Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal en tur til Milano den 17. april og stikker muligens en tur innom Zurich. Er det noen her som evnt. vet om noen klokkemerker er billigere der?

[flogieboogie]

 

Skal være mulig å spare et par tusen, særlig om man handler i butikker merket "tax free" og får igjen momsen på flyplassen etterpå. Tenkte ikke så mye over prisene da jeg var der. Men da jeg var i Bregenz i Østerrike i en Omega Store kostet Omega Seamaster Pro (Chronometer) rett i underkant av 10.000kr mot rundt 14.000kr hjemme som var prisen den gangen i 2003 eller noe.

 

Selv skal jeg antagelig kjøpe nye oysterlenke til Submarineren i Genève, Sveits når jeg drar dit, sveitsiske-urs hjemmland:P

 

Gummireim?

Heller en solid nato-reim her, jeg hadde gummi på en casio og jeg ble "svett under gummien":p i tillegg lugget den i pelsen når man badet, men det er jo smakssak.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Eg ville heller ha vore skeptisk til Police...

 

 

Fortell...

 

Ahhh, where to begin...

 

No veit eg ikkje heilt kva du er ute etter, men Police er og forblir mote-tilbehør, på lik linje med Fossil, Guess, Mango, Nixon og anna overprisa quartz-skrot. Utifrå avataren din vil eg tru at du er presist i målgruppa for overnemnte merke (jenter 14-22 år).

 

However...

 

I dette forumet er den gjengse haldning, så vidt eg har registrert det (blant dei faste), at klokker (les URverk) helst bør vera frå ein reindyrka klokkeprodusent. Me sitt ikkje her på våre høge hestar og krev Rolex, IWC eller Omega på alle mann, men ver no LITT kritiske iallfall. Kva som sitt på handleddet ditt gir faktisk fleire signal til andre enn kva ein skulle tru, og kvifor då øydeleggja eit godt heildomsuttrykk med ei forferdeleg moteklokke?

 

Urverk frå reindyrka klokkeprodusentar treng ikkje ta altfor store jafs av saldoen din. Sjekk ut eitt eller anna frå Tissot, Seiko, Certina eller endå betre; trål ebay for brukte Tag Heuer 1000-series (damemodell)! Kanskje det berre er meg, men eg tykkjer det ser fett ut med divers på kvinnfolk! :yes:

 

Ohh, ein liten ting til. Ikkje fall for dette oversized-tullet. Verste eg ser er jenter med 44mm+ klokker. Gå for noko mellom 35-38mm.

 

Siste tips; gå for eit tidlaust klassisk design. Falske diamantar, gullskrift og t.d. kvite skinnreimer ser berre tacky ut, og går raskt av moten.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Lukter en liten selvmotsigelse der, gitt at vi sier at en klokke er en klokke. Den går to runder i døgnet.

Da er det bare merket som er forskjellig, og dermed er det en moteklokke hvis man kjøper etter merke.

Nå skal ikke jeg definere mote, men jeg mener selvfølgelig at man i dette tilfellet er mer opptatt av merket enn å ha en klokke som er kul.

 

Det jeg la til grunn for at jeg vurderte den klokka var at jeg vil ha en som er sort og ser tøff ut. Så, sålenge klokka går er det vel ett fett om den heter Rolex, Police eller Lorus?

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg definere mote, men jeg mener selvfølgelig at man i dette tilfellet er mer opptatt av merket enn å ha en klokke som er kul.

 

Det jeg la til grunn for at jeg vurderte den klokka var at jeg vil ha en som er sort og ser tøff ut. Så, sålenge klokka går er det vel ett fett om den heter Rolex, Police eller Lorus?

 

For all del, kjøp den Police-klokka. Den passar sikkert stilen din perfekt, men eg prøvde berre å gi deg eit par tips.

 

Altså, alle klokker vil jo vera moteriktige på eitt eller anna vis. T.d., du brukar ikkje ein Casio G-shock eller Suunto Core til gallaantrekk, like lite som ein Patek Philippe Calatrava passar til jeans og tskjorte.

 

Men: Omgrepet "moteklokke", slik me nyttar det i denne tråden iallefall, er i stor grad knytt til merkene eg nemnte fordi dei på INGEN måte representerer tidlaust og klassisk design. Dei er masseproduserte for å mette behovet for tidsriktige og billege klokker i ein generasjon som lir av dårleg smak.

 

Det kan godt hende at det finst Police-klokker der ute som er kule, kva veit eg. Men ville eg kjøpt ei? Nei. Du seier at ein i dette tilfellet er meir oppteken av merket enn at klokka er kul. Greit nok, slikt er berre snobberi. Men dei fleste her inne, med litt peiling, vil vera einig med meg om at eit godt merke også representerer god kvalitet. Og for oss som er litt over gjennomsnittet interessert, så representerer eit merke gjerne også horologisk historie.

Lenke til kommentar

@Frigata

 

Du klarer fortsatt ikke å svare på hva som er galt med Police. Er det at det er dårlig kvalitet? Eller fordi det er et merke du ser litt ned på, som feks Audieiere ser på Hundai?

 

Jeg tviler ikke på at en Rolex til 150k går lengre og over 10 år, mer presist enn en Lorus til 200. Men har det virkelig noe å si?

Mulig jeg vet lite om klokker, men det er den eneste måten å måle kvalitet, som jeg kan se.

 

 

 

@AnewZ

 

Er 600kr for en klokke overpris?

Lenke til kommentar

Ofte kan det være identisk quartz-movement (eller et likeverdig prismessig pr. unit) i to klokker som koster f.eks. 1000 vs 2500

 

Dvs. at man ved å velge de dyre over de rimelige, i mange tilfeller betaler unødvendig ekstra bare for "merke-statusen"

 

Nå er det selvsagt ikke kun urverket som teller, men også utførelse/finish av resten av klokken, det skal sies.

Lenke til kommentar

En ting er å kjøpe etter merke fordi et merke er kjent for kvalitet. Noe annet er å etter merke når det man kjøper er en lada med et mercedesmerke og kul lakk. Nettopp DET er det du gjør i praksis, med moteklokker. De fleste har billige quartz-urverk inni (alle uqartz-ver er billige sammenliknet med mekaniske klokker, men noen er likevel bedre enn andre). Likedan er kvaliteten på lenke, urkasse, og andre deler ofte av lavere kvalitet enn klokker fra urprodusenter. Det sier jo egentlig sg selv. Noen er flinke til å lage klokker. Noen er flinke til å lage klær. Noen er bare flinke til å klistre merkelappen sin på diverse billige tilbehør av tvilsom kvalitet fra kinesiske sweatshops.

Lenke til kommentar

De fleste har billige quartz-urverk inni (alle uqartz-ver er billige sammenliknet med mekaniske klokker, men noen er likevel bedre enn andre). Likedan er kvaliteten på lenke, urkasse, og andre deler ofte av lavere kvalitet enn klokker fra urprodusenter.

 

Hva er forskjellen på kvaliteten i et billig quartz-urverk og en mekanisk klokke?

Jeg regner med at begge viser tid og kanskje tilogmed dato. Hva mer er det i en klokke?

Ser ut som dere stagnerer her :p

 

Edit: leif

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på kvaliteten i en Mercedes og en Lada? Begge tar deg fra A til B, og begge fåes med cd-spiller. Hva er forskjellen på en håndsydd dress og en som er limt sammen i Bangladesh? Man har jo begge på seg. Hva er forskjellen på Creative Aurvana og øreproppene som følger med en iPod? det kommer jo (en slags) lyd ut av begge. Ser ut som noen enten har vondt i viljen eller ikke har så lett for det... :tease:

 

Kjøp deg noe billig Kinaskrammel på ebay du. For det er akkurat det samme du får kjøp til 1-2k i butikken i Norge med Nixxon-merke på. Og om Frigata sier det er det samme med Police, så stemmer nok det.

 

BTW: Noen som har lyst å dra i gang kostpris vs. MSRP på Omega nå, eller? :tease: LITT hykler føler jeg meg, når klokkene jeg sikler på også koster langt mer enn de er verdt. Men man får i hvert fall ikke kjøpt tilsvarende i samme kvalitet Made in China. Enda.

 

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...