Gå til innhold

Er det en synd å drive med Yoga?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hørte noen prekte om at Yoga var synd fordi dette var noe som ble utøvet blandt Buddhister. Selv om en sport utøves av mennesker fra en annen religion, så betyr det vel ikke at det er synd.

Buddhistene drev vel også med andre former for fysisk aktivitet, de gikk sikkert på tur, de drakk melk osv. Da kan man vel si at dette også er synd dersom man skal følge en slik primitiv tankegang..

Prester og andre som påberoper seg å vite mer enn andre lirer jo av seg så meget, men man må ikke ta alt dette for god fisk.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Du er feilinformert hvis du tror yoga er en "sport"(!?), eller kun består av fysisk aktivitet. Dog skjønner jeg at du tror det. Det er ikke det, eller var ikke det, men har i nyere tid blitt tilpasset vesten og solgt inn som bl.a en sekulær avslapningsmetode. "Ekte" yoga har eldgamle røtter og er mye mer omfattende.

Ellers er vi nok enige, teit, barnslig fremmedfrykt...

Fra wiki:

"...are the physical, mental, and spiritual practices or disciplines which aim at transforming body and mind..."

Wow, ikke rart de er redde, ikke sant? Noen kristne ønsker heller å spise et stykke symbolsk zombiekjøtt, i form av en tynn tørr kjeks for å "transformeres".

Lenke til kommentar

Jeg trodde det kunne ha noe med kroppsfokuset å gjøre. Opptatthet av kropp og alt materielt er jo negativt. Kroppen binder sjelen til jorden hvor den ikke hører hjemme.

Man driver med Yoga av helsemessige grunner. Man strekker ut, blir mer fleksibel i muskler og ledd og man øker blodsirkulasjon og stoffskifte. Dette gir en god helsemessig gevinst og man føler seg mye bedre dagen etter at man har tatt en kveldsøkt med yoga.

Humøret blir utroligt mye bedre, hvilket betyr at man ikke har så lett for å bli irritert eller forbanna på menneskene man omgås med til daglig og den økte energien gjør at man holder ut lengre før man blir trett.

I den grad dette er kroppsfokus, så må vel det være positivt også for kristne siden man da tar vare på seg selv og unngår å la et dårlig humør eller tretthet gå ut over andre.. Mange kristne mennesker er meget agressive og fordømmende overfor andre og burde absolutt gjøre noe for å rette på dette..

Dersom man bare utøver den fysiske delen av Yoga og unngår meditasjon og evt. andre spirituelle øvelser så er vel ikke dette noe mer synd enn annen form for uttøying og strekking av kroppen.

Dersom dette ikke er nevnt noe sted i Bibelen, så tror jeg at påstanden om at yoga er synd har oppstått pga. en lite gjennomtenkt synsing fra enkelte kristne personer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har ingenting imot yoga, og jeg vet heller ingenting om dette. Men opptatthet av kropp har jo lenge vært ansett som negativt i kristendom. Tror Augustin bidro til dette med å innlemme nyplatonismen i kristendommen, hvis jeg ikke husker feil. Kristendommen trives jo i motgang og elendighet, så dersom en kan hindre folk i å ha det bra, er dette gunstig for kristendommen. Ingen dans, kortspill, sminke, sex før ekteskapet og yoga passer inn i slik tenkning. Du skal lide, slik at du søker Gud.

Hadde jeg vært kristen, så hadde jeg bedrevet yoga med den beste samvittighet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mange kristne påstår dette. Er det noe de selv har funnet på eller står det noe om det i Bibelen?

sikker på det? Jeg har aldri truffet en kristen som har sagt det, så det kan sikkert finnes noen, men at det er så¨veldig mange tviler jeg på. Og de som uttaler seg, har kanskje heller ingen erfaring, men forholder seg til noe de tror eller har hørt fra noen andre som de tror mer på.

Lenke til kommentar

Mange kristne påstår dette. Er det noe de selv har funnet på eller står det noe om det i Bibelen?

sikker på det? Jeg har aldri truffet en kristen som har sagt det, så det kan sikkert finnes noen, men at det er så¨veldig mange tviler jeg på. Og de som uttaler seg, har kanskje heller ingen erfaring, men forholder seg til noe de tror eller har hørt fra noen andre som de tror mer på.

Muligens har du ikke truffet på noen som har sagt det, men jeg har hørt dette flere ganger på kristne nær-radioprogrammer og fra enkelte personer på Visjon Norges TV-kanal.

Lenke til kommentar

Jeg hørte noen prekte om at Yoga var synd fordi dette var noe som ble utøvet blandt Buddhister. Selv om en sport utøves av mennesker fra en annen religion, så betyr det vel ikke at det er synd.

Buddhistene drev vel også med andre former for fysisk aktivitet, de gikk sikkert på tur, de drakk melk osv. Da kan man vel si at dette også er synd dersom man skal følge en slik primitiv tankegang..

Prester og andre som påberoper seg å vite mer enn andre lirer jo av seg så meget, men man må ikke ta alt dette for god fisk.

Hvilke mørkemenn er det du har snakket med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Buddhistene drev vel også med andre former for fysisk aktivitet, de gikk sikkert på tur, de drakk melk osv.

Har nylig oppdaget en person som heter Caryl Matrisciana. Har såvidt begynt å utforske hennes arbeid.

http://caryltv.com/

I boka Bhagavad Ghita beskrev hindu-"gudene" en måte å få et nærmere forhold til dem på. Nemlig yoga. Dermed er yoga avgudsdyrkelse, og avgudsdyrkelse er strengt forbudt i Bibelen.

Alle de legemlige posisjonene i yoga gjøres for å etterligne posisjonene til visse hinduguder.

Transcendental meditasjon gjøres for å meditere over et mantra. Dette mantraet er navnet til en avgud.

Dette har vestlige land omfavnet, fordi vi skal være så internasjonale. Kristne bønnestunder har blitt kastet ut av skoler og foreninger, og har blitt erstattet med indisk/buddhistisk yoga.

Lenke til kommentar

Å se på youtube gir meg et nærmere forhold til mine guder.

Nå kan du være hykler og se på youtube. Så bryter du de samme lovene som om du skulle drive med yoga.

Om du ikke ønsker at vestlige land skal være internasjonale vil jo den asiatiske religionen din være det første som ryker på hue og ræva ut herfra. På tide å ikke være så internasjonale. All europeisk religion har blitt erstattet med asiatisk monoteisme.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker at vestlige land skal være internasjonale vil jo den asiatiske religionen din være det første som ryker på [...] og r**a ut herfra. [sensurert av meg]

Der har du jo et (lite) poeng, men å la skoler og kursvirksomhet blir overtatt av en annen religion uten at man engang er klar over det, virker enda mer nedsnødd.

I vikingtida var man i det minste klar over at det var en annen tro enn åsatrua de hadde med å gjøre. Det var Kvite-Krist (som jeg tror de kalte Jesus den gangen).

Å se på youtube er ikke i seg selv avgudsdyrkelse, med mindre du bruker anledningen til å søke opp videoer som fører til avgudsdyrkelse.

Her er forresten en video med en annen person, denne gangen en mann som tidligere var yogainstruktør selv!

I denne videoen sier han at yoga er en djevelsk aktivitet som ingen bør holde på med. Dette vil jo sikkert virke som en ekstrem påstand, sier han, men han holder fast ved standpunktet. Utvilsomt er dette en mann som vet mye om yoga.

https://www.youtube.com/watch?v=wKwEkXcmEUQ

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Å se på youtube er ikke i seg selv avgudsdyrkelse, med mindre du bruker anledningen til å søke opp videoer som fører til avgudsdyrkelse.

Her kommer unnskyldningene.

Det du sier her er analogt med at å drive yoga i seg selv ikke er avgudsdyrkelse, med mindre du bruker anledningen til å søke meditasjon som fører til avgudsdyrkelse.

Gi meg et argument for at du kan se på youtube, men ikke drive yoga.

Frem til nå virker det som du sier yoga er galt, men youtube kan gå greit kun fordi du selv bruker youtube, men du bryr deg ingenting om yoga.

Finnes nok av kristne som synes youtube er avgudsdyrkelse og liker ikke youtube. Men de er kjempeglad i yoga og ser ingenting galt i det.

Hvis yoga var en djevelsk aktivitet så ville jeg definitivt holdt på med det. Men det er ingenting djevelsk med yoga, og jeg driver derfor heller ikke på med det.

Så ifølge youtube (satanisk) så er yoga (ikke-satanisk) satanisk.

Og kilden din er nok en sjarlatan, en løgner fra internett?

Når du ser youtube-filmer (satans verk), hvilke mekanismer i hjernen din skiller det du godtar av informasjon og det du ikke godtar?

Jeg godtar ikke den youtube-videoen du viser. Det er løgn lagd av syke mennesker som ønsker oppmerksomhet. Hvorfor godtar du den?

Godtar du all informasjon som sier at "x er satanisk"?

Hvis jeg sier at solsystemet er satanisk, godtar du det da? Eller om jeg lager en youtube-video som sier at Lady Gaga er satanisk, godtar du det? Om jeg lager en youtube-video som sier at brunost er satanisk, godtar du det?

Om jeg lager en youtube-video som sier at du er satanisk, vil du godta det?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Buddhistene drev vel også med andre former for fysisk aktivitet, de gikk sikkert på tur, de drakk melk osv.

Har nylig oppdaget en person som heter Caryl Matrisciana. Har såvidt begynt å utforske hennes arbeid.

Her har du litt relevant info om den sekten hun tilhører - den vanlige sorten ser det ut som for meg .. :)

The origins of the SCP are grounded in the Christian counterculture movement (also known as the Jesus Movement or Jesus People) of the late 1960s. In 1968 some staff members of Campus Crusade for Christconceived of the need to contextualize the Christian message for radical and revolutionary university students. The key figures were Jack Sparks and his wife, Patrick and Karry Matrisciana (also known as Caryl Matrisciana), Fred and Jan Dyson, Weldon and Barbara Hartenburg.[1] In April 1969 Sparks and his colleagues commenced their ministry at the University of California, Berkeley.
Lenke til kommentar

Wikipedia: "Yoga are the physical, mental, and spiritual practices or disciplines which aim at transforming body and mind."

Også de kristne har som mål å "transforming body and mind" men ikke til det samme som buddhistene og hinduistene. De kristne ønsker å transformere sin kropp og sitt sinn, til å bli som Jesu Kristi kropp og sinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...