Gå til innhold

Kredittsjekk uten samtykke og uten bestilling?

Okdokk

Anbefalte innlegg

Hei!

Usikker på om at det er riktig sted å skrive, men...

Jeg fikk brev i posten om at det var utført en kredittsjekk av meg.

Jeg var i samtale med chess om overføring til nytt abbonement, men fant ut at det var bedre å beholde det jeg hadde,

Nå fikk jeg brev om at de ha utført en kredittsjekk.

Hva er huleste tenkte jeg?

Vel og merke ingenting ble bestilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal samtykke. Men i mange tilfeller med salgsvirksomhet så er selgeren hurtig på avtrekkeren i forhold til rutinen. Du skal ikke være overrasket om han allerede opprettet et kundeforhold (uten tjenester) også for å spare tid under samtalen.

Så det er ikke god praksis, det kan til og med være ulovlig, men jeg tviler på at eventuelle følger og strafferammer er veldig store siden det er enkelt å forklare hvorfor det har skjedd, riktig eller ei. Det er sikkert noen her som kan svare på det juridiske.

Lenke til kommentar

Man skal samtykke. Men i mange tilfeller med salgsvirksomhet så er selgeren hurtig på avtrekkeren i forhold til rutinen. Du skal ikke være overrasket om han allerede opprettet et kundeforhold (uten tjenester) også for å spare tid under samtalen.

Det er ikke noe krav om samtykke til kredittvurdering. Derimot er det et krav om saklig grunn (noe et potensielt bytte av mobiloperatør definitivt er -på et "endelig" stadium i prosessen; spørsmålet er om trådstarter var kommet så langt...) og skriftlig melding i etterkant.

Lenke til kommentar

Tja... De kan jo strengt tatt ikke gi deg noe tilbud i det hele tatt med mindre du er kredittverdig, så hvis du ba om et tilbud så har de kanskje "saklig grunn" der? Jeg er ingen jurist så jeg aner ikke hvor godt det argumentet er, men det er kanskje en mulighet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det skal så mye til før man har oppnådd krav om saklig grunn. Det hender seg at jeg "shopper" litt rundt etter bedre bank- og forsikringsbetingelser, uansett hvem jeg ringer angående tilbud så dukker det opp melding om kredittvurdering i etterkant. Det at du har pratet med Chess om et mulig bytte av abonnement, og at dette utløser at de kredittvurderer deg i etterkant synes jeg er helt naturlig. Det de får utlevert av info på deg skal uansett ligge ved brevet du får i etterkant, slik at du kan se hva de har fått samt eventuelt korrigere det dersom det ikke stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer egentlig bare på hva det er du vil oppnå?
Så lenge du vet at Chess har tatt en kredittvurdering fordi du kontaktet dem - er det vel ikke så farlig.

Du kaster jo bare bort tiden med å gjøre noe med dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...