Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

[

 

Seiko monster serien sammen med invicta sine divere (8926 o.l) er litt mere kultstatus-klokker enn f'eks tissot t-touchen du ser hos den lokale skrotselgeren, selv om den kaller seg en sveitser.

 

Uansett, prisen var over en tredjedel mindre hos amazon.com.

300 dollar er ikke ille, men det er idiotisk å betale det for en klokke til 200 dollar.

 

Jeg skal ikke si meg uenig i at T-Touch er en redselsfull klokke, men nå er ikke Tissot det jeg forbinder med en skikkelig sveitsisk klokke heller. Snarere en produsent kjent for å lage kvalitetsur til en billig penge.

 

Jeg klarer ikke helt å se kultstatusen i de to klokkene du nevnte. For meg ser de ut som bleke etterligninger av Omega Seamaster og Rolex Submariner.

 

Og jeg sliter med å se hvor Seiko monster ligner på Seamaster og submariner. Bortsett fra at de alle har roterende "dykkerbesel" og 3 visere, men det finnes flere klokker av den typen.

 

Men Invicta ser jeg ikke på som noe "kultobjekt".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et arvestykke av en klokke etter min farfar, og klokka er nå 38 år gammel, skal man tro garantibeviset. Klokken er av merket Jaeger LeCoultre, men hvilken modell dette er, vet jeg ikke. Er en gullklokke i 18 karat og med skinnrem. Firkantet kasse, og manuell opptrekk som eneste driftskilde. Har alltid blitt fascinert av at det høres ut som den dobbelttikker, i stedet for vanlige 1 sekundstikk. Fikk en takst på denne i 1996, og fikk da beskjed om at denne lå i verdi ca 35.000,- den gangen. Har prøvd å finne ut litt mer angående denne klokka via nettet, men har så langt ikke klart å oppdrive mye. Har også originaleske med garantihefte, så kan vel si jeg er stolt over å ha fått arve et slik klenodie. Har tatt et par bilder, så dere kan se hva slags klokke dette er. Alltid hatt sansen for vanlige klokker uten for mye ekstra på.

 

post-14073-1285728618,2707_thumb.jpg

 

post-14073-1285728732,5657_thumb.jpg

 

post-14073-1285728830,5577_thumb.jpg

 

post-14073-1285728923,9788_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker, relativt nyanskaffet:) byttet med Rolex Submariner 16610 fra 1989 med boks og original lenke (strøken kasse, men sliiten lenke).

 

16800'en er helt strøken, nyoverhalt i januar, og med sertifikat, den har også ny original lenke i 2005. Eneste som måtte trekke ned for en samler er at lenka er Solid End-Links, men bare et pluss for meg :) solid, null slakk, null riper, og sist men ikke minst null rasling

Lenke til kommentar

Den klokka der står på mi ønskeliste. Bare synd jeg ikke eier penger.

Har stått på min sykt lenge også, kjøpte 16610'en under finanskrisen for 18000 av en som måtte frigjøre midler (med andre ord et lite varp). Så foreslo jeg bytte på 16800 og fikk napp. Hadde veldig flaks.

 

Vil annbefale alle sub's med matt urskive over pianolakk. Det gir en helt annen følelse, og sistnevnte blir altfor mye gloss for meg. Liker også mye bedre uten WG-ringene rundt markørene. Men smakssak såklart :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan få tak i en Stowa Marine Original i Norge? Har lett litt rundt, men finner lite. Har blitt HELT hekta på denne klokka, selvom den har en grei prislapp for en student. :blush:

Stowa får du nok (stort sett) kun kjøpt nytt fra Stowas nettsider. Du kan evt prøve å kjøpe en brukt, registrer deg på tidssonen.no og legg inn en WTB (Want To Buy)-annonse på Kjøp og salg der. Det er noen slike i omløp i Norge, så helt umulig er det ikke. Det lå en til salgs der for en liten tid siden, faktisk.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så vanskelig å regne ut? 732 euro pluss 44 i frakt er lik 776 euro. Med dagens eurokurs på ca 8 er det 6200 kr. Med full uttelling i momslotteriet får 6200*1,25 + 120 (mva-gebyr) er ca 7900 kr. I praksis er det sjelden en pådrar seg moms på hele kjøpesummen, så hvis du regner ca 7000 kr tror jeg ikke du skal være langt unna.

 

Husk at Stowa opererer med laaang bestillingstid også!

Lenke til kommentar

Du ka tilnærmet uten unntak finjustere den mer i selve spennen enn du kan med et ledd

 

Movadoen min vil ha et ord med deg. Movadoer generelt har ingen finjusteringsmuligheter på metallenkene sine.

 

En generalisering brukes ikke til å argumentere mot en annen :)

 

Jeg klarer ikke helt å se kultstatusen i de to klokkene du nevnte. For meg ser de ut som bleke etterligninger av Omega Seamaster og Rolex Submariner.

 

Det er fordi du sannsynligvis er ti år gammel, forøvrig er tissot den sørgeligste produsenten av gimmick-klokker jeg vet om. Hadde heller kjøpt en Oriss.

 

Denne tråden har en bedre førstepost enn noe annen klokketråd.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Movadoen min vil ha et ord med deg. Movadoer generelt har ingen finjusteringsmuligheter på metallenkene sine.

 

En generalisering brukes ikke til å argumentere mot en annen :)

Joda, generaliseringen må bare være god nok. Derfor:

Alle lenker som ikke er laget av en udugelig ingeniør uten vettt eller forstand for hvordan en ting skal brukes og hva som trengs for å gjøre den egnet til slik bruk, har instillingsmuligheter i lenkelåsen, med mindre det er særlige grunner for det. Og bare idioter selger slike lenker med klokker der det ikke er påkrevd at den potensielle svakheten justeringsmuligheten medfører må bort. Tada. :fun:

Lenke til kommentar

 

Det er fordi du sannsynligvis er ti år gammel, forøvrig er tissot den sørgeligste produsenten av gimmick-klokker jeg vet om. Hadde heller kjøpt en Oriss.

 

Denne tråden har en bedre førstepost enn noe annen klokketråd.

 

Det var da maken til aggresjon da...

1) les posten min, jeg sa meg enig i deg mht. Tissot. jeg er absolutt ingen fan av dette merket, men siden jeg mest sannsynlig er en del eldre enn deg så forbinder jeg primært Tissot med en et billig merke med god kvalitet (lenge før de begynte med T-Touch og de greiene der).

 

Oris, ikke min kopp te men for all del pene klokker. Har ikke helt sansen for Oris, Longiness og de klokkene som ligger i mellom-prissjiktet. Da synes jeg det er bedre å spare opp litt ekstra og kjøpe en skikkelig klokke.

Endret av chrisoh
Lenke til kommentar

Stilig med en skikkelig klassisk Jaeger du har arvet. Som tidligere nevt, ta den med til Bjerke eller Alf Lie for en overhaling så vil den se mye freshere ut!

 

Stilig Submariner. Selv planlegger jeg å kjøpe den med grønn ring. Er altfor glad i å kjøpe nye ting, så jeg får nok ikke gjort et kupp slik du gjorde :)

Lenke til kommentar

Har et arvestykke av en klokke etter min farfar, og klokka er nå 38 år gammel, skal man tro garantibeviset. Klokken er av merket Jaeger LeCoultre, men hvilken modell dette er, vet jeg ikke. Er en gullklokke i 18 karat og med skinnrem. Firkantet kasse, og manuell opptrekk som eneste driftskilde. Har alltid blitt fascinert av at det høres ut som den dobbelttikker, i stedet for vanlige 1 sekundstikk. Fikk en takst på denne i 1996, og fikk da beskjed om at denne lå i verdi ca 35.000,- den gangen. Har prøvd å finne ut litt mer angående denne klokka via nettet, men har så langt ikke klart å oppdrive mye. Har også originaleske med garantihefte, så kan vel si jeg er stolt over å ha fått arve et slik klenodie. Har tatt et par bilder, så dere kan se hva slags klokke dette er. Alltid hatt sansen for vanlige klokker uten for mye ekstra på.

 

 

Ville hatt den på en overhaling, ser ut som om den er voldtatt. Har arvet klokker selv, men de er tatt vare på.

Endret av Charles Bass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...