Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er du helt på jordet.

1: Man får ikke tilbake "toll" på flyplassen. Toll er en ekstraavgift man betaler fo at en vare skal importeres et sted.

2: Man kan få tilbake merverdiavgiften (mva, moms) på flyplassen i mange tilfeller med et tax free ekjma e.l., men de fleste stater i USA har ikke moms.

Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan det er i USA, men da vi var i London forrige helg fikk vi tilbake penger tilsvarende tollen, altså mellom 10 og 15%, avhengig av varen og litt forskjellig. Men er rimelig sikker på at du får gjort det samme i USA, såfremt det er noe rart inne i bildet. MVA får man i hvert fall ikke tilbake.

Lenke til kommentar

Her er du helt på jordet.

De aller fleste stater i USA har sales tax.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States#Summary_table

 

Problemet er at sales tax ikke er det samme som f.eks. VAT i England. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å få refundert sales tax, men det finnes imidlertid en del butikker i USA der man får handle uten sales tax så lenge man ikke skal oppholde seg i landet mer enn 30 dager, tilsvarende tax free-systemet som finnes i de fleste andre land. Det kan jo hende det finnes en rolexforhandler som har den ordningen.

Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan det er i USA, men da vi var i London forrige helg fikk vi tilbake penger tilsvarende tollen, altså mellom 10 og 15%, avhengig av varen og litt forskjellig. Men er rimelig sikker på at du får gjort det samme i USA, såfremt det er noe rart inne i bildet. MVA får man i hvert fall ikke tilbake.

Du kan få tilbake britisk VAT, men du må uansett betale norsk moms … F.eks. hvis du bestiller sko fra Herring, så trekker de fra VAT. Det er tilsvarende for utlendinger som handler varer i Norge (eller nordmenn som bor i utlandet og handler varer i Norge).

Lenke til kommentar

Ja, prisnivået i USA er generelt sett lavere enn i Norge, og kursen er også ofte ganske gunstig. Skal man kjøpe noe dyrt, og du skal bo der over lengre tid er det helt klart penger å spare på å velge tidspunkt for kjøpet med grunnlag i valutakursen. Det forutsetter selvfølgelig at du venter med å veksle pengene til du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Heihei!

 

Jeg er ute etter en enkel klokke til omtrent 2000 kroner. Jeg vil ha en urskive som er så lite rotete som mulig, helst brun, men navy/svart går også fint. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg legger ved et par bilder av utgangspunktet mitt, det hadde vært fint om dere kunne tipset om noen andre klokker i samme stilen, eller eventuelt kommet med tilbakemelding på disse.

 

 

400-new-K2621111.jpg

400-new-K7622207-new.jpg

Nixon-A129-484_new.jpg

 

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Heihei!

 

Jeg er ute etter en enkel klokke til omtrent 2000 kroner. Jeg vil ha en urskive som er så lite rotete som mulig, helst brun, men navy/svart går også fint. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg legger ved et par bilder av utgangspunktet mitt, det hadde vært fint om dere kunne tipset om noen andre klokker i samme stilen, eller eventuelt kommet med tilbakemelding på disse.

 

 

400-new-K2621111.jpg

400-new-K7622207-new.jpg

Nixon-A129-484_new.jpg

 

Når det kommer til slike ur som gjerne er laget til dress-bruk så er det noen ting du gjerne bør være obs på.

 

1. Slike ur har ofte manglende eller i beste fall veldig lav WR-rating. (Motstandsdyktighet mot vann). De færreste er vanntett.

2. Størrelsene på kassen er ofte liten +/- 35mm, har du store håndledd så kan dette bli i minste laget. Spesielt ettersom at moten i dag er store ur.

3. Mange mangler dato og ofte også sekundviser, er dette noe du har tenkt over om du har bruk for eller ikke?

4. Quartz eller Automatisk?

 

Videre så har jeg noen anbefalinger.

 

Seiko SNX123: http://media.photobucket.com/image/Seiko%20SNX%20123/Skitspuce/seiko5-1SNX123.jpg pen og billig klokke, jeg har denne selv og det er verdt å merke seg at den er liten.

 

Archimede Arcadia: http://www.archimede-uhren.de/EN/Arcadia.htm

 

Vintage Omega faller også veldig godt innenfor dine rammer, men disse trenger gjerne litt kjærlighet og omsorg så spørsmålet er om du er villig til å gi dem dette?

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan det er i USA, men da vi var i London forrige helg fikk vi tilbake penger tilsvarende tollen, altså mellom 10 og 15%, avhengig av varen og litt forskjellig. Men er rimelig sikker på at du får gjort det samme i USA, såfremt det er noe rart inne i bildet. MVA får man i hvert fall ikke tilbake.

Jo, det er akkurat det du får. Du fikk tilbake britisk moms (VAT). Toll har du ikke betalt på den i det hele tatt. Toll er en avgift du betaler for å ta med deg enkelte varer i i enkelte land. (I Norge er det for eksempel moms på klær og en hel masse på de aller fleste matvarer.)
Lenke til kommentar

Jeg har tynne håndledd, så det går nok fint. Sekundviser er ikke noe jeg ser for meg at jeg vil ha bruk for, ikke dato heller, men det ville muligens ikke skadet å ha det. Når det gjelder Quartz eller Automatisk aner jeg virkelig ikke, jeg vet ikke hva forskjellen er, og det viktigste for meg er egentlig hvordan klokken ser ut. Takk for tips! Omega klokkene ser ut til å være utenfor min prisklasse for øyeblikket.

 

Jeg skal ikke se bort ifra at klokkene jeg viste til var harry, spesielt de fra Calvin Klein (den fra Nixon var kjempekoselig, så der er harry helt greit synes jeg). Takk for tipset om Christopher Ward, de hadde en del fint, men det var ingenting som slo meg som DEN MÅ JEG HA!, men tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...