Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Quartz og Automatic (for x^999999 gang)

 

For de som er litt interessert i verdi og verditap, så vil jeg si at dersom du ønsker å kjøpe en klokke for over 10.000kr så bør den være automatic. Dette fordi quartz-modellene til over denne prisen (de få som er) taper seg uhorvelig i verdi, og dette starter allerede rett etter kjøp.

 

Det mest idelle ville vært å ikke kjøpe quartz til over 5000, men det er min mening.

 

Quartz-ur blir aldri sølvsmykker, de er bijouteri og det betaler man ikke dyrt for. De fungerer som det de er ment til altså klokke/pyntegjenstand, men de er og blir ingen investering.

 

Et eksempel:

 

Omega Seamaster Pro Quartz Nypris: ca. 13.000kr (husker ikke eksakt)

 

Markedsverdi etter:

 

1 uke = 10.000 (fordi folk vil ha den billigere enn deg, og de trekker kraftig for quartz, og de som kjøper dyrt og har peil kjøper automatic, og resten er Jan Thomas som vil ha det kliss nytt fra butikk og driter i innmat. Altså: mest sannsynelig blir den ikke solg, kall gjerne prisen en nominell markedspris)

 

1 år = 8000 (treden på finn viser at den blir ikke solgt, og det annonseres med REDUSERT PRIS! "hurra")

 

2 år = 6000 (enkelte begynner å snuse på den, og tenker "dette var bedre, jeg vil prute til 4500"

 

Flater ut på ca. 5000, med slitasje ned til 4000.

 

Tallene blir såklart litt unøyaktige, men jeg baserer dem på observasjoner av finn.no over en 6års periode. Og jeg mener at den faktiske/ reelle markedspris/verdien ligger nærmere 4500, altså hva folk er villige til å betale. Fordi flere av annonsene har tendert til å ikke få solgt før denne prisen, om ikke de bare blir fjernet. Etter bare et par-tre år vil nemmelig heller ikke selger selge til denne lave prisen fordi han/hun ikke vil ta innover seg tapet, og istedet for å kalle det sunk cost heller kose seg med quartzen (kanskje litt motvillig).

 

Omega Seamaster Pro Automatic

 

ca 14.000 (Husker fortsatt ikke eksakt)

 

flater ut på omtrent 9000 for pent eksemplar

 

 

En Rolex derimot kan se helt voldtatt ut, og selge som bare det, fordi den er gammel, sjelden eller bare fordi noen samlere tenner på at de er slitt å drømmer om nordsjøen med en gang.

 

Og helt til slutt for ikke å tråkke på små pusetær, eller bli kaldt rassist så gjelder dette siste punktet om rolex sikkert også for en rekke andre merker som Panerai, Jaeger Le-Coultre, Breitling, IWC osv..osv. Uten at jeg er overbegeistret for disse akkurat nå.

Endret av JLord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Etter å ha googlet, fant jeg den jeg skal ha :p

 

http://www.urverket.no/omega-de-ville-hour-vision-silver-dial-p-9582.html

 

Seriøst? Den koster like mye som en helt adekvat bruktbil?

 

Jeg skjønner jo så klart at alt handler om prioriteringer, men damn! :ph34r:

 

Edit: jeg måtte bare poste denne:

 

dolce-and-gabbana-DW0197_MED.jpg

 

Øynene mine begynte å blø, og håret falt av. :cry:

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

For ikke p glemme Girard Perregaux, Ikke de vanligte på bruktmarkedet kanskje, men det er i hvert fall gså eget manufacture. Prisgrensen for et ETA går for meg et godt stykke før 100K uansett hva det er pakket inn. Den teoretiske grensen that is, jeg kjøpet ikke akkurat klokker i den prisklassen uansett. :p

Lenke til kommentar

Edit: jeg måtte bare poste denne:

 

dolce-and-gabbana-DW0197_MED.jpg

 

Øynene mine begynte å blø, og håret falt av. :cry:

 

Du er kjent med påfuglteorien? ;)

Bruker du et plagg eller tilbehør som ser sykt nok ut vil flere jenter ta kontakt med deg fordi "alle" vil ha en icebreaker, som i dette tilfellet er "hvor fikk du tak i den forjævlige klokka?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...