dTd Skrevet 6. mars Del Skrevet 6. mars (endret) 1 hour ago, raab said: Har ikke greie på klokker, og er ikke så spesielt interessert heller. Men jeg vil ha kvalitetsklokke som kan vare i mange år, som passer "alle" anledninger og ser ålreit ut. Skal ikke dykke, men den må tåle litt vann. Er det mulig for opp til 3000-5000kr eller blir dette helt feil arena? 😄 Seiko virker å være brukbart? Seiko, Citizen, Casio og Certina er vel noen merker som er annerkjente for god kvalitet til en ok pris. Om du vil ha minst mulig fuzz og service, så ville jeg titte på batteridrevne klokker med lading via sol/lys. F eks citizen Eco-Drive og though solar fra casio. Jeg har f eks selv en Citizen Eco-drive klokke som jeg har hatt i nærmere 15 år, uten at den har vært innom en urmaker. Den er fortsatt relativt pen, men batteriet er modent for utsiftning da det ikke lenger holder 1 år eller hva det var når det er "full ladet". Om du ønsker å være litt mer dristig, kan du titte litt på mekaniske klokker, disse har ikke batteri, og har istedenfor en liten fjær som blir trukket opp for å ikke stoppe. Ulempen er at man må ha de på service jevnlig (mellom 5-10 år sies å være standard, selv om man har sett eksempler på klokker som har gått i 20 år uten behov for service), som kan koster 3-6k, og de er som regel ikke like nøyaktige som batteriklokker i samme prisklasse. Endret 6. mars av dTd 2 Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 6. mars Del Skrevet 6. mars (endret) @Kaplan, flotte klokker! Jeg har lik bredde på håndleddet som deg (60 mm) og er enig at 41-42 mm blir for stort. Alle mine runde klokker er mellom 36-40 mm. Jeg har nettopp kjøpt mine første to rektangulære klokker, bredde 26 og 28 mm, som jeg er meget godt fornøyd med. Større enn 28 mm ville vært for stort for meg. Så tabellen samvarer ikke helt med mine preferanser. EDIT: Bonvier Forma BV061 (28 mm, mørkeblå urskive, stållenke), kr 499 på tilbud (før kr 2395). Jeg tar disse førprisene med god klype salt! (flere andre varianter fra kr 789-2195, Ditur.no). På bildet har jeg byttet ut stållenken med en perforert blå gummireim, 22 mm. Endret 6. mars av backtoback bilde, typos 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars backtoback skrev (19 timer siden): @Kaplan, flotte klokker! Jeg har lik bredde på håndleddet som deg (60 mm) og er enig at 41-42 mm blir for stort. Alle mine runde klokker er mellom 36-40 mm. Jeg har nettopp kjøpt mine første to rektangulære klokker, bredde 26 og 28 mm, som jeg er meget godt fornøyd med. Større enn 28 mm ville vært for stort for meg. Så tabellen samvarer ikke helt med mine preferanser. EDIT: Bonvier Forma BV061 (28 mm, mørkeblå urskive, stållenke), kr 499 på tilbud (før kr 2395). Jeg tar disse førprisene med god klype salt! (flere andre varianter fra kr 789-2195, Ditur.no). På bildet har jeg byttet ut stållenken med en perforert blå gummireim, 22 mm. Oi, ligner litt på svindyre Cartier.. Lenke til kommentar
backtoback Skrevet tirsdag kl 08:42 Del Skrevet tirsdag kl 08:42 (endret) Hvorfor foretrekker du å ha klokka på innsiden av håndleddet? Mine (foreløpige) grunner er punkt 4 og 2. Jeg har også merket at jeg sjekker tiden oftere, spesielt når jeg vasker hendene Andre grunner? Sitat Her er noen grunner: 1. Beskyttelse og sikkerhet: Når klokka plassert på innsiden av håndleddet, er det mindre utsatt for slag og skraper, fordi det er beskyttet fra uventede bevegelser og kontakt med gjenstander. Dette kan være spesielt viktig for folk som jobber med hendene, eller som er aktive. 2. Bedre lesbarhet: For noen er det lettere å lese klokka når uret er på innsiden av håndleddet. Å bøye hånden litt kan gi et raskere og mer diskret blikk på klokka uten at man trenger å snu hånden helt rundt. 3. Estetisk preferanse: Det er en personlig stil å ha klokka på innsiden av håndleddet. Det kan gi et mer unikt, subtilt uttrykk, i motsetning til den mer tradisjonelle måten å ha det på utsiden av håndleddet. 4. Komfort: Noen mennesker finner at det er mer behagelig å ha klokka på innsiden, da det kan føles mindre i veien når hånden er i bruk. 5. Praktisk for aktivitet: Hvis man driver med sport eller fysisk aktivitet, kan det å ha klokka på innsiden av håndleddet gjøre det lettere å unngå at det blir påvirket av ekstreme bevegelser. Endret tirsdag kl 12:49 av backtoback typos Lenke til kommentar
oldboy Skrevet tirsdag kl 09:59 Del Skrevet tirsdag kl 09:59 Nei takk! Det blir for klønete for meg. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet onsdag kl 13:12 Del Skrevet onsdag kl 13:12 Da jeg pensjonerte meg fra arbeidslivet i fjor i en alder av litt over 40, om du ser bort i fra fruktgården vi driver og litt aktiviteter realtert til denne og et par selskap vi eier i, så tenkte jeg å kjøpe et nytt hverdags-ur for å markere pensjonen og ikke minst ankomsten av datteren vår. Så løp tiden avgårde i 2024 hvor nytt armbådsur ikke ble noe prioritet med ny baby i huset og en ny hverdag som heltidspappa. Vi var i England for en måneds tid siden da jeg gikk forbi en urmaker der og mot meg slo det reklame for et ur fra Baume & Mercier, nemlig fra Riveria-serien. Et eller annet sa bare klikk, dette var kanskje noe å kikke nærmere på. Før det så hadde jeg kikket litt på ulike modeller fra Tudor, Longines, Tag Heuer, Oris med flere men ingen modeller hadde føltes helt rett. Budsjettet mitt var satt til maks 50k. Jeg har en forkjærlighet for å bruke ur som er dykker-stil til hverdags ved å veksle mellom Rolex Submariner, Omega Seamster 300, Tag Heuer Aquaracer med flere, så nok et dykker-ur var utelukket selv om jeg digger for eksempel Oris Aquis med grønn skive og bezel og jeg var sååå nær flere ganger å bestille et slik ur. Spol frem til forrige uke hvor jeg etter tips kom over en norsk urmaker som skulle slutte meg Baume & Mercier og hadde 40% på alle modeller de hadde på lager. Og ikke minst, jeg var tilfeldigvis i samme by der salget foregikk! Så etter noen få timer dro jeg kortet på rett oppunder 29k og gikk hjem med en ny Baume & Mercier Riviera Baumatic. 😀 Tok det først på armen i dag, føltes herlig solid og digger den halvgjennomsiktige skiven hvor du kan se igjennom til deler av urverket, at det er "inhouse" urverk og ikke bare et lett pyntet verk fra ETA eller Selitta og best av alt at det har 5 dagers gangreserver når det er fullt trukket opp. Kan legge uret fra meg en hel helg og så ta det på mandag morgen og det vil fortsatt tikke avgårde. Og kan heller ikke klage på å få det til 29k når jeg for kort tid siden var næår å dra kortet på det til listeprisen som er 48k! 2 1 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet torsdag kl 09:57 Del Skrevet torsdag kl 09:57 De der er kule, grattis med nytt:) Det er en smakssak, men det er to ting jeg henger meg opp i med de der. Jeg synes den halvgjennomsiktige skiven er so-so, og jeg kommer heller ikke over at VI er opp-ned.... Det urverket som står i er for øvrig fantastisk, 90 timer PR og greier. Inhouse synes jeg de kan drite i å markedsføre det som, dette er like mye inhouse som et ETA-verk i en Omega. Det er akkurat samme verket som står i IWC Ingenieur (tredobbel pris!), og verkene er produsert hos ValFleurier, som er Richemonts egen verkfabrikk. Verket er fantastisk, det kan ingen ta fra det, dog. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet torsdag kl 13:19 Del Skrevet torsdag kl 13:19 Kaplan skrev (3 timer siden): De der er kule, grattis med nytt:) Det er en smakssak, men det er to ting jeg henger meg opp i med de der. Jeg synes den halvgjennomsiktige skiven er so-so, og jeg kommer heller ikke over at VI er opp-ned.... Det urverket som står i er for øvrig fantastisk, 90 timer PR og greier. Inhouse synes jeg de kan drite i å markedsføre det som, dette er like mye inhouse som et ETA-verk i en Omega. Det er akkurat samme verket som står i IWC Ingenieur (tredobbel pris!), og verkene er produsert hos ValFleurier, som er Richemonts egen verkfabrikk. Verket er fantastisk, det kan ingen ta fra det, dog. Er uenig, synes klokka er veldig pen. Enkelte skjelett luksus-klokker der det er mer bling enn synlig hva klokka er $ynes jeg er problematisk. Men den viste er meget nice. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå