Okdokk Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hei! Usikker på om at det er riktig sted å skrive, men... Jeg fikk brev i posten om at det var utført en kredittsjekk av meg. Jeg var i samtale med chess om overføring til nytt abbonement, men fant ut at det var bedre å beholde det jeg hadde, Nå fikk jeg brev om at de ha utført en kredittsjekk. Hva er huleste tenkte jeg? Vel og merke ingenting ble bestilt. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Prosessen deres var nok allerede satt i gang. Kredittsjekken kom dog ikke ut av det blå, noe som trådtittel indikerte. Endret 21. juni 2014 av Aporia Qualia 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Det kan godst stemme, takk for svar Men er dette lov når jeg ikke har godtatt noen ting? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Man skal samtykke. Men i mange tilfeller med salgsvirksomhet så er selgeren hurtig på avtrekkeren i forhold til rutinen. Du skal ikke være overrasket om han allerede opprettet et kundeforhold (uten tjenester) også for å spare tid under samtalen. Så det er ikke god praksis, det kan til og med være ulovlig, men jeg tviler på at eventuelle følger og strafferammer er veldig store siden det er enkelt å forklare hvorfor det har skjedd, riktig eller ei. Det er sikkert noen her som kan svare på det juridiske. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg vet ikke iallefall, var chess som gjorde dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Man skal samtykke. Men i mange tilfeller med salgsvirksomhet så er selgeren hurtig på avtrekkeren i forhold til rutinen. Du skal ikke være overrasket om han allerede opprettet et kundeforhold (uten tjenester) også for å spare tid under samtalen. Det er ikke noe krav om samtykke til kredittvurdering. Derimot er det et krav om saklig grunn (noe et potensielt bytte av mobiloperatør definitivt er -på et "endelig" stadium i prosessen; spørsmålet er om trådstarter var kommet så langt...) og skriftlig melding i etterkant. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Så lenge det står på brevet at sjekken er gjort av chess er det ikke noe problem. Om man får slike meldinger fra "fremmede" firmaer kan det være at noen har stjålet identiteten din og prøver å kjøpe noe i ditt navn. 2 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg var ikke i endelig stadium i prosessen, jeg vare spurte om at de kunne gi meg et tilbud som var bedre enn det jeg hadde nå, det hadde de ikke, jeg takket for hjelpen men sa at de ikke hadde noe for meg. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Tja... De kan jo strengt tatt ikke gi deg noe tilbud i det hele tatt med mindre du er kredittverdig, så hvis du ba om et tilbud så har de kanskje "saklig grunn" der? Jeg er ingen jurist så jeg aner ikke hvor godt det argumentet er, men det er kanskje en mulighet? 1 Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Tror ikke det skal så mye til før man har oppnådd krav om saklig grunn. Det hender seg at jeg "shopper" litt rundt etter bedre bank- og forsikringsbetingelser, uansett hvem jeg ringer angående tilbud så dukker det opp melding om kredittvurdering i etterkant. Det at du har pratet med Chess om et mulig bytte av abonnement, og at dette utløser at de kredittvurderer deg i etterkant synes jeg er helt naturlig. Det de får utlevert av info på deg skal uansett ligge ved brevet du får i etterkant, slik at du kan se hva de har fått samt eventuelt korrigere det dersom det ikke stemmer. 1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Lurer egentlig bare på hva det er du vil oppnå?Så lenge du vet at Chess har tatt en kredittvurdering fordi du kontaktet dem - er det vel ikke så farlig. Du kaster jo bare bort tiden med å gjøre noe med dette. 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Er ikke det at jeg prøver å oppnå noe, men bare lurte på om at slikt var normal prosedyre blant bedrifter. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Ja, det er normal prosedyre. 1 Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Men da sier jeg takk for svar, så kan jeg slutte å tenke på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå