Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hei, hva vil dere mene er en naturlig oppgradering av mitt EOS500D kamera? Tenker meg et Canon kamera, og vanligvis bruker jeg EFS 15-85mm objektivet. Vet dette er et generelt spørsmål, men håper på noen gode forslag. 5D mrkII, FF, koster vel ca 25000,- i overkant av hva jeg vil betale 6D FF til 14-15000,- er OK pris 7D til 10-11000,-, 70D til 8-9000,- er OK prisrange, 60D eksisterer det Er det btw noen som vet om man kan velge fokuspunkt i auto program på noen av oppgraderingsalternativene? Kan ikke det på 500D. Ser at når kona (og jeg kremt kremt) noen ganger tar kjappe bilder av barna så blir det uskarpt i Auto fordi det fokuseres på det nærmeste punktet. Det er vel kun 6D som er fullformat oppgraderingsalternativ. Kan jeg bruke 15-85 objektivet på dette? Endret 22. juni 2014 av Kjetso Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Hverken 50D eller 60D er fullframe - antar du mener 5D mkII og mkIII, samt 6D. Hva er det du savner på 500D'en din? Bedre autofokus? Høyere skuddtakt? Bedre bildekvalitet? Bedre betjening? Bruk heller P enn grønn firkant. P er akkurat som grønn firkant (kameraet velger både blender og lukker), men det er deg som velger om du skal ha blits eller ikke, hvilke fokuspunkter som skal velges etc. Fullframehus som 5D, 1D og 6D kan ikke bruke cropoptikk - ikke EF-S objektiver som EF-S 15-85. Hva har du av optikk i dag? Endret 22. juni 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Hverken 50D eller 60D er fullframe - antar du mener 5D mkII og mkIII, samt 6D. Hva er det du savner på 500D'en din? Bedre autofokus? Høyere skuddtakt? Bedre bildekvalitet? Bedre betjening? Bruk heller P enn grønn firkant. P er akkurat som grønn firkant (kameraet velger både blender og lukker), men det er deg som velger om du skal ha blits eller ikke, hvilke fokuspunkter som skal velges etc. Fullframehus som 5D, 1D og 6D kan ikke bruke cropoptikk - ikke EF-S objektiver som EF-S 15-85. Hva har du av optikk i dag? Var en del skrivefeil der ja.....og takk for svar til en som nok burde brukt noen timer på Google først...;-) Har vært fornøyd med 500D, og egentlig ikke så mye jeg savner. Men håpet er jo at autofokus og generelt bildekvalitet er bedre. Er jo også et resultat av at nå har man lyst til å oppgradere.... Bruker mest Canon 15-85, og som du skrive så må jeg ha nye objektiver om jeg går for 6D. Det er vel gjerne 6D og 7D det står mellom om jeg vil oppgradere. Går det an å gi en generell anbefaling her, eller er det snak og behag. Forresten, kommer det nye modeller med det første?, for eksempel ny 60D? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Etterfølgeren til 60D er her, og heter 70D. http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d 7D er klassen over 70D, med bedre skuddtakt og autofokus, men er litt gammel. Angående fullframe er 6D og 5DmkII ca. på samme nivå - 6D har litt ekstra funksjonalitet, men de er stort sett det samme. 5DmkIII er en del dyrere, men har bedre autofokus og skuddtakt - en "fullframe 7D", om du vil. En brukt 5DmkII er mye for pengene om du vil opp på fullframe. Men - så skal du skifte ut en del av optikken. Tenk også på at optikken er det viktigste - det kan godt være du får mest ut av å kjøpe ekstern blits og mer god optikk. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Enig i at optikk og ekstern blits er viktig, og har også investert litt her. Alt annet likt (mao se bort fra optikk) - mener du at det å gå opp fra 500D til 7D, 70D eller 6D vil gi meg gevinster på: - autofokus - lysstyrke (spesielt denne) - generell bildekvalitet Eller gir det bare ekstra "unødvendige" funksjoner. Hva ville du valgt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Å gå opp til 7D eller 70D vil ikke gi det helt store i bildekvalitet. Det er litt bedre JPEG-kvalitet, men skyter du i Raw får du stort sett det samme. Du vil få bedre videofunksjoner, spesielt med 70D, men det er ikke bildekvaliteten som er det helt store. Både 7D og 70D vil gi deg merkbart bedre skuddtakt, bedre betjening (med tommelhjul) og bedre video. 70D er bedre på video, mens 7D har bedre autofokussystem - 7D er dyrere nettopp på grunn av høy skuddtakt og god autofokus. Å gå opp til fullframe med 5DmkII eller 6D vil gi deg litt bedre bildekvalitet og mindre støy - litt over et blendertrinn mindre støy (altså samme støy på litt over dobling av ISO). Ulempen er at du så skal skifte ut crop-optikken din - du kan ikke bruke EF-S-optikk på fullframe. 5DmkIII vil gi deg bedre bildekvalitet som 5DmkII/6D, men også et seriøst godt autofokussystem, og god skuddtakt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) lar Trondster ordne dette.. Endret 22. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Tror det aller beste rådet vil være å sette seg inn i 500D og bevege seg ut fra auto. Å svi av 10-15.000kr på noe man verken trenger eller kan bruke, er bare bortkastet. Sett kameraet i manuell, ta en innstilling av gangen (iso/blender/lukker) og se hvordan de påvirker bildet. Samme med fokus-innstillingene. Kameraet er en boks av plast og elektronikk, og vet ikke hva du vil fokusere på. Bildene koster ingenting å fremkalle, så sett av en halv dag og bli kjent med huset du allerede har. 5 Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Tror det aller beste rådet vil være å sette seg inn i 500D og bevege seg ut fra auto. Å svi av 10-15.000kr på noe man verken trenger eller kan bruke, er bare bortkastet. Sett kameraet i manuell, ta en innstilling av gangen (iso/blender/lukker) og se hvordan de påvirker bildet. Samme med fokus-innstillingene. Kameraet er en boks av plast og elektronikk, og vet ikke hva du vil fokusere på. Bildene koster ingenting å fremkalle, så sett av en halv dag og bli kjent med huset du allerede har. Takk for velmente råd, selv om det var litt ovenfra og ned. Jeg har da eksperimentert en del med kameraet, og er langt ifra nybegynner (selv om jeg virket sånn med spørsmålet om valgfri fokuspunkt i auto). Spørsmålet her er som sagt om en oppgradering vil gi noe utbytte i lysstyrke eller kvalitet på autofokus mm. Er tross alt 7 år siden jeg kjøpte kameraet så a) det er brukt mye (betyr det noe mm slitasje og skitt), b) det har kanskje vært en viss teknologiutviklingen på disse 7 årene og c) ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet (og 500D er ikke et dyrt kamera, så får man da generelt bedre kvalitet om man kjøper noe som er 3x så dyrt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Er det btw noen som vet om man kan velge fokuspunkt i auto program på noen av oppgraderingsalternativene? Du har ansiktgjenkjenning men det fungerer bare i livewiev hvis jeg ikke tar helt feil "fokusere med skjermen". Jeg tror ikke du vil oppleve noen mere/bedre bilder med fokus på riktig plass sålenge du ikke lærer deg litt mer innen fotografering, nyere kamera med bedre sensorteknikk vil bare forsterke ufokuserte bilder og et fullformat så som 5D mkIII og 6D vil bare gjøre problemet enda større siden de i utgangspunktet har et enda mindre område som er i fokus. Skal jeg gi en anbefaling utifra hva jeg leser her vil det bli enten 70D eller 100D, selve sensor/bildekvalitet er veldig lik, det er mer på bruksområder, størrelse, hastighet og funksjonalitet forskjellene er. Begge har berøringfølsomme skjermer som gjør at du kan peke på skjermen der du vil ha fokus og da blir det området i fokus, meget enkelt hvis man ikke ønsker og bruke tid på å lære seg dette. Kjøper du i tillegg en Canon 24mm f/2.8 eller en med 28mm med IS "stabilisering" har du en fin kombo til innendørs bilder. Endret 22. juni 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 lar Trondster ordne dette..Åffer det? Du kommer da med glimrende råd! Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Å gå opp til 7D eller 70D vil ikke gi det helt store i bildekvalitet. Det er litt bedre JPEG-kvalitet, men skyter du i Raw får du stort sett det samme. Du vil få bedre videofunksjoner, spesielt med 70D, men det er ikke bildekvaliteten som er det helt store. Både 7D og 70D vil gi deg merkbart bedre skuddtakt, bedre betjening (med tommelhjul) og bedre video. 70D er bedre på video, mens 7D har bedre autofokussystem - 7D er dyrere nettopp på grunn av høy skuddtakt og god autofokus. Å gå opp til fullframe med 5DmkII eller 6D vil gi deg litt bedre bildekvalitet og mindre støy - litt over et blendertrinn mindre støy (altså samme støy på litt over dobling av ISO). Ulempen er at du så skal skifte ut crop-optikken din - du kan ikke bruke EF-S-optikk på fullframe. 5DmkIII vil gi deg bedre bildekvalitet som 5DmkII/6D, men også et seriøst godt autofokussystem, og god skuddtakt. Takk for godt svar. Jeg får gå i tenkeboksen og ta en vurdering. Pengene er ikke det helt store problemet, så det blir nok en kost-nytte vurdering. Skuddtakt er ikke viktig for meg (bilder/sek), men dette med mindre støy høres interessant ut. Video er ikke viktig, har eget video kamera. God/bedre Autofokus er fristende Så da er 70D ute og 6D er kanskje den mest aktuelle..... Igjen, takk for gode svar. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Selvsagt så finnes det punkt der FF er å foretrekke fremfor crop, men så sant du ikke har behov for de marginale fordelene FF har på noen få punkter så hold deg til crop. 7D er "gammelt", men det er et fantastisk kamera og det vil det tross alt fremdeles være selv om det har vært lenge i handelen. 70D bør også være et meget godt alternativ og hvis "alder" er en hindring så bør dette være førstevalget. Hvis du skulle ønske å prøve deg på crop så ville jeg valgt 6D, som jeg tror gir mest valuta for pengene. Men ved overgang til FF så bør du i forkant budsjettere med en del penger til optikk siden (som det er sagt over) ef-s optikk ikke kan brukes der. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Jeg syns at svaret ditt til psilocybe er litt frekt. Her setter mannen av tid og skriver et velment råd, som jeg nok tror du har bruk for. Sammen med kameraet ditt kom det en bruksanvisning. Les den. Der står det masse fint, bl.a. hvordan man veldger fokuspunkt. Ett nytt kamera vil ikke gi deg noen bedre resultater, det eneste du oppnår med den innstillingen du har, at alt fikses på auto, er at du får fokusbommene raskere. Beklager.. jeg klarer ikke la være å kommentere dette. Selv om jeg først tenkte det var like greit å la være. Endret 22. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Fullformat som 5D og 6D gir mindre dybdeskarphet enn kameraet du har nå (samt 70D og 7D), dermed blir det ennå viktigere å treffe korrekt med fokus. Har du lest testen av 70D? http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-70d/153214/2 Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Fullformat som 5D og 6D gir mindre dybdeskarphet enn kameraet du har nå (samt 70D og 7D), dermed blir det ennå viktigere å treffe korrekt med fokus. Har du lest testen av 70D? http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-70d/153214/2 Det er et godt poeng, og en at grunnene til at jeg valgte 15-85 objektivet foran 17-55 2.8. Når jeg hovedsakelig skal ta familiebilder og gjerne trenger flere barn i fokus samtidig så er dette relevant.... Skal lese flere teste før jeg bestemmer meg...men har jo lyst på noe nytt da....betyr ikke det at det er godt brukt og 7 år gammelt noe? Per Yngve Balto og psilocybe: beklager om dere syntes innlegget var frekt. Men jeg har tross alt brukt en del timer på lese meg opp og å teste ut ulike innstillinger og effekten av disse. Og, bruksanvisningen - jo den er også lest opp til flere ganger. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Er det btw noen som vet om man kan velge fokuspunkt i auto program på noen av oppgraderingsalternativene? Du har ansiktgjenkjenning men det fungerer bare i livewiev hvis jeg ikke tar helt feil "fokusere med skjermen". Jeg tror ikke du vil oppleve noen mere/bedre bilder med fokus på riktig plass sålenge du ikke lærer deg litt mer innen fotografering, nyere kamera med bedre sensorteknikk vil bare forsterke ufokuserte bilder og et fullformat så som 5D mkIII og 6D vil bare gjøre problemet enda større siden de i utgangspunktet har et enda mindre område som er i fokus. Skal jeg gi en anbefaling utifra hva jeg leser her vil det bli enten 70D eller 100D, selve sensor/bildekvalitet er veldig lik, det er mer på bruksområder, størrelse, hastighet og funksjonalitet forskjellene er. Begge har berøringfølsomme skjermer som gjør at du kan peke på skjermen der du vil ha fokus og da blir det området i fokus, meget enkelt hvis man ikke ønsker og bruke tid på å lære seg dette. Kjøper du i tillegg en Canon 24mm f/2.8 eller en med 28mm med IS "stabilisering" har du en fin kombo til innendørs bilder. Takk for godt argumenterte råd....tar med meg dette med mindre dybdeskarphet..... Og jeg konkluderer med at i utgangspunktet er et 7 år gammelt 500D kamera fremdeles et bra kamera, og at: 1) teknologiutviklingen tilsier ikke at man "bør" bytte det ut med et i tilsvarende prisklasse 2) oppgradering til et dyrere kamera gir ikke meg som amatør noe særlig ekstra foruten høyere skuddtakt og muligens en bedre autofokus. Endret 22. juni 2014 av Kjetso Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Bedre betjening er kjekt - to hjul gjør det lettere å innstille lukker, blender og eksponeringsjustering. Å ha et lyssterkt objektiv gjør typisk at du får fokusert mer presist, og hvis du ikke ønsker mye dybdeskarphet er det bare å blende ned. Dra i butikken og klå på de forskjellige husene selv - se hva du liker å holde i. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Bedre betjening er kjekt - to hjul gjør det lettere å innstille lukker, blender og eksponeringsjustering. Hvis man har til intensjon og bruke de da Sånn som jeg leser førsteposten blir kameraet stort sett brukt til snapshot/øyeblikksbilder og da er nok en gitt innstilling en mer fornuftig løsning. Ta og les denne forklaringen jeg postet for noen år siden angående hvordan man tar kontroll over fokuset, det kan hjelpe deg med og få bildene i fokus. Endret 22. juni 2014 av Nautica 1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg ville ha gått for et 7D hvis du har "råd". Kongekamera selv om det begynner å trekke på årene. Siden du skal ta bilder av barn (som helt sikkert er relativt aktive) er autofokusen og skuddtakten gull. Skjønner tankene til psilocybe, men har et 550D på jobben, og sammenlignet med 7D er det mye morsommere å fotografere med 7D. Bildekvaliteten er jo god på 550D, men alt annet er jo mye bedre på 7Den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå