int20h Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Mener Linux er sikrere enn Windows En nylig undersøkelse viser at flesteparten av utviklerne oppfatter Linux som et sikrere operativsystem enn Windows. Undersøkelsen viser stor fremgang for Linux de to siste årene. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 En god grunn til å gå over til linux Lenke til kommentar
kosh Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 En god grunn til å gå over til linux Rgentlig ikke, du må fortsatt ha mulighet til å gjøre det samme i linux som i windows før det lønner seg. Spørs selvfølgelig hva du bruker windows til men. Jeg understreker hva som står i artikkelen: "Oppfatningen av Linux som operativsystem for å takle virksomhetskritiske applikasjoner har økt betraktlig." Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 En god grunn til å gå over til linux Rgentlig ikke, du må fortsatt ha mulighet til å gjøre det samme i linux som i windows før det lønner seg. Spørs selvfølgelig hva du bruker windows til men. Jeg understreker hva som står i artikkelen: "Oppfatningen av Linux som operativsystem for å takle virksomhetskritiske applikasjoner har økt betraktlig." Tja.. Linux dekker alle mine behover, og når det i tillegg er både sikkert og fritt, så ser jeg få/ingen gode grunner til å ikke bruke det. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det er viktig å nevne at påstanden over kun er tilfelle når begge versjoner av systemet er tettet av folk som vet hva de driver med. Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Den undersøkelsen der er like tvilsom som alle de som sier at windows er sikrere. Det er ikke OS som avgjør hvor sikker du er, det er din egen evne til å følge med og tette hullene etterhvert som de dukker opp. Nisser Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det er viktig å nevne at påstanden over kun er tilfelle når begge versjoner av systemet er tettet av folk som vet hva de driver med. Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv. Nå er det slik at linux leveres/distribueres i uttalige form og da gjelder det å velge den tilpasset brukeren. Er ingen problem å finne distro uten nevnverdige tjenester kjørende som default. Dessuten spør mange distro om sikkerhetsnivået ved install. Er leeeenge siden Linux ble levert "from scratch". Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 i disse post-msblast tider hvor det har kommet fram at man *ikke* trengte å være spesielt uvitende eller uforstandig ( f.eks bruke outlook, åpne vedlegg, kjøre tilfeldige exe-filer) for å bli kompromitert utenfra, kan jeg godt gå med på at linux i seg selv er sikrere enn windows. En nyinstallert windows maskin kan man ikke engang ta på nett for å kjøre updates før den blir "tatt" av det som nesten er bakgrunnsstøy på internett - uavhengig av kunnskapene brukeren har. En firewall er et møst. Jeg ser ingen grunn til å tro at windows kommer til å bli bedre i så måte, ie at slike absurde svakheter kommer til å forsvinne. Dette unngår man med en linuxboks og det burde vært et absolutt minstekrav for et hvert OS synes nå jeg. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv. Tvilar på at ein 'average' Windowsbrukar veit noko som helst om kva for prosessar som kjører og burde kjøre der og... Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Re-phrase: Mange som har brukt Windows lenge føler seg tryggere der fordi de vet hvordan ting skal være. Jeg f.eks. har en dønn sikker Windows-boks og en heller usikker Debian-installasjon, rett og slett fordi jeg tør å innrømme at jeg (etter utallige år som DOS/Windows-bruker kjenner OSet inn og ut) ikke kan Linux like godt som jeg kan Windows. It's that simple. Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Dette er godt nytt å høre, med tanke på dette som har skjedd med linux og sco og lignende i det siste. Lenke til kommentar
mojne_tisra Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Re-phrase: Mange som har brukt Windows lenge føler seg tryggere der fordi de vet hvordan ting skal være. Jeg f.eks. har en dønn sikker Windows-boks og en heller usikker Debian-installasjon, rett og slett fordi jeg tør å innrømme at jeg (etter utallige år som DOS/Windows-bruker kjenner OSet inn og ut) ikke kan Linux like godt som jeg kan Windows. It's that simple. Har du dønn sikker Windows ? Eller er det bare noe du tror på ? Snakk om illusjoner..... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg tror at uansett så er det Social Engineering som er det farligste, og da hjelper det ikke om man har verdens sikreste operativsystem. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Har du dønn sikker Windows ? Eller er det bare noe du tror på ? Snakk om illusjoner..... Dønn sikker er en illusjon uansett OS, er lei av at visse folk her skal bruke all energi på å sverte windows. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg tror vi alle kan innse her og nå at det ikke finnes "idiot-sikre" systemer. Alle er gjennomtrengbare. Jeg er mest bekymret for social engineering, jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå