgner mere på Rolex, og er litt bedre kvalitet en Orient sin.

 

Hvis du vil ha en submariner, kan du ikke kjøpe/spare til en ekte? Dersom det er altfor dyrt, så prioriterer du ikke riktig ;) Og da bør du heller ikke kjøpe en "fake/homage" fordi det er kopier, og ingen liker kopier.

 

Orient har forøvrig en del flotte klokker! Gå heller for en med eget design? :)

Lenke til kommentar

Hva slags utstyr trenger jeg for å sette på/fjerne ledd på en klokke? Er lei av å betale 150kr til urmakeren hver gang for en 15 sekunders jobb.

 

Denne kombinert med denne skal nok være tilstrekkelig.

Tror jeg må gå til innkjøp av noe lignendeutstyr, ettersom jeg er usikker på om urmakere vil ha noe med replikaer å gjøre

 

Håk: Årsaken til at jeg prøver en replika er at de tilbyr mer "bang-for-the-buck" sammenlignet med tilsvarende homage/original. For 58 USD, levert, vil jeg få safirglass, solide end-links, akseptabel rehaut, middelmådig lume og rimelig 21-rubins urverk.

Er også mulig jeg vil prøve meg på modifisering av urskive og bezel for at ikke klokken skal skrike falsk, og en slik billig klokke vil derfor være et ypperlig utgangspunkt.

 

Jeg kommer også til å spare meg opp til en flott/dyr klokke på et senere tidspunkt, ettersom jeg ikke er helt stilsikker enda.

 

EDIT: Prisen falt ut

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en submariner, kan du ikke kjøpe/spare til en ekte? Dersom det er altfor dyrt, så prioriterer du ikke riktig ;) Og da bør du heller ikke kjøpe en "fake/homage" fordi det er kopier, og ingen liker kopier.

 

Orient har forøvrig en del flotte klokker! Gå heller for en med eget design? :)

 

Trenger en klokke, men jeg har langt fra så mye å bruke på det.. Kan nevne at at jeg snart blir 18, og da skal jeg både ha meg bil og sertifikat, så 20-30k er helt uaktuelt å betale for en klokke på dette tidspunktet.

 

har du noen forslag på en klokke til rundt 1000 lappen?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Hvis du vil ha en submariner, kan du ikke kjøpe/spare til en ekte? Dersom det er altfor dyrt, så prioriterer du ikke riktig ;) Og da bør du heller ikke kjøpe en "fake/homage" fordi det er kopier, og ingen liker kopier.Orient har forøvrig en del flotte klokker! Gå heller for en med eget design? :)
Trenger en klokke, men jeg har langt fra så mye å bruke på det.. Kan nevne at at jeg snart blir 18, og da skal jeg både ha meg bil og sertifikat, så 20-30k er helt uaktuelt å betale for en klokke på dette tidspunktet.har du noen forslag på en klokke til rundt 1000 lappen?

Ville vel sett etter en seiko/citizen klokke. Dog ikke fra forhandler. Se i kjøp/salg delen av tidssonen. Og ja det er mulig, har selv en Seiko Military og en Citizen lumibrite for salg, henholdvis 1000,- og 1500,-

 

post-151827-0-75271500-1312533122_thumb.jpg

post-151827-0-66219800-1312533130_thumb.jpg

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Ville vel sett etter en seiko/citizen klokke. Dog ikke fra forhandler. Se i kjøp/salg delen av tidssonen. Og ja det er mulig, har selv en Seiko Military og en Citizen lumibrite for salg, henholdvis 1000,- og 1500,- Begge er mekaniske ur typ "kinetic"

 

Men så er det jo dette med utseende. Like veldig godt Submariner looken. At den er en kopi bryr ikke meg, så lenge det er en god klokke.

Lenke til kommentar

Ville vel sett etter en seiko/citizen klokke. Dog ikke fra forhandler. Se i kjøp/salg delen av tidssonen. Og ja det er mulig, har selv en Seiko Military og en Citizen lumibrite for salg, henholdvis 1000,- og 1500,- Begge er mekaniske ur typ "kinetic"

Ingen av dem er automatiske. De er selvoppladende quartz-klokker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...