JLord Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Quartz og Automatic (for x^999999 gang) For de som er litt interessert i verdi og verditap, så vil jeg si at dersom du ønsker å kjøpe en klokke for over 10.000kr så bør den være automatic. Dette fordi quartz-modellene til over denne prisen (de få som er) taper seg uhorvelig i verdi, og dette starter allerede rett etter kjøp. Det mest idelle ville vært å ikke kjøpe quartz til over 5000, men det er min mening. Quartz-ur blir aldri sølvsmykker, de er bijouteri og det betaler man ikke dyrt for. De fungerer som det de er ment til altså klokke/pyntegjenstand, men de er og blir ingen investering. Et eksempel: Omega Seamaster Pro Quartz Nypris: ca. 13.000kr (husker ikke eksakt) Markedsverdi etter: 1 uke = 10.000 (fordi folk vil ha den billigere enn deg, og de trekker kraftig for quartz, og de som kjøper dyrt og har peil kjøper automatic, og resten er Jan Thomas som vil ha det kliss nytt fra butikk og driter i innmat. Altså: mest sannsynelig blir den ikke solg, kall gjerne prisen en nominell markedspris) 1 år = 8000 (treden på finn viser at den blir ikke solgt, og det annonseres med REDUSERT PRIS! "hurra") 2 år = 6000 (enkelte begynner å snuse på den, og tenker "dette var bedre, jeg vil prute til 4500" Flater ut på ca. 5000, med slitasje ned til 4000. Tallene blir såklart litt unøyaktige, men jeg baserer dem på observasjoner av finn.no over en 6års periode. Og jeg mener at den faktiske/ reelle markedspris/verdien ligger nærmere 4500, altså hva folk er villige til å betale. Fordi flere av annonsene har tendert til å ikke få solgt før denne prisen, om ikke de bare blir fjernet. Etter bare et par-tre år vil nemmelig heller ikke selger selge til denne lave prisen fordi han/hun ikke vil ta innover seg tapet, og istedet for å kalle det sunk cost heller kose seg med quartzen (kanskje litt motvillig). Omega Seamaster Pro Automatic ca 14.000 (Husker fortsatt ikke eksakt) flater ut på omtrent 9000 for pent eksemplar En Rolex derimot kan se helt voldtatt ut, og selge som bare det, fordi den er gammel, sjelden eller bare fordi noen samlere tenner på at de er slitt å drømmer om nordsjøen med en gang. Og helt til slutt for ikke å tråkke på små pusetær, eller bli kaldt rassist så gjelder dette siste punktet om rolex sikkert også for en rekke andre merker som Panerai, Jaeger Le-Coultre, Breitling, IWC osv..osv. Uten at jeg er overbegeistret for disse akkurat nå. Endret 27. oktober 2010 av JLord Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Regner med at Patek Philippe også kan se ut som om den kom direkte fra mixmasteren og allikevel gå for en god slump med pesetas? Lenke til kommentar
JLord Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Antagelig, klokkeentusiaster er noen rare dyr. Selv kjenner jeg mine begrensninger. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Patek Philippe, A. Lange & Söhne osv gjør jo også det. Men nå trenger vi ikke ramse opp alle klokkemerker som vil holde seg i verdi som en investering Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Hvor mye ligger en Omega DeVille på i Norge? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 EDIT: Etter å ha googlet, fant jeg den jeg skal ha http://www.urverket.no/omega-de-ville-hour-vision-silver-dial-p-9582.html Lenke til kommentar
geil Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Det er noe som skurrer i beskrivelsen, den er jo slett ikke i roségull. Tror jeg ville funnet referansen hos Omega og ringt Bjerke ang pris. Et flott ur i alle tilfeller. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) EDIT: Etter å ha googlet, fant jeg den jeg skal ha http://www.urverket.no/omega-de-ville-hour-vision-silver-dial-p-9582.html Seriøst? Den koster like mye som en helt adekvat bruktbil? Jeg skjønner jo så klart at alt handler om prioriteringer, men damn! Edit: jeg måtte bare poste denne: Øynene mine begynte å blø, og håret falt av. Endret 28. oktober 2010 av henrikwl Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Har nå bestemt meg for å kjøpe en Christopher Ward-klokke. Trenger dog hjelp til om jeg skal velge C5SWT eller C5SST. Noen som har innspill til hvilken som er penest? Jeg heller litt over mot C5SWT, men er usikker. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg ville nok selv kjøpt SWT, men begge er veldig pene klokker. Lenke til kommentar
chrisoh Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 EDIT: Etter å ha googlet, fant jeg den jeg skal ha http://www.urverket.no/omega-de-ville-hour-vision-silver-dial-p-9582.html Pen klokke, men dersom du har planer om å bruke slike summer ville jeg heller kjøpt en Jaeger, IWC, Patek Philippe, etc. Omega forbinder jeg med entry-level klokker (prisklasse 15 - 30 000). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 For ikke p glemme Girard Perregaux, Ikke de vanligte på bruktmarkedet kanskje, men det er i hvert fall gså eget manufacture. Prisgrensen for et ETA går for meg et godt stykke før 100K uansett hva det er pakket inn. Den teoretiske grensen that is, jeg kjøpet ikke akkurat klokker i den prisklassen uansett. Lenke til kommentar
JLord Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Enig. ETA eller In house verk er en viktig faktor her sammen med prisen. Ikke prisen alene. In house er jo noe som absolutt kan forsvare en noe høyere pris. Endret 28. oktober 2010 av JLord Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Edit: jeg måtte bare poste denne: Øynene mine begynte å blø, og håret falt av. Du er kjent med påfuglteorien? Bruker du et plagg eller tilbehør som ser sykt nok ut vil flere jenter ta kontakt med deg fordi "alle" vil ha en icebreaker, som i dette tilfellet er "hvor fikk du tak i den forjævlige klokka?" Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Skal kjøpe meg en klokke med flying tourbillon, kom med forslag! Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Har ikke du en Louis Vuitton tourbillon? Eller er det jeg som roter nå? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Har ikke du en Louis Vuitton tourbillon? Eller er det jeg som roter nå? Jeg får aldri nok med klokker. Har sett en del på Perrelet. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 http://www.urverket.no/perrelet-tourbillon-c-373_393.html En av disse du sikter til? Meeeeget pene klokker må jeg si. Litt svak for tourbillon selv, men med de prisene må jeg nok spare en god stund gitt. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Ja, siktet til de. Har sett på denne: http://www.urverket.no/perrelet-tourbillon-silver-dial-rose-gold-p-4066.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå