Familiehunden Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei! Jeg sliter med å forstå noe. Jeg har en getbox2 som ikke gir nok rekkevidde, så jeg vurderer en extender. Det jeg synes er rart ; Ved boxen har jeg 95 mbit, i andre etasje er det 5 mbit. Nede er det full dekning, oppe er det to av fem streker.. Sånn jeg tenker da, er resten borte... Hvis jeg da setter opp en extender oppe, så forstår jeg at dekningen blir bedre.. Men kan hastigheten på linja bli bra igjen? Jeg ville tro at når det er borte, så er det borte? Jeg tenker at hvis det blir sendt 5 mbit til extenderen, hvordan kan det bli sendt 95 fra extenderen og utover? Jeg forstår heller ikke at hastigheten skal bli lavere ved dårlig dekning. Jeg trodde det enten ville være dekning, eller ikke. Men at hastigheten var den samme. Til slutt, leser mye om at extendere/repeatere ikke er bra. At minst 50% av hastigheten blir borte. Er dette riktig? Takker for svar. Knut pedersen Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 For å forstå trådløse nettverk så burde du tegne deg noen sirkler ala dette: http://mobiledevdesign.com/site-files/mobiledevdesign.com/files/archive/mobiledevdesign.com/tutorials/alviron092412_Fig1.jpg Kun 1 enhet kan snakke om gangen, så før den sender sine data så lytter den om noe annet driver å sender trafikk trådløst, og er det trafikk fra andre enheter så venter den en tilfeldig valgt periode før den prøver igjen. Så om du tenker deg at signalstyrken representerer hvor langt sirkelen når ut ifra routeren din (AP) så vil båndbredden være begrenset av hvor mye du kan dytte igjennom før andre enheter legger beslag på sendingen og kan avbryte deg, spesielt om du kan høre naboens AP fordi han har på maks signalstyrke, mens han ikke hører din enhet, for sendes det data samtidig så blir det krasj og ingenting nyttig kommer ut av det. Men det er ikke bare WiFi nettverk som kan lage kluss for deg og skape krasj, mange andre typer enheter i hjemmet sender signaler som enten toucher 2.4GHz båndet eller sender direkte på dette og gir seg blanke F i sjekke om det er ledig først, med krasj som resultat. Eksempelvis trådløse telefoner. En repeater vil forverre denne situasjonen ytterligere ved at den må motta data fra klienten din, så vente på at nettverket blir stille nok til at den kan videresende dataene tilbake til hovedrouteren din (Eller aksesspunktet) Derfor benyttes det ett kablet nettverk mellom aksesspunkt for å overføre dataene, da disse er ofte switchet og vil derfor ikke oppleve krasj om du ikke bruker hundgamle huber. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Ellers kan det jo være en ide å kjøpe sin egen trådløse router, og ikke bruke noe billigdrit fra GET? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Disse boksene som nettleverandørene leverer har vanligvis dårlige trådløsenheter. Du er mer tjent med å skaffe deg en skikkelig router å koble den til getboxen din og heller slå av det trådløse nettverket fra getboxen. Hos meg har jeg Altibox. Trådløsdelen i hjemmesentralen gir meg 2/5 streker og ca. 7-11 Mb/s mens en routeren gir meg 5/5 og 40 Mb/s (internetthastighet), som er det jeg skal ha. Begge boksene er plassert på samme sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå