Gå til innhold

Rimelig spill-pc, oppgradere eller kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Det er nå såpass mange år og pc'er siden jeg kjøpte mine første komponenter og satte sammen det som ble min første pc, at jeg trenger litt hjelp denne gangen.

Tiden har kommet for å bytte ut min stasjonære pc som jeg kjøpte hos komplett i 2011. Det var ikke en allverdens kraftig pc på den tiden, men den har gjort jobben bra i forhold til mitt pc bruk. Tror den ble kalt "komplett student - gamer" eller noe sånt.

Men greia er den at jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg skal oppgradere, kjøpe ny pc (og få noen til å sette den sammen for meg) eller rett og slett gå for Xbox One/PS4 istedenfor. Prisen på de nye konsollene, og tanken på at spillene er laget for den konsollen gjør det fristende å velge noe sånt. Da vet jeg sånn ca hva jeg får og hvor lenge det varer, men samtidig så har jeg alltid hatt stasjonær pc og trives langt bedre å spille med tastatur + mus på et skrivebord enn i sofaen foran tv'en. Jeg liker heller ikke tanken på å "begynne på nytt" siden jeg har en solid mengde spill på steam.

Det eneste som er sikkert er at jeg ikke lenger er så spillinteressert at jeg skal ha en god spill pc og begge konsollene. Men jeg kan begynne på begynnelsen. Dette er min stasjonære pc som jeg ønsker å bytte ut:

Kabinett: Cooler Master Elite 430 Black

PSU: Silver Power SP - SS500 500W

CPU: Intel LGA1155 Core i5 - 2500K

Hovedkort: Asus P8P67 LE Socket 1155

RAM: Corsair DDR3 1600MHz 8GB Vengeance CL9

Skjermkort: Geforce GTX 560Ti 1GB

Og ellers en DVD brenner og 500GB HD.

Hvilke muligheter har jeg for oppgradering her, om noen? Er kun selve maskinen jeg skal ha, da jeg har alt annet jeg trenger som skjerm, mus, tastatur osv og software.

Skal jeg kjøpe nytt så må det da bli som et alternativ til konsoller. Jeg skjønner at konsoller er begrenset og at jeg bør legge litt mer penger i kjøpet om jeg skal ha en ny pc istedenfor. Men noe budsjett har jeg ikke fordi jeg vet ikke hvor mye jeg bør legge på bordet for å få en spill pc som klarer seg bra i 2-3 år. Kan vel si såpass at alternativet er konsoller (3500-4000) og jeg har ikke noe lyst til å bruke 7k eller mer på en stasjonær pc. Så en plass mellom der kunne vært noe. Men det blir kanskje problematisk om jeg feks får komplett til å bygge den?

Setter pris på eventuelle svar og gode råd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje et nytt skjermkort. Det skal holde i massevis. Du kan også tyne ut endel ekstra performance ut av cpu`en din. Ved ¨overklokke ganske lett det og.

kjøp et 290 + en ny Psu. Da har du det :)
Du kan jo kjøpe et 770 + en Noctua kjøler også.

Veldig enkelt å bygge pc eller oppgradere den.

Din i5 2500K klarer du 4.5Ghz med uten problemer. (om du ikke har totalt tapt silikon lotteriet da) :)

EDIT: Om du bestemmer deg for å overklokke (anbefales) så skal du sette volt til Ca 1.31. Det er avg etter et jeg har lest.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Hovedkortet : Asus P8P67 LE Socket 1155 er jeg litegrann usikker om du kan overklokke med. Men ellers er jeg enig med Christian BT. Du har egentlig en veldig bra spillmaskin. Hvis du har 7000 å bruke så kan du kjøpe et meget kraftig skjermkort og få en glimrende spillmaskin som knuser ps4. Kjøp f. eks et gtx 780 ti.

Lenke til kommentar

oppgraderte samme pc ca med samme cpu samme hovedkort kjøpte en bequiet dark rock pro 3 kjøler ett gigabyte 780 ti ghz klokket cpu til 5gig og mer enn doblet fps fra ett gtx 570 kort funket fett ville nok addet en ssd og

Lenke til kommentar

Hovedkortet : Asus P8P67 LE Socket 1155 er jeg litegrann usikker om du kan overklokke med. Men ellers er jeg enig med Christian BT. Du har egentlig en veldig bra spillmaskin. Hvis du har 7000 å bruke så kan du kjøpe et meget kraftig skjermkort og få en glimrende spillmaskin som knuser ps4. Kjøp f. eks et gtx 780 ti.

Du kan Overklokke med det Hk. Det var da #77 Hk kom at du måtte ha Z foran.

som du selv skriver så kan det ikke sammenlignes med Ps4. Vet ikke helt hvordan den Psu`en er. Burde være nok til de fleste skjermkort om den klarer å levere så mye kraft uten å restarte. Skal se om den er greii.

oppgraderte samme pc ca med samme cpu samme hovedkort kjøpte en bequiet dark rock pro 3 kjøler ett gigabyte 780 ti ghz klokket cpu til 5gig og mer enn doblet fps fra ett gtx 570 kort funket fett ville nok addet en ssd og

Ja SSD er knall. Samsung evo 250bg for å ta et eksempel. Har den selv som Os drive og fungerer bra!

Lenke til kommentar

Hmm, takker for svar. Det må jeg si var gode nyheter hehe, da jeg har egentlig veldig lite lyst til å gå de neste årene i møte med kun en konsoll som spillmaskin. Overklokking vet jeg null og niks om, men der kan vel google hjelpe meg.

Så bare for å oppsummere. Med det oppsettet jeg har nå så holder det med å overklokke cpu'en (skjønte ikke helt det du sa om silikonlotteriet Christian, men regner med du mener at man i utgangspunktet ikke vet hvor mye en gitt prossessor kan overklokkes?), og oppgradere skjermkortet? Men MÅ jeg ha både mer/bedre kjøling og ny psu også da? SSD skal jeg virkelig vurdere.

Lenke til kommentar

Hmm, takker for svar. Det må jeg si var gode nyheter hehe, da jeg har egentlig veldig lite lyst til å gå de neste årene i møte med kun en konsoll som spillmaskin. Overklokking vet jeg null og niks om, men der kan vel google hjelpe meg.

Så bare for å oppsummere. Med det oppsettet jeg har nå så holder det med å overklokke cpu'en (skjønte ikke helt det du sa om silikonlotteriet Christian, men regner med du mener at man i utgangspunktet ikke vet hvor mye en gitt prossessor kan overklokkes?), og oppgradere skjermkortet? Men MÅ jeg ha både mer/bedre kjøling og ny psu også da? SSD skal jeg virkelig vurdere.

Du gjettet riktig :)

Du må nesten ha en ny kjøler. Psu kan du kanskje beholde. Du kan spørre sveibuen og Andrull her på forumet. De kan alt innen psu :)

Overklokking er veldig enkelt. Les en guide å raise/lower volt ettersom hvordan chippen din overklokker.

SSD er virkelig å anbefale. Deilig å komme først på bf4 og ta favoritt kjøretøyet :D

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Jeg får nesten teste overklokking av cpu før jeg går videre til skjermkort da, men trenger vel ikke ny psu til det? Ny kjøler får jeg vel anskaffe meg først, hva anbefales? Ser Noctua og Bequiet ble nevnt her, men de var da noen beist :) Passer feks Noctua NH-U12S på mitt hovedkort? Må vel ta av hovedkortet for å montere den også, og det å plukke fra hverandre en pc og sette den sammen igjen er ikke akkurat min ekspertise...

Om det høres ut som om jeg er en amatør på dette området så er det nettopp det jeg er haha.

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Jeg får nesten teste overklokking av cpu før jeg går videre til skjermkort da, men trenger vel ikke ny psu til det? Ny kjøler får jeg vel anskaffe meg først, hva anbefales? Ser Noctua og Bequiet ble nevnt her, men de var da noen beist :) Passer feks Noctua NH-U12S på mitt hovedkort? Må vel ta av hovedkortet for å montere den også, og det å plukke fra hverandre en pc og sette den sammen igjen er ikke akkurat min ekspertise...

Om det høres ut som om jeg er en amatør på dette området så er det nettopp det jeg er haha.

cooler master hyper 212 Evo fungerer sikkert det samme some bequiet 3 og koster kun 250

men du vil ikke merke forskjell før du oppgraderer skjermkort og ssd

kan hende du trenger ny psu og det vet jeg ikke

Lenke til kommentar

cooler master hyper 212 Evo fungerer sikkert det samme some bequiet 3 og koster kun 250

men du vil ikke merke forskjell før du oppgraderer skjermkort og ssd

kan hende du trenger ny psu og det vet jeg ikke

Merker kanskje ikke noen forskjell ved kun å overklokke prosessor, men det hørtes ut som om resultatet var litt usikkert i hvert fall, så det er jo noe jeg vel bør teste før jeg kjøper nytt dyrt skjermkort.

Strømforsyningen er god den :)

Eneste viss TS skal ha et 290X eller 780Ti at han må vurdere større strømforsyning :)

Har ikke helt bestemt meg for skjermkort ennå. Det kommer litt an på hva annet jeg velger å kjøpe, men jeg tviler sterkt på at jeg legger ut 4-5k i nytt skjermkort alene. Kanskje vanskelig å svare på, men om jeg velger et skjermkort hakket under disse og en ssd, må jeg vurdere større strømforsyning da også?

Og et siste spørsmål (muligens..). Om jeg går for nytt skjermkort og en ssd, men ikke velger å overklokke cpu'en. Blir den en flaskehals da?

Takker for svarene folkens, det har hjulpet mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...