Gå til innhold

Renter av BSU renter?

Footy

Anbefalte innlegg

Et spørsmål som jeg ikke helt klart fant svare på..

Får man renter av BSU renter?

Med det så mener jeg, om jeg har spart opp 150 000.-, så får jeg rentene og da står det 156 000.- på konto. Får jeg nå renter for hele beløpet, eller bare de fysiske 150 000 som jeg har satt inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Kakeshoma sier, så får du - selvfølgelig - renter på hele beløpet. Dette er for øvrig kjent som "renters renter", og det er også forklaringen på hvorfor det lønner seg å spare, og ikke minst hvorfor det er dyrt å lande i luksusfellen.

Matematisk så sier man gjerne at veksten ved renters rente er eksponensiell (i motsetning til linjær vekst), og hvis du har en drøy time å avse, og har lyst til å se mange eksempler på hvor kraftig effekten av eksponensiell vekst kan være, så kan jeg anbefale denne: https://www.youtube.com/watch?v=eOykY2SMbZ0

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som Kakeshoma sier, så får du - selvfølgelig - renter på hele beløpet. Dette er for øvrig kjent som "renters renter", og det er også forklaringen på hvorfor det lønner seg å spare, og ikke minst hvorfor det er dyrt å lande i luksusfellen.

Matematisk så sier man gjerne at veksten ved renters rente er eksponensiell (i motsetning til linjær vekst), og hvis du har en drøy time å avse, og har lyst til å se mange eksempler på hvor kraftig effekten av eksponensiell vekst kan være, så kan jeg anbefale denne: https://www.youtube.com/watch?v=eOykY2SMbZ0

Veldig fin den videoen der. Posta den på Facebook og :)

Lenke til kommentar

Problemet er vel inflasjon som er en liten satan for oss som ikke har noen faste verdier, og ønsker å spare.

Inflasjonsraten er vel ment å holdes rundt 2,5%, men varierer naturigvis rundt dette. Om sparekontoen gie under inflasjonsraten så taper du også eksponensielt. Nå er heldigvis BSU et greit nivå høyere, men det er mange sparekontoer som ligger under 2,5% og dermed gir stort tap over tid på mindre beløp. For ikke å snakke om brrukskontoer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...