Lifeform Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei,Nå begynner jeg å bli så lei av at Mac´en min skifter litt for ofte over på dårligere nettverk enn det den trenger på plasseringen den befinner seg på i huset.Er det noe måte å koble alle nettverkene sammen, at alle WIFI-punktene får samme navn, på samme DHCP-server, SAMT at enhetene alltid velger det nettverket med alle best fart og signalstyrke?Lurer også på om det bør gå greit å sette to routere på loftet i huset her, og at f.eks. Telenor sin nye fiberrouter på 5GHz - og en normal 300 MBPS router burde være sterk nok til å gi gode signaler helt ned i kjelleren i første etasje ? Huset er på ca. 150 kvadratmeter. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hvordan har du tenkt att du skal ha samme nettverk med 2 stykk routere? WDS om det støttes hos disse hadde nok gjort jobben, men 2 stykk routere og gjerne 2 stykk dhcp servere vil lage krøll. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Er det noe måte å koble alle nettverkene sammen, at alle WIFI-punktene får samme navn, på samme DHCP-server... Det er bare å sette opp aksesspunkter som er koblet til én ruter/DHCP-server. Men her spørs det hva du mener med "alle nettverkene"? Hadde kanskje vært lurt å tegne og/eller fortelle hva du har og hvordan ting er koblet... ...enhetene alltid velger det nettverket med alle best fart og signalstyrke? Kan fungere brukbart når alle WiFi-punktene har samme SSID, men skal dette fungere skikkelig så må du ha bedre utstyr enn det som er beregnet for hjemmebruk. Lurer også på om det bør gå greit å sette to routere på loftet i huset... Som Lindsay sider, så er dette en dårlig løsning. Sett i såfall opp den andre ruteren som aksesspunkt. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Har en del forskjellige typer routere i huset her: * Ny Telenor Router med 5Ghz nett * En Jensen 300 Mbps * En NetGear 300 Mbps Er et ganske stort hus dette som sagt på 300 kvadratmeter, over to plan på 150 kvadrat. Avlangt.Jeg vil ha bort alle bokser fra alle vegger, mest mulig, med to hovedroutere på loftet, nettverkskabel i veggene nedover til de rommene hvor jeg trenger ekstra fart og kablet nett, samt evt. ekstra router i første etasjen om de to routeren på toppen ikke er sterke nok.Er også klar til å evt. bytte ut til sterkere routere om de jeg ikke har nå ikke kan brukes.Veit m.a. at kommuner har routere som automatisk switcher til det beste nettet, og at alle nettene - routerene rundt omkring har det samme nettverksnavnet. Ønsker altså ideeltsett sammenkobling av alle routerene, likt navn på alle Wifi-punktene og at enhetene automatisk kobler seg til det sterkeste Wifi-punktet. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Veit m.a. at kommuner har routere som automatisk switcher til det beste nettet, og at alle nettene - routerene rundt omkring har det samme nettverksnavnet. Ønsker altså ideeltsett sammenkobling av alle routerene, likt navn på alle Wifi-punktene og at enhetene automatisk kobler seg til det sterkeste Wifi-punktet. Feil! Det er ikke routere, men aksesspunkter... En vesentlig forskjell... Det du må gjøre, er å konfigurere routerene til nettopp dette - aksesspunkter.. Logg inn på dem og velg AP Mode, hvis de har dette.. Hvis ikke, så skru av DHCP server og eventuelt brannmur og NAT... Koble så begge to til Zyxelen - LAN til LAN.. IKKE WAN/INTERNET porten! Konfigurerer begge AP'ene (routerene) til å ha identiske WiFi innstillinger, med unntak av kanal (channel)... Plasser AP'ene der du trenger WiFi dekning... Trenger du flere porter, så skaff deg en eller flere switcher og koble til AP'ene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg har kjørt dette hjemme en stund nå, med flere APs med samme SSID og WPA2. For de fleste dingser er dette ikke noe problem, de tar den som er best. For noen få ser dette ut til å gi problemer, som resulterer i tregheter. Foreløpig har jeg løst dette ved å endre SSID til xxx, xxx2, xxx3 osv., slik at hvert AP har sin SSID (men fortsatt er i samme LAN, dvs kun 1 router), og lagt inn alle nettene på alle dingser. Det er ut til å funke bedre. Skal forske litt mer på dette til høsten, men sommeren er for kort til å leke med hjemmenettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå