Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Studerer 6mnd i USA og bor i studentbolig, der vi deler stue og kjøkken. Jeg er så heldig at stuen, kjøkkenet og ikke minst TVen ligger ca 4 meter fra soverommet mitt, og døren inn på rommet isolerer ca det samme lukket, som åpen. Jeg trenger en billig løsning for å stenge mest mulig lyd ute fra rommet. Har heller ikke lov til å skru og borre i vegger osv, men trur jeg kan teipe f.eks. Noen som har noen forslag eller erfaringer? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Begynn med å teipe en tynn gummilist i dørkarmen (mellom døren og karmen) for å hindre at lyd slipper igjennom glipper mellom dør og karm. edit: Tetningsbånd heter det visst. http://www.clasohlson.com/no/Tetningsb%C3%A5nd/34-412 Endret 22. juni 2014 av johanf Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 TS. Det er nok mer effektivt å kjøpe "sov i ro" (ørepropper), enn å forsøke å gjøre noen effektivt med den døra. Eller bare venne deg til, at det er lyder i boligen. En annen ting er jo å benytte samme søvnmønster, som de andre i boligen. Kan jo også være en ide å prate med de andre (hvis de også er studenter) om lydnivå, når andre skal sove. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Begynn med å teipe en tynn gummilist i dørkarmen (mellom døren og karmen) for å hindre at lyd slipper igjennom glipper mellom dør og karm.edit: Tetningsbånd heter det visst.http://www.clasohlson.com/no/Tetningsb%C3%A5nd/34-412 Det var ikke så dumt. Ganske store glipper rundt karmen i døren, så det kan nok være effektivt. TS. Det er nok mer effektivt å kjøpe "sov i ro" (ørepropper), enn å forsøke å gjøre noen effektivt med den døra. Eller bare venne deg til, at det er lyder i boligen. En annen ting er jo å benytte samme søvnmønster, som de andre i boligen. Kan jo også være en ide å prate med de andre (hvis de også er studenter) om lydnivå, når andre skal sove. Er ikke bare når jeg sover det er snakk om, om jeg f.eks er sliten å ønsker å ligge i senga å lese, eller lignende. Sover heller ikke så godt med propper i ørene. På kveldstid går det greit, ifølge husreglene skal det være stille kl 10, og folk er faktisk ganske stille etter det også. Men har også sett på løsninger som å feste lydabsorberende/lyddrepende teppe eller skumgummiplater på døren, og la det gå litt over listene rundt døren. Noen som har noe erfaring med det? Eller andre løsninger som kan være effektive? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 TS. Når det er stille etter kl. 22:00 er du heldig. Du må da kunne venne deg til noe støy, på dag og kveldstid. Tar forbehold om døren og veggkonstruksjonen, som deler av mot lydområdet. Men slik jeg forstår deg, så er det lite effektivt du kan gjøre med den innerdøra. Men selvfølgelig kan du prøve med paktninger. Også henge opp filt, eller tunge tepper. Bare prøv, det koster sikket ikke mye. Men er dette ei vanlig lett inv. dør og en (trolig) uisolart vegg, vil lyden likevel gå gjennon dørbladet, gjennom veggen, under og over veggen, o.l. Så dette er trolig et håpløst prosjekt, da du ikke har lov til å endre på konstruksjonene. Les, bytte til isolert dør, med pakninger. Samt isolere veggen. Dette ville ha hjulpet mye. Men da dette ikke er beregnet som en lydvegg, vil fremdeles lyd gå i bue over og under veggen. Jeg har vært i samme situasjon selv, da jeg komm fra et stille miljø og måtte tolerere bråk, også rystelser (i perioder kraftige - ristet i køya), så det var kun et valg. Lære å leve med det. Og når hodet var innstillt på bråket, ble jeg raskt vant til både bråk og rystelser. Så det blir nok øreplugger, eller lær å leve med lydene, som blir løsningen. Hilsen tømerer og bygningsingeniør. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 http://www.clasohlson.com/no/H%C3%B8rselvern,/34-3425 Enkelt, billig og evigvarende, brukbart på andre steder og selv etter du flytter ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Å tette synlege åpninger vil sjølvsagt hjelpe litt, men eg ville ikkje lagt så mykje arbeid i det då resultatet vil være begrensa. Ofte er det også vibrasjonen som er mest irriterande, og den er det vanskeligare å gjere noke med. Så ved å legge gummilister rundt døra så trur eg du har gjort alt du får til på ein enkel og billeg måte. Til ei viss grad så vil det også hjelpe å møblere stova med mjuke gjenstander (tepper på golv og vegger) som absorberer litt lyd, men ikkje bruk mykje penger på det då resultatet vil være sterkt begrensa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Anbefaler denne: http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/headphones/noise_cancelling_headphones/quietcomfort_15/index.jsp Du kan bruke de med eller uten musikk, og også uten musikk demper den det meste av støy. Siden det er stille etter 10PM, regner jeg med at du får sove uten "hjelpemidler". Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Armaflex på begge sider vil hjelpe en del.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå