Gå til innhold

Er det en synd å drive med Yoga?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Wikipedia: "Yoga are the physical, mental, and spiritual practices or disciplines which aim at transforming body and mind."

Også de kristne har som mål å "transforming body and mind" men ikke til det samme som buddhistene og hinduistene. De kristne ønsker å transformere sin kropp og sitt sinn, til å bli som Jesu Kristi kropp og sinn.

Jeg liker heller å si at folk driver med så mangt, og verre enn det er det ikke ;) Når du sier buddhister driver med det, så kan det stemme i noen tilfeller muligens .., men alle driver med sitt, og alle mener å ha riktig måte å gjør det på, og det kan også stemme, fordi det er ingen som vet annet enn det de vet for seg selv. Jeg for min del trener sinnet for å slippe "illusjonen av selv", og det er ikke særlig mystisk synes nå jeg - og gudene vet hva de andre driver på med som også kaller seg "buddhist"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia: "Yoga are the physical, mental, and spiritual practices or disciplines which aim at transforming body and mind."

Også de kristne har som mål å "transforming body and mind" men ikke til det samme som buddhistene og hinduistene. De kristne ønsker å transformere sin kropp og sitt sinn, til å bli som Jesu Kristi kropp og sinn.

Jeg liker heller å si at folk driver med så mangt, og verre enn det er det ikke ;) Når du sier buddhister driver med det, så kan det stemme i noen tilfeller muligens .., men alle driver med sitt, og alle mener å ha riktig måte å gjør det på, og det kan også stemme, fordi det er ingen som vet annet enn det de vet for seg selv. Jeg for min del trener sinnet for å slippe "illusjonen av selv", og det er ikke særlig mystisk synes nå jeg - og gudene vet hva de andre driver på med som også kaller seg "buddhist"

Ja og det blir det motsatte av de kristnes mål, hvor "selv" blir ett med Gud.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja og det blir det motsatte av de kristnes mål, hvor "selv" blir ett med Gud.

Jeg er ikke så sikker på at det du sier stemmer for alle kristne, og spesielt når jeg leser om hva de "gamle og vise" holdt på med.

14. And so for nearly twenty years he continued training himself in solitude, never going forth, and but seldom seen by any. After this, when many were eager and wishful to imitate his discipline, and his acquaintances came and began to cast down and wrench off the door by force, Antony, as from a shrine, came forth initiated in the mysteries and filled with the Spirit of God. Then for the first time he was seen outside the fort by those who came to see him. And they, when they saw him, wondered at the sight, for he had the same habit of body as before, and was neither fat, like a man without exercise, nor lean from fasting and striving with the demons, but he was just the same as they had known him before his retirement. And again his soul was free from blemish, for it was neither contracted as if by grief, nor relaxed by pleasure, nor possessed by laughter or dejection, for he was not troubled when he beheld the crowd, nor overjoyed at being saluted by so many. But he was altogether even as being guided by reason, and abiding in a natural state. Through him the Lord healed the bodily ailments of many present, and cleansed others from evil spirits. And He gave grace to Antony in speaking, so that he consoled many that were sorrowful, and set those at variance at one, exhorting all to prefer the love of Christ before all that is in the world. And while he exhorted and advised them to remember the good things to come, and the loving-kindness of God towards us, 'Who spared not His own Son, but delivered Him up for us all Romans 8:32,' he persuaded many to embrace the solitary life. And thus it happened in the end that cells arose even in the mountains, and the desert was colonised by monks, who came forth from their own people, and enrolled themselves for the citizenship in the heavens.

15. But when he was obliged to cross the Arsenoitic Canal — and the occasion of it was the visitation of the brethren— the canal was full of crocodiles. And by simply praying, he entered it, and all they with him, and passed over in safety. And having returned to his cell, he applied himself to the same noble and valiant exercises; and by frequent conversation he increased the eagerness of those already monks, stirred up in most of the rest the love of the discipline, and speedily by the attraction of his words cells multiplied, and he directed them all as a father.

Endret av Bruker-95147
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Vel, den gang Antonius eremitten levde (ca. 251-356) var det en del kristne som i sin identifikasjons prosess med Jesus Kristus (se seg selv i Jesus Kristus) oppfattet at også de måtte lide som Kristus, til og med bli torturert som Kristus. "Ta opp ditt kors og følg meg" ble ikke oppfattet som "dø med meg" men som "lid med meg". Det var også tanker som gikk ut på at en torturer og drept kristen kropp var en heriliggjort/hellig kropp, lik Jesu Kristi kropp. Alt dette er feil, men det som er viktig er at de alle forstod, at de må identifisere seg med Jesus Kristus (se seg selv i ham) for å bli det fantastiske mennesket han var/er og hørt av Gud.

Fks. i vann dåpen dør, begraves og oppstår den kristne med (i) Jesus Kristus. Dette er bare en av flere forskjellige måter den kristne identifiserer seg med, blir ett med, Jesus Kristus. I og med at Jesus Kristus ikke praktiserte yoga, så fører altså ikke yoga til det kristne målet.

18_baptism-identified-with-christ.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, den gang Antonius eremitten levde (ca. 251-356) var det en del kristne som i sin identifikasjons prosess med Jesus Kristus (se seg selv i Jesus Kristus) oppfattet at også de måtte lide som Kristus, til og med bli torturert som Kristus. "Ta opp ditt kors og følg meg" ble ikke oppfattet som "dø med meg" men som "lid med meg". Det var også tanker som gikk ut på at en torturer og drept kristen kropp var en heriliggjort/hellig kropp, lik Jesu Kristi kropp. Alt dette er feil, men det som er viktig er at de alle forstod, at de må identifisere seg med Jesus Kristus (se seg selv i ham) for å bli det fantastiske mennesket han var/er og hørt av Gud.

Fks. i vann dåpen dør, begraves og oppstår den kristne med (i) Jesus Kristus. Dette er bare en av flere forskjellige måter den kristne identifiserer seg med, blir ett med, Jesus Kristus. I og med at Jesus Kristus ikke praktiserte yoga, så fører altså ikke yoga til det kristne målet.

Jeg henger meg ikke opp i konsepter og konvensjoner ala "yoga" (vet du hva det betyr?), som igjen bare er metoder for å nå diverse stadier av subtile bevissthetsnivåer, men snakker om selvet og eventuelle likheter i praksis på tvers av religioner og doktriner og dogmer. Holder på med en samtale om den gamle eremitten på ett annet forum, og han hadde mye interessant å si, ikke bare i sin egen tid, men også for meg i denne tiden. Og slik jeg forstår tekstene så snakker han om å bekjempe sitt eget selv, og dermed oppnå forløsing eller opplysning

A brother renounced the world and gave his goods to the poor, but he kept back a little for his personal expenses. He went to see Abba Anthony. When he told him this, the old man said to him, 'If you want to be a monk, go into the village, buy some meat, cover your naked body with it and come here like that.' The brother did so, and the dogs and birds tore at his flesh. When he came back the old man asked him whether he had followed his advice. He showed him his wounded body, and Saint Anthony said, 'Those who renounce the world but want to keep something for themselves are torn in this way by the demons who make war on them.'
Lenke til kommentar
Om jeg lager en youtube-video som sier at brunost er satanisk, godtar du det?

Nei... Bare de siste dagene har jeg lest dramatiske ting om new age-bevegelsen her i landet.

Lili Bendriss fra Åndenes kamp startet sin spirituelle "karriere" med å gå til en akupunktør, hvor hun hadde en åndelig opplevelse! Dette er viktig, folkens.

http://www.seher.no/kjendis/jeg-gikk-i-transe-f%C3%B8rste-gang-72692

Akupunktur blir av de fleste sett på som helt harmløst. Ikke minst blir akupunktur og yoga sett på som bra for gravide. Men slik er det nok ikke...

Prinsesse Märtha Louise fortsetter sitt opplegg med engleskolen Astarte, nå med en utenlandsk kvinne som har spesialisert seg i spiritisme. Og merk: Da de to møtte hverandre på en alternativmesse, følte de begge at de møtte en sjelevenn... Jaja.. :ohmy:

Sukk.

Og uansett hva dere sier, avgudsdyrkelse er forbudt i Bibelen. Det står fast uansett hva man mener om youtube.

Lenke til kommentar

Se og hør viktig?

Ingenting av det du sier er viktig. Det er totalt uviktig.

Youtube blir nok sett på som helt harmløst. Men slik er det nok ikke...

Det er jo typisk deg. Du kan fint fordømme det du selv ikke holder på med. Du liker ikke yoga, det er ikke noe tap for deg å kalle det avgudsdyrkelse. Men du elsker youtube, og vil ikke gi slipp på det. Selv om youtube er avgudsdyrkelse og yoga er harmløst.

Finnes nok av kristne som driver med yoga, men de ser aldri på youtube fordi det er avgudsdyrkelse.

Så hvorfor kan du se på youtube (avgudsdyrkelse) men ikke drive med yoga?

Jeg ser jo at du henter mye inspirasjon fra radikale revolusjonære amerikanske sekter fra 60-tallet. Har det ikke falt deg inn at dette er galt?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du liker ikke yoga, det er ikke noe tap for deg å kalle det avgudsdyrkelse.

En blind kan til og med skyte fuglen i blant (Se og Hør). Det er faktisk et sosialt tap for meg å kalle det avgudsdyrkelse og satanisme, for hva om noen absolutt vil ha meg med på et yogakurs? Man kan ikke fortelle andre at man ser på deres hobbyaktiviteter som slikt noe.

Man kan ikke si : Jeg vil heller dø enn å gå på ditt yogakurs.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Akupunktur blir av de fleste sett på som helt harmløst. Ikke minst blir akupunktur og yoga sett på som bra for gravide. Men slik er det nok ikke...

Vel, nå er jeg en sånn "yogi" og driver på med mye av sånne teknikker, men har ikke vært borti at det skal være farlig, eller at det gjør meg til ett "vrak" eller noe lignende - så, kan ikke du være grei å fortelle meg hva som er djevelskapen med sånt, siden du mener å vite det, og da ser jeg gjerne at du bidrar med egne tanker basert på dine egne erfaringer, og helst ikke tanker du finner ute på det forvirrede nettet, presentert som generelle sannheter

Lenke til kommentar
da ser jeg gjerne at du bidrar med egne tanker basert på dine egne erfaringer, og helst ikke tanker du finner ute på det forvirrede nettet, presentert som generelle sannheter

Jaha. Jeg ser av andre vitnesbyrd at de som er involverte i yoga og meditasjon, stiller som et absolutt krav at de får snakke med noen som kjenner til disse tingene.

Det er et litt overraskende krav, siden ingen andre kommer med tilsvarende krav i forhold til andre spørsmål. Og jeg må jo også minne om at vi fortsatt er på internett!

Akkurat nu framstår det som et litt tøft krav at det må være en person på diskusjon.no som forteller om sine egne dårlige erfaringer angående indiske teknikker.

Men legger ut en link til en blogg om yoga som jeg fant, siden den inneholder typisk new age mumbo-jumbo.

http://monicacharlottrundqvist.wordpress.com/2014/02/23/etter-at-jeg-fikk-min-auratransformasjon-var-det-vanskelig-a-undervise-yoga-med-det-gamle-sjelssystemet/

Så jeg inviterer deg til å sette av en dag og til å bli bedre kjent med Den Nye Tidens Energi, og kjenne selv hvordan det er å praktisere yoga, bevegelse og dans i et «rent rom» for AuraTransformasjon handler først og fremst om å samle din rettmessige energi uten å bli påvirket av andres energi lenger, men gjøre deg tydelig, mer kraftfull, fokusert og intuitiv, og ikke minst, støtte deg i å hente all din Kraft tilbake til deg selv, slik du egentlig var i utgangspunktet da du kom hit…..

Ehm... altså dette er en norsk dame som tydeligvis har forlatt ideen om yoga som "uskyldige bøyninger" for lenge siden (om hun noen gang trodde på det). Dette er jo svært religiøst, nemlig ideen om å få tilbake en kraft som (muligens) gikk tapt i noe slags syndefall engang. Hun snakker om "krystalliseringsprosess", og krystaller er jo nettopp en ting som er sentralt innen new age. Folk som er innenfor new age kjøper gjerne et lass med dyre krystaller og har dem i sin bolig (Awarewolf har dem sikkert også!) :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

da ser jeg gjerne at du bidrar med egne tanker basert på dine egne erfaringer, og helst ikke tanker du finner ute på det forvirrede nettet, presentert som generelle sannheter

Jaha. Jeg ser av andre vitnesbyrd at de som er involverte i yoga og meditasjon, stiller som et absolutt krav at de får snakke med noen som kjenner til disse tingene.

Det er et litt overraskende krav, siden ingen andre kommer med tilsvarende krav i forhold til andre spørsmål. Og jeg må jo også minne om at vi fortsatt er på internett!

Akkurat nu framstår det som et litt tøft krav at det må være en person på diskusjon.no som forteller om sine egne dårlige erfaringer angående indiske teknikker.

Men legger ut en link til en blogg om yoga som jeg fant, siden den inneholder typisk new age mumbo-jumbo.

Så du lette fortvilt etter en likegyldig blogg, som flamer "yoga" - hva er det for oppførsel av deg? Prøver du å kaste skitt i alle retninger, og tror at det forbigåes i stillhet, og tror at du slipper unna så lett, tar du skammelig feil. Jeg vet hva yoga er, fordi jeg kjenner teknikkene og følger seriøse instruktørers anbefalinger, og derfor forventer jeg at den som har noe negativt å si om dette emnet, også er såpass etterrettelig at vedkommende setter seg inn i fakta, og ikke forsøker seg på lyving og barnsligheter. Flere sånne forsøk, uten å bakke opp med relevant fakta, medfører at jeg rapporterer deg for trolling.

Lenke til kommentar

Du milde. Har sett lignende kommentarer under videoene til Eric Wilson, en person som utdannet seg til topps innen kampsport. En del kommentatorer mener at deres yoga og deres kampsport ikke har noe med religion å gjøre.

Men det kan jo være for at de ikke har kommet langt nok opp i systemet ennå. Man tror lenge at det ikke har noe med religion å gjøre.

Angående "flaming" av en tilfeldig blogg:

1) Dette er en norsk dame

2) Hun er yogalærer og har mange tilhengere på facebook (710).

3) Hun samarbeider en del med 3 andre yogalærere.

Dette gjør henne relevant.

(http://www.maranjayoga.com/Lrere.html)

Edit igjen: Ser at en av lærerne har utdanning i Thai Yoga massasje. Dette får meg til å lure på om det vi alltid har trodd var "Thai massasje", i virkeligheten er Thai Yoga massasje. Skulle jammen ikke forbause meg...

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
En blind kan til og med skyte fuglen i blant (Se og Hør). Det er faktisk et sosialt tap for meg å kalle det avgudsdyrkelse og satanisme, for hva om noen absolutt vil ha meg med på et yogakurs? Man kan ikke fortelle andre at man ser på deres hobbyaktiviteter som slikt noe.

Tull og tøys. Det er et tap for deg å gi opp youtube. Men du kommer med unnskyldninger for youtube, du sier at det ikke må være avgudsdyrkelse. Men youtube er avgudsdyrkelse. og så lenge du ser på youtube er du en hykler som bare fordømmer det du selv ikke liker. Hvis ikke du hadde likt youtube hadde det også vært avgudsdyrkelse i ditt hode. Men du er alt for glad i denne avgudsdyrkelsen til å gi slipp på den.

Fortsett hykleriet ditt. Ingenting av hva du sier er viktig eller riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du milde. Har sett lignende kommentarer under videoene til Eric Wilson, en person som utdannet seg til topps innen kampsport. En del kommentatorer mener at deres yoga og deres kampsport ikke har noe med religion å gjøre.

Men det kan jo være for at de ikke har kommet langt nok opp i systemet ennå. Man tror lenge at det ikke har noe med religion å gjøre.

Tidligere postet jeg en beskrivelse av hvordan en berømt og avholdt kristen mystiker og eremitt/YOGI hadde for meninger og tanker, og sammenlignet han med egne læremestere - og fatter du ikke at yogi er et annet ord for å "tenke", eller rettere sagt "fokusere bevisstheten", akkurat det samme som alle "praktiserende" troende gjør, på en eller annen måte ifm med egen oppfølging av regler og dogmer/påbud i valgt trosretning, for å oppnå "frukter fra troen"

Det finnes ett utall av diverse yoga-teknikker, og det som er korrekt at det er ikke alle teknikker som alle bør forsøke seg på, før de er helt klare og har kontroll over hva de holder på med - eller teknikker som er totalt idiotiske. Kampsport har så klart sine "sekuliserte" teknikker, fra samme "religiøse" opphavet, og det er jo det som er genialt med buddhas lære - man opplever resultatet her og nå, man slipper å tro på himmelen, og kan teste den i nuet, og bruke den praktisk i det praktiske livet, eller som meg og mange andre, forsøke å gå hele veien fullstendig (religion, muligens ..) Men jeg bryr meg knapt om krangling om ord og bokser og konvensjoner, fordi det er ikke det min praksis handler om. Jeg reagerte på din mangel på relevant og lett tilgjengelig fakta, før du snakker nedsettende om vanlige folk - for det er jo det du gjør, vil jeg si

Lenke til kommentar
det er jo det som er genialt med buddhas lære - man opplever resultatet her og nå, man slipper å tro på himmelen, og kan teste den i nuet, og bruke den praktisk i det praktiske livet,

Bibelen sier: Kom til meg og dere skal få liv i overflod! Og det gjelder nå.

Når det gjelder andre metoder for "instant" frelse og helbredelse og veier til himmelen. Det er ikke frelse i noen annen enn Jesus Kristus.

busybeaver_niv.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og det beveren må gjøre (i følge bildet), er altså å skjønne at "selvet" må bort, og først da kommer "himmelriket" til syne - og for å se den sannheten, er teknikker for kontemplasjon å anbefale, og da er diverse yoga teknikker noe man kan vurdere

:)

Lenke til kommentar

Jeg henger meg ikke opp i konsepter og konvensjoner ala "yoga" (vet du hva det betyr?), som igjen bare er metoder for å nå diverse stadier av subtile bevissthetsnivåer, men snakker om selvet og eventuelle likheter i praksis på tvers av religioner og doktriner og dogmer. Holder på med en samtale om den gamle eremitten på ett annet forum, og han hadde mye interessant å si, ikke bare i sin egen tid, men også for meg i denne tiden. Og slik jeg forstår tekstene så snakker han om å bekjempe sitt eget selv, og dermed oppnå forløsing eller opplysning

A brother renounced the world and gave his goods to the poor, but he kept back a little for his personal expenses. He went to see Abba Anthony. When he told him this, the old man said to him, 'If you want to be a monk, go into the village, buy some meat, cover your naked body with it and come here like that.' The brother did so, and the dogs and birds tore at his flesh. When he came back the old man asked him whether he had followed his advice. He showed him his wounded body, and Saint Anthony said, 'Those who renounce the world but want to keep something for themselves are torn in this way by the demons who make war on them.'

Bak dette "renounce the world" ligger tanken om at hele denne verden er ond og at dette ikke er menneskets opprinnelige hjemsted og at man må "renounce the world" for å komme hjem. Altså ikke akkurat det å bekjempe sitt eget selv, mere det å bekjempe sin egen kropp som er en del av den onde verden. Men hvis du identifiserer "kroppen" med "selv" så blir dette å bekjempe seg selv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Bibelen sier: Kom til meg og dere skal få liv i overflod! Og det gjelder nå.

Når det gjelder andre metoder for "instant" frelse og helbredelse og veier til himmelen. Det er ikke frelse i noen annen enn Jesus Kristus.

Det er frelse i alle andre enn Jesus Kristus.

Liv og overflod får vi uten hjelp fra din gud.

Husk:

Du har ingenting imot avgudsdyrkelse som du selv liker. Det eneste du fordømmer er avgudsdyrkelse som du selv ikke liker.

Lenke til kommentar

Og det beveren må gjøre (i følge bildet), er altså å skjønne at "selvet" må bort, og først da kommer "himmelriket" til syne - og for å se den sannheten, er teknikker for kontemplasjon å anbefale, og da er diverse yoga teknikker noe man kan vurdere

:)

Eller bare klatre over den jævla dammen? :lol:

edit: i overført betydning også for å nevne det...

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Tull og tøys. Det er et tap for deg å gi opp youtube. Men du kommer med unnskyldninger for youtube, du sier at det ikke må være avgudsdyrkelse. Men youtube er avgudsdyrkelse. og så lenge du ser på youtube er du en hykler som bare fordømmer det du selv ikke liker. Hvis ikke du hadde likt youtube hadde det også vært avgudsdyrkelse i ditt hode. Men du er alt for glad i denne avgudsdyrkelsen til å gi slipp på den.

Fortsett hykleriet ditt. Ingenting av hva du sier er viktig eller riktig.

"Youtube er avgudsdyrkelse"??? -- Har du vert å lusket i konjakken??

Dersom jeg går inn på Youtube for å finne en video som lærer meg hvordan jeg skal fikse en ødelagt microbølgeovn eller en hvilken som helst annen instruksjonsfilm, hvordan i allverden kan det da være avgudsdyrkelse?

Kan du forklare det for oss?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...