a_aa Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar (endret) Hadde bursdag forrige helg, og spanderte på meg en brukt klokke fra 2016, en H2O Hydra Mokume Gane (gått ut av produksjon for flere år siden, ser det ut for): Jeg visste da jeg kjøpte den at den går litt for raskt (ca 25 s/d), så jeg regner med å ta en tur innom en urmaker for å få Unitas 6497-urverket regulert før den blir sånn cirka perfekt. Akkurat passe blanding av sær og pen for meg, og den er virkelig behagelig å ha på armen til tross for at størrelsen nærmer seg grensen for mitt håndledd. Veldig fornøyd Endret 1. februar av a_aa Beskjærte bildet litt mer 4 Lenke til kommentar
-marius- Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Trenger anbefaling(er) til ny klokke. 20 år siden sist jeg hadde en klokke på armen, så føler det er en jungel jeg ikke klarer å navigere i der ute :D Budsjett totalt er 50K, men må absolutt ikke bruke alt på en klokke. Seiko for eksempel har jo mye flotte klokker til rundt 5K. Kjøper helst ny. Helst en all round klokke som passer til dress(grå, mørkeblå) men samtidig også er litt "casual" som jeg kan bruke til jeans og skjorte. Har endel møter med ledelsen til kunder, og rart og si det, men jeg føler meg litt "naken" uten en ålreit klokke på armen. Håndledd er ca 20cm i omkrets. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) Om du er åpen for brukt så kan man få en omega seamaster 300m eller en aqua terra til den prisen. Ellers er det mye fint fra Longines noe under den prisen, nytt. Jeg liker f eks den nye GMT Hydroconquest, finnes i flere farger og størrelser også. Syns også at legend diver er veldig pen, den får du også i mange farger, og flere størrelser. Certina har også en del fint, til enda lavere pris, men over Seiko i både finish og pris. Tudor har også en del pene modeller, men de kan være vanskeligere å kjøpe nye. Breitling og Tag Heuer har også mye pent, men der må du nok på bruktmarkedet igjen. Personlig foretrekker jeg også omega fremfor de to. Skal du kjøpe nytt i 20k+ klassen, vil jeg absolutt anbefale en AD fremfor nettet. Skal du ha en rimeligere seiko, vil nok internett være billigere og greiere. Men vær obs på at om du kjøper en mekanisk klokke så må den på et tidspunkt ha service (5-10 år) og det koster rundt 4-5k og oppover. Endret 5. februar av dTd Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Jeg ville ha gått for en Nivada F77 med urskive i lapis lazuli, sikler på en slik selv. https://nivadagrenchenofficial.com/collections/f77/products/f77-lapis-lazuli Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar -marius- skrev (8 timer siden): Helst en all round klokke som passer til dress(grå, mørkeblå) men samtidig også er litt "casual" som jeg kan bruke til jeans og skjorte. En veldig grå, nøytral, low-effort og ultrastilren klokke er Junghans max bill Mega Solar i hel-titan-versjon (59/2022.46, kan bestilles hos urverket.no eller direkte fra Junghans i Tyskland., vet ikke om Junghans har autoriserte forhandlere i Norge). Lysdrevet. Radiosynkronisering bør funke greit sør for Dovre, tipper jeg. Du kan endre det grå preget radikalt med å ha et par-tre ulike remmer med "kjappstifter" og punchy farger. Største ulempe: kun 5 bar vanntetthet, altså tåler fint litt regndråper og en og annen splash, men glemmer du deg og bader med den på, kan den bli ødelagt. Jeg har ikke prøvd den, men synes den er stilig I noen lunde samme gate som Nivada F77 nevnt ovenfor av @Frank Drebin, er norskdesignede Straum. Tror de selger mest direkte fra egen nettside. Jeg har selv en bruktkjøpt grønn Straum Opphav Damask som jeg er veldig fornøyd med, og den dialogen jeg har hatt med Straum pr epost har vært udelt positiv. Nå er det vel Jan Mayen som er modellen i vinden, med integrert lenke som i utgangspunktet er "fast". Men de har ganske nylig lansert et adapter for de som vil ha mulighet for å sette reim på Jan Mayen i stedet lenken (slik du kan på Opphav). Svært flotte urskiver, og design/størrelse som ligger mellom en sportsklokke og en dressklokke. Ellers er jo alle de @dTd nevnte skikkelig flotte klokker, og de har merkenavn som har en bedre gjenkjennelsesfaktor som du kanskje kan sette pris på, både ved møtebordet og dersom du en gang bestemmer deg for å selge den brukt Lenke til kommentar
-marius- Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Takker for all forslag. Av alle tror jeg det er Longines Legend Diver som appelerer mest til meg, mye fint i hele Heritage serien egentlig Må komme meg til en forhandler for å se disse i levende live tror jeg. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar a_aa skrev (På 1.2.2025 den 12.33): [...] spanderte på meg en brukt klokke fra 2016, en H2O Hydra Mokume Gane [...] Jeg visste da jeg kjøpte den at den går litt for raskt (ca 25 s/d), så jeg regner med å ta en tur innom en urmaker for å få Unitas 6497-urverket regulert før den blir sånn cirka perfekt. I går morges oppdaget jeg at klokken plutselig gikk alt for raskt, og en sjekk med Watch Accuracy Meter viste rundt +200 s/d. Når sånt skjer, er det nesten bestandig magnetisme som er synderen (i mitt tilfelle sannsynligvis en jakke med neodynmagneter i stedet for knapper hist og pist). Etter jobb i går lette jeg frem en avmagnetiseringsspole jeg kjøpte for par-tre år siden - en billig kina-kopi av Bergeon model 2321 eller 3321 (søk "demagnetizer 2321"). Trakk klokka gjennom spolen én gang og videre vekk en halvmeter (brukte 10-15 sek med jevn fart), og ny måling på Watch Accuracy Meter viste rundt +4 s/d. Det er godt innafor mitt akseptansenivå, så jeg pakket bort spolen igjen uten å gjenta prosessen (noe som ofte kan være nødvendig). Nå etter 24 timer på armen, ser det faktisk ut som den går med nøyaktig 0 avvik Nesten litt flau over at jeg prutet ned prisen en liten smule pga den forventede urmakerkostnaden ... 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Magnetisme er noe herk for klokker ja, særlig de automatiske analoge men tror quartz også.. Viktig å tenke på om man tar røntgen også, eller hos tannlege, tror i sikkerhets kontroll f.eks. på flyplasser også. Men da legges vel alt sånt til siden før du går igjennom ellers blir det Biiip biip. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Mistet Traskaen min i gulvet for en uke siden og nå går den også alt for raskt. Men tror den havner i posten til butikken jeg kjøpte den fra. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Styrmann Smisk skrev (På 14.2.2025 den 13.26): Mistet Traskaen min i gulvet for en uke siden og nå går den også alt for raskt. Men tror den havner i posten til butikken jeg kjøpte den fra. Huff, sånt er kjedelig Håper det ordner seg! For meg blir bursdagskjøpet av den brukte H2O Hydra Mokume Gane bare bedre og bedre. Den kom med 4 remmer av god kvalitet, og den ene synes jeg passer betraktelig bedre på Helm Vanuatu Ti enn på Hydra-en. Faktisk bortimot fullklaff - røff, kantete, svart/hvit og lett overdimensjonert: V-20250216-154558-ES3.mp4 (Jeg synes at Hydra tar seg best ut med fargede remmer, men jeg vil ikke gå så langt som å kalle den direkte stygg med den svart-hvite heller da Link ) Skal jeg ha tilnærmet full samhørighet mellom H2O-remmen og Helm-klokken, bør jeg vel egentlig kjøpe en titan-spenne fra H2O og bytte ut den tilsvarende stål-spennen som er på nå, men... Den titanspennen er helsikes dyr! EUR 119 + frakt og MVA, nærmer seg 2 høvdinger. Det er ikke fornuftig bruk av penger, men så er ikke jeg alltid fornuftig Ser det an litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå