Gå til innhold

Hard Rocx comfortmachine A4


monkeykatt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte ovenevnte sykkel i 2007 for korte turer til jobben, men denne har desverre gått alt for lite. Nå har interessen tatt seg opp og tenkte å "lese" meg litt opp på sykkelen.

Men nå finner jeg ingen ting om denne. Har A4 gått ut?

 

Noen med kjennskap til denne sykkelen på godt eller vondt.... Mener jeg gav 7500 for den, så den er sikkert ikke av de beste....

 

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HR sine A-modeller er sykler som ble solgt utelukkende av Anton Sport, så de er ikke i katalogene til HR. Da de ble solgt var det gjerne noe billigere hjul og billigere krank enn tilsvarende C-modell, men selve sykkelen var også billigere. For å finne ut mest mulig om sykkelen din om du er veldig interresert ville jeg kontaktet HR direkte via mail eller på telefon. Kontaktinfo finner du på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Legger ved noen bilder av sykkelen, så fint om dere med litt greie på dette kan si noe om hvor bra/dårlig denne er?

Vurderer på sikt å skifte til skivebremser, kan det gjennomføres på denne sykkelen, er den tilrettelagt for det? Har også lest at dette ikke er noe særlig poeng på en hybrid, da den store fordelen skivebremser har er ved søle og gjørme etc. og at hybridsykkelen uansett stort sett ferdes på grus/asfaltvei….., men fint om mulightene er tilstede….

 

Hvordan er ellers selve rammen? Er denne såpass dårlig at det ikke har noe for seg å på sikt oppgradere andre deler på sykkelen, som feks hjul/krank/bremser etc?

 

Hvordan er generelt kvaliteten på denne sykkelen?

 

Takker for alle svarJ

post-356624-0-36905300-1403512892_thumb.jpg

post-356624-0-40646400-1403512895_thumb.jpg

post-356624-0-78267100-1403512897_thumb.jpg

post-356624-0-72900300-1403512901_thumb.jpg

post-356624-0-78514800-1403512905_thumb.jpg

post-356624-0-96190200-1403512909_thumb.jpg

post-356624-0-89000300-1403512913_thumb.jpg

post-356624-0-87786200-1403512917_thumb.jpg

post-356624-0-85760300-1403512921_thumb.jpg

post-356624-0-88445800-1403512925_thumb.jpg

Endret av monkeykatt
Lenke til kommentar

Du kan helt fint montere skivebremser på denne sykkelen, men da må det byttes hjul. Så for at konverteringen skal være verdt det må du ut med 1500-2000 for å få noen hjul som holder, og adekvate hydrauliske skivebremser.

 

Navgiret ditt er godt, jeg vil påstå at det er bedre enn modellen nyere da den har en sterkere fjær. Men det er gammelt, om du hadde kjøpt sykkelen i år hadde du fått ti-delt istedenfor nidelt som står på sykkelen din. Det er det fordeler og ulemper med.

 

Girsjalterne (og antageligvis krankgiret) er helt greit, ikke noe man gidder å bruke penger på, men gjør nytten frem til det blir ødelagt. Når de først er ødelagt bør man legge penger i noe litt bedre, typisk deore.

 

Det er vel RST dempere hvis jeg ikke husker helt feil, de funker, men det er omtrent det.

 

Hvis jeg var deg ville jeg bare brukt det som den er, kanskje fått noen til å se på den for å sjekke gir og bremser. Det er en grei sykkel til å bruke til og fra ting. Den er ikke alt for dyr så du trenger ikke å bekymre deg alt for mye å sette den fra deg heller. Jeg ville ikke oppgradert denne sykkelen når den blir utslitt, for innen den tid så har du forhåpentligvis blitt så glad i å sykle at du har lyst på noe bedre, og du vil få mer glede av en helt ny sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du må vel ha ny ramme og gaffel også for å sette på skivebremser.
Hvordan kan kaliberne festes uten å skrue de i rammen?

Lenke til kommentar

Trenger ikke ny ramme og gaffel.

 

Skulle gå fint å sette på skivebremser , men er enig med master air i at det er tvilsomt om det er verdt det.

 

1500 -2000,- på nye hjul

1200 - 1500,- på gode hydrauliske bremser ( f.eks SLX )

400 - 500 ,- bremseskiver.

300 - 400,- til adapter både framme og bak.

 

Litt for dyr oppgradering ...

Endret av johome
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Trenger ikke ny ramme og gaffel.

 

Skulle gå fint å sette på skivebremser , men er enig med master air i at det er tvilsomt om det er verdt det.

 

1500 -2000,- på nye hjul

1200 - 1500,- på gode hydrauliske bremser ( f.eks SLX )

400 - 500 ,- bremseskiver.

300 - 400,- til adapter både framme og bak.

 

Litt for dyr oppgradering ...

 

Hvordan kan kaliberne festes uten å skrue de i rammen?

 

Edit: Ser at der er skruehull kaliberne...

 

Da er de bare tut og kjør:

Nytt hjulsett koster 750.-

Bremseskiver 88.- pr. stk.

Bremser. Fra kr 172.- og oppover.

Adapter... Billig.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Å montere hydrauliske skivebremser er ikke noe jeg ville gjort på egenhånd uten riktig verktøy, noe jeg tviler meget sterkt på monkeykatt har. Så og si alle hydrauliske skivebremser kommer med bremseslanger som er for lange, og som må kuttes. Det er en forholdsvis enkel jobb å fikse, hvis man vet hva man gjør og har riktig verktøy. Kjøper man delene på nettet vil mange verksteder ta 750-1500 i arbeid for jobben, kontra rundt 500 om man kjøper delene fra butikken.

 

Festene i rammen og på gaffelen må også planfreses, noe som er en enkel jobb, men som krever spesialverktøy.

 

For en som skal montere skivebremser for første gang ville jeg uansett valgt hjul og skive med centerlock, da alt for mange monterer skiver med 6-bolts feste alt for stramt, og de kan gjøre både festet og skivene skjeve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å montere hydrauliske skivebremser er ikke noe jeg ville gjort på egenhånd uten riktig verktøy, noe jeg tviler meget sterkt på monkeykatt har. Så og si alle hydrauliske skivebremser kommer med bremseslanger som er for lange, og som må kuttes. Det er en forholdsvis enkel jobb å fikse, hvis man vet hva man gjør og har riktig verktøy. Kjøper man delene på nettet vil mange verksteder ta 750-1500 i arbeid for jobben, kontra rundt 500 om man kjøper delene fra butikken.

 

Festene i rammen og på gaffelen må også planfreses, noe som er en enkel jobb, men som krever spesialverktøy.

 

For en som skal montere skivebremser for første gang ville jeg uansett valgt hjul og skive med centerlock, da alt for mange monterer skiver med 6-bolts feste alt for stramt, og de kan gjøre både festet og skivene skjeve.

 

Nå ilegger du TS egenskaper du overhodet ikke kan vite. Alt er vanskelig for den som har ti tommeltotter, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Takker for svar her karer :)

 

Årsaken til dette spørsmålet er pga at jeg på sikt ønsker å ettermontere en el-motor med motor i bakdrevet. Har i den forbindelse fått inntrykk av at skivebremser da er å fortrekke da klossene kan slite ut felgen. Og ettersom bakhjulet kommer komplett fra leverandør blir dette fort dyrt å skifte.

Jeg har forløpig liten kunnskap på sykler, så spørs om jeg tør å starte på dette prosjektet på egenhånd. Da er det sikkert bedre å kjeøpe seg en ny sykkel med skiver orginalt montert....

 

Hva tror dere jeg eventuelt kunne fått for denne sykkelen? 2007 mod, desverre ikke brukt nevneverdig..... Kostet 7000,- ny..... Eller har det ingen verdi utover bruksverdi?

:)

Lenke til kommentar

 

Å montere hydrauliske skivebremser er ikke noe jeg ville gjort på egenhånd uten riktig verktøy, noe jeg tviler meget sterkt på monkeykatt har. Så og si alle hydrauliske skivebremser kommer med bremseslanger som er for lange, og som må kuttes. Det er en forholdsvis enkel jobb å fikse, hvis man vet hva man gjør og har riktig verktøy. Kjøper man delene på nettet vil mange verksteder ta 750-1500 i arbeid for jobben, kontra rundt 500 om man kjøper delene fra butikken.

 

Festene i rammen og på gaffelen må også planfreses, noe som er en enkel jobb, men som krever spesialverktøy.

 

For en som skal montere skivebremser for første gang ville jeg uansett valgt hjul og skive med centerlock, da alt for mange monterer skiver med 6-bolts feste alt for stramt, og de kan gjøre både festet og skivene skjeve.

 

Nå ilegger du TS egenskaper du overhodet ikke kan vite. Alt er vanskelig for den som har ti tommeltotter, men det er en annen diskusjon.

 

De fleste klarer jobben selv om de har tid og verktøy. Det betviler jeg ikke, men jeg vet at erfaring at veldig få hobbymekanikere har alt verktøyet man bør ha til slike jobber fordi det er relativt dyrt for noe du trenger ytterst få ganger. Da lar mange den lokale sykkelreperatøren gjøre den jobben da det lønner seg rent økonomisk.

 

Takker for svar her karer :)

 

Årsaken til dette spørsmålet er pga at jeg på sikt ønsker å ettermontere en el-motor med motor i bakdrevet. Har i den forbindelse fått inntrykk av at skivebremser da er å fortrekke da klossene kan slite ut felgen. Og ettersom bakhjulet kommer komplett fra leverandør blir dette fort dyrt å skifte.

Jeg har forløpig liten kunnskap på sykler, så spørs om jeg tør å starte på dette prosjektet på egenhånd. Da er det sikkert bedre å kjeøpe seg en ny sykkel med skiver orginalt montert....

 

Hva tror dere jeg eventuelt kunne fått for denne sykkelen? 2007 mod, desverre ikke brukt nevneverdig..... Kostet 7000,- ny..... Eller har det ingen verdi utover bruksverdi?

:)

Skivebremser vil forlenge levetiden på hjulet hvis du skal ettermontere en elmotor, men om det er verdt det økonomisk må nesten du avgjøre selv.

 

Når det kommer til salgsverdien er nok ikke den så veldig høy. Priser sykler faller fort, og det er lite av utstyret som er på den som det ikke finnes bedre utgaver nå. Istedenfor å selge den så ville jeg heller brukt den til en sykkel man kan sette fra seg uten å være redd for at den skal bli stjålet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei igjen,

 

Legger ved noen bilder av sykkelen, så fint om dere med litt greie på dette kan si noe om hvor bra/dårlig denne er?

Vurderer på sikt å skifte til skivebremser, kan det gjennomføres på denne sykkelen, er den tilrettelagt for det? Har også lest at dette ikke er noe særlig poeng på en hybrid, da den store fordelen skivebremser har er ved søle og gjørme etc. og at hybridsykkelen uansett stort sett ferdes på grus/asfaltvei….., men fint om mulightene er tilstede….

 

Hvordan er ellers selve rammen? Er denne såpass dårlig at det ikke har noe for seg å på sikt oppgradere andre deler på sykkelen, som feks hjul/krank/bremser etc?

 

Hvordan er generelt kvaliteten på denne sykkelen?

 

Takker for alle svarJ

 

Hei,

 

Har tilsvarende sykkel.

 

Kan jeg sette på grovere dekk ala terreng hjul på denne, ettersom jeg sykkler mye på grus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...