fleur Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Veldig kort fortalt. Har en bachelor i IT, fått tilbud om jobb i by utenfor Oslo på 380k i året. Kunne fått en del mer i Oslo, men sparer minimum 1 time og 15 min reisevei hver dag noe som er gull verdt med familie og barn. Denne jobben er et nytt felt for meg så må starte på bunnen, men gode utviklingsmuligheter innen 1-2 år med sannsynligvis lønnsøkning. Frynsegodene er greie også. Overtid er dog innbakt i lønn, men det er ingen overtid å snakke om heller, det passer meg bra. Ifølge mange jeg har snakket med ligger lønningene i Oslo på 50-100k mer enn utenfor. Og hvis jeg gjør om fritid til penger tjener jeg det jo inn på et vis. Nederlaget er at jeg må ned i lønn 44000.- fra der jeg jobbet før, men kommer meg inn i riktig type bedrift hvor jeg kan utvikle meg innen det jeg vil. Og har også vært borte fra arb.livet en god stund nå så er glad jeg fikk noe så raskt også. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 380k er ikke spesielt ille som startlønn med bachelor, særlig ikke utenfor Oslo. Kjør på. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Ikke det at jeg jobber innen IT, men jeg kan fint forholde meg til det med reising til jobb. Etter jeg flyttet for vel et år siden, bruker jeg rundt 1t 40m på å komme meg til og fra arbeid. Noe tid vil alltid forsvinne i bilen, men om du har noen å komme hjem til etter jobb, ville jeg helt klart lagt mer verdi på familietiden enn pengene. Med mindre dere virkelig sliter økonomisk. Ville nok tatt jobben du har fått tilbud om, brukt arbeidstiden på å utvikle deg og vise at du fortjener en lønnsøkning. Om et års tid kan du sjekke markedet og ta en ny vurdering. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg er ikke nyutdannet bare så det er sagt, er 10 år siden jeg var utdannet, men har jobbet med noe annet it-relatert tidligere, og bytter litt felt nå, og må begynne litt på bunnen igjen, så blir på en måte som en nyutdannet siden alt må læres. Men det er et mye mer spennende felt i denne jobben. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Jeg er ikke nyutdannet bare så det er sagt, er 10 år siden jeg var utdannet, men har jobbet med noe annet it-relatert tidligere, og bytter litt felt nå, og må begynne litt på bunnen igjen, så blir på en måte som en nyutdannet siden alt må læres. Men det er et mye mer spennende felt i denne jobben. Hm, vel, slik jeg ser det har du uansett 10 års ansiennitet(?) Hva er det du skal jobbe med? Drift? Utvikling? Support? Og hva er du har har jobbet med? Endret 22. juni 2014 av Nickless Lenke til kommentar
fleur Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Har jobbet med service og reparasjoner i noen år (ikke bachelorjobb m.a.o.), kommer nå til å jobbe med teknisk support innen forretningssystemer med mål som konsulent innen implementasjon Endret 22. juni 2014 av fleur Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Det er en investering å peke seg ut en nisje man kan tenke seg å arbeide med over tid, så jeg tror ikke det er noe nederlag å få ett midlertidig fall i lønn. Jeg hadde gjort det samme, litt avhengig av hvor motivert jeg er på endring naturligvis. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Det er gull verdt å slippe å bruke opp en bil på 5 år. Jeg har litt samme situasjon med lokal jobb kontra Oslo og skal det bære seg så må man opp 200000kr for å dekke utgifter til bil og transport. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Nå hadde jeg tatt tog til Oslo da, men bil til den andre jobben, men er snakk om bil 10 min hver vei. Lån, forsikring og årsavgift er lik, ekstrakostnader blir diesel og service. Har nesten ny bil så har garanti noen år til. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 20 min hver vei mente jeg Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 For å si det slik, jeg gikk ned ganske mye når jeg begynte med IT. For min del var det verdt det, jeg steg ganske fort i lønn de første årene. Siden du går over i ett nytt felt, så har du egentlig en del å bevise, så en relativt lav startlønn er ikke overraskende. Du får heller ta det som en utfordring og klarer du ikke å stige fort nok i den jobben du starter i nå, så kan du jo alltids fylle på CV'en med den ekstra erfaringen og søke deg til en jobb som har høyere lønn i og med at du nå har erfaringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå