Gå til innhold

Hjelp med D-Link DIR 850L

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en dual band router, D-LINK 850L. Fra tidligere av har jeg, og har brukt, et Zyxell p2602hwt som jeg fikk fra Telenor.

Saken er den at nå har jeg plutselig 3 trådløse nettverk her i huset, men det er kun det som kommer frem fra Zyxell routeren jeg får nett via. De 2 som kommer fra D-Link routeren får jeg ikke kommet meg på internett via. Nå skal jeg innrømme at jeg pr. nå har veldig liten peiling på dette med routere. Det noe spesielle her, er at tidligere da jeg bare hadde Zyxell routeren kunne jeg kople meg opp på wifi nettverket også på iPaden, iPhonen osv. Nå får jeg ikke koplet meg på via disse to. Jeg prøver kople meg til nettverket, trykker krypteringsnøklen, men det bare stopper. Uten feilmelding og ingen tilkopling.

Det er i hovedsak 2 hovedting jeg kunne trengt litt eksperthjelp til:

1. Hvilke muligheter har jeg med denne nye routeren?

Jeg hadde sett for meg at jeg kunne få utnyttet dette da jeg nå har en macbook pro + jeg har en WD My Cloud ekstern harddisk. Men jeg er litt i tvil hvordan dette skal foregå, da det tilsynelatende ser ut til at jeg kun er på nett med den gamle routeren (Zyxell).

2. Er det slik at jeg MÅ gå via den gamle Zyxell`en, eller kan jeg få internett via D-Link routeren slik at jeg kan kople meg på via andre enheter som pad, telefon etc.?

Ekspertråd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må beholde Zyxelen, men kan sette denne i bridge mode. Da vil D-Linken være både router og WiFi-aksesspunkt. Grunnen til at du ser 3 nett nå er at du ser både Zyxel på 2.4 GHz, og D-Link på både 2.4 og 5 GHz. Du kan gi 2.4 og 5 GHz samme navn, og når Zyxel er i bridge, vil du se kun ett nett.

Lenke til kommentar

Du må beholde Zyxelen, men kan sette denne i bridge mode. Da vil D-Linken være både router og WiFi-aksesspunkt. Grunnen til at du ser 3 nett nå er at du ser både Zyxel på 2.4 GHz, og D-Link på både 2.4 og 5 GHz. Du kan gi 2.4 og 5 GHz samme navn, og når Zyxel er i bridge, vil du se kun ett nett.

Aha :) Men hvordan får jeg satt Zyxell`en i bridge modus? (jeg er logget på den nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal få bridget den over)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Se denne tråden for å sette 2602 i brige: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1155768

Når det er sagt: Du kan også velge å kjøre 2602 som både modem og router: Slå av trådløs på 2602, og koble fra LAN til LAN mellom 2602 og D-Link. D-Linken setter du opp som AP, dvs uten DHCP. Sett først D-Link til en fast IP-adresse som er ledig i nettverket ditt, slik at du får tak i D-Linken over nett etterpå. Du kan trolig bruke 10.0.0.139 med 255.255.255.0 som subnet maske og 10.0.0.138 som gateway.

Jeg ville startet med å sjekke om 2602 er oppgradert til siste versjon (sjekk her http://stup.telenor.net/zyxel-p2602hwf3/ ) og tatt en full reset til fabrikkinstillinger før jeg startet. Dersom du kjører PPPoE må du ha passord og brukernavn for å få logget på igjen.

Sjekk også om det finnes oppgradert FW til D-Linken, oppgrader denne også og resett til factory defaults. Info her: http://www.dlink.com/no/nb/support/product/dir-850l-wireless-ac1200-dual-band-gigabit-cloud-router

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...