Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen som helst forhold til Omega, så for meg hadde det følelsesmessig vært helt tomt om Omegaen så kostet 100 000. :) Titaniumen og safir-glasset drar vel opp prisen en del, i tillegg til at man skulle tro at innmaten er forsterket en del, og gjerne ikke har så "stort" avvik som de billigere modellene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

2bb1: Quartz klokker er det mest vanlige. Det er batteridrevne klokker der tiden blir ... les her. Jeg er trøtt og har problemer med å ordlegge meg idag :). De fleste billige klokker hos de store merkene er quartzklokker. Så du har nok å velge i. Et populært alternativ hos klokkefanatikere er mekaniske urverk som blir drevet ved at man trekker de opp, eller ved gravitasjon (bl.a.)

Lenke til kommentar

Ahh, takk :) Men den jeg linket til er quartz-kinetic, så da går den vel ikke på batteri med mindre den ligger i ro over en lengre periode.. :)

 

Har i dag en kinetic autorelay fra Seiko, kan ligge inntil 4 eller 5 år, så bare rister jeg den så stiller den seg automatisk. Ganske genialt, selv om jeg selvsagt ikke regner med den stiller seg på millisekundet korrekt. Bruker den jo daglig uansett forsåvidt. Hatt klokken i 5 år nå, og var min første skikkelige klokke, så litt derfor jeg har en forkjærlighet for Seiko.

 

Likte forøvrig Longines-en over her veldig godt, så veldig fin ut med brun skinnreim.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Mye av prisen skyldes vel at det er "selvopptrekkende" quartz-urverk. Personlig synes jeg litt av sjelen blir borte så fort det er quartz.

Prøver igjen. Hva ligger i "quartz" og hvilke alternativer er der...? :)

Hva med å gjøre research selv istedenfor å forvente at alt blir servert på sølvfat?

Lenke til kommentar
Men den jeg linket til er quartz-kinetic, så da går den vel ikke på batteri med mindre den ligger i ro over en lengre periode..

 

 

Den går fortsatt på strøm (bevegelse lader et batteri/en kondensator/ett eller annet elektrisk), mens "entusiastklokkene" drives av en fjær som enten trekkes opp manuelt eller ved hjelp av bevegelse.

 

Quartz er teknisk overlegent på alle måter, men mange (meg inkludert) sverger til mekaniske klokker selv om de er mindre nøyaktige, trenger vedlikehold, må trekkes omtrent daglig og koster mer.

 

Forstå det den som kan.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Hvorfor er det overraskende at de lager en slik klokke? Det er jo slikt Tissot har produsert "bestandig", så dette er vel bare et lite tilbakeblikk på fordums modeller. Å gi ut slike "heritage-modeller" har jo så og si alle klokkemerker gjort de siste årene.

 

Logoen er forøvrig slik den så ut på mange 50-60-talls Tissot-ur:

 

WWTissot1.jpg

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre research selv istedenfor å forvente at alt blir servert på sølvfat?

Takk for svaret. :)

 

Men den jeg linket til er quartz-kinetic, så da går den vel ikke på batteri med mindre den ligger i ro over en lengre periode..

Den går fortsatt på strøm (bevegelse lader et batteri/en kondensator/ett eller annet elektrisk), mens "entusiastklokkene" drives av en fjær som enten trekkes opp manuelt eller ved hjelp av bevegelse.

 

Quartz er teknisk overlegent på alle måter, men mange (meg inkludert) sverger til mekaniske klokker selv om de er mindre nøyaktige, trenger vedlikehold, må trekkes omtrent daglig og koster mer.

 

Forstå det den som kan.

Ahh, skjønner. Ja det har vel mye med hva man er oppvokst med, og vant med.

 

Takker!

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...