Gå til innhold

Ny til programmering. Hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du at jeg skal lage min egen spillmotor Lycantrophe?

Nei.

 

Jeg går ut fra at Lyc sikter til at alle nybegynnertråder her ender opp i en liste over hundre verktøy du må lære deg før du kan bli den neste John Carmack. :)

Litt det, men mest observasjonen om at:

 

#1: Nesten alle som spør om hvor de skal begynne vil "lære å programmere spill".

#2: Selv de som ikke vil det får ofte anbefalt ting som pygame. Noen (les: meg) har svært liten interesse i å programmere spill, for eksempel.1

#3: Spillprogrammering er ikke signifikant annerledes* enn øvrig programmering.

#4: Spill er ikke nødvendigvis noe å hoppe rett på. Det er en del som skal sitte i bunn.

#5: Jeg vil tro det fører til masse dårlige løsninger for å få det umiddelbare spillet til å fungere, som gjør at man gjør seg en bjørnetjeneste og ikke lærer fundamentale teknikker skikkelig.

 

Det må være ganske mye å sette seg inn i for en som ikke har noen formening om hvordan kode fungerer i det å tøyse rundt med Unity eller annet.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være ganske mye å sette seg inn i for en som ikke har noen formening om hvordan kode fungerer i det å tøyse rundt med Unity eller annet.

Uansett hva en lærer seg må en sette seg inn i et eller annet verktøy. Hvis det du vil er å lage et spill, blir en langt enklere ferdig med Unity enn PyGame. Poenget er ikke å bli noen mesterutvikler, men å klare å levere et eller annet som fungerer.

 

Logikkprogrammeringen i spill er stort sett å sette verdier på et objekt dersom en hendelse skjer.

Lenke til kommentar

Hei jeg er 23 år. Kan det meste innenfor hardware på pc. Jeg har spilt spill siden jeg var 5 år. Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg programmering, men aldri funnet ut hvor jeg skal begynne. Jeg ser for meg at om jeg får litt hjelp i riktig retning at skole og kurs er noe jeg kunne hatt lyst til. Men da må jeg få hjelp til en begynnelse.

 

For å ha sagt det så er dette en hobby og kun for gøy, men programmeringen vil jeg gjerne ta med meg videre. Jeg forstår at det tar mange mange år å lære dette.

 

Det jeg vil bruke kunnskapene jeg lærer meg på er til spill. Jeg vil lage mitt eget spill for gøy. Jeg har sett at det er Java og c++ som ofte er brukt. Men jeg vet ikke om dette er riktig.

 

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh Tomas

Jeg ville valgt et språk med god støtte i det OSet man bruker. Hvis du vil programmere i Python mener jeg at det er best med en maskin som kjører OSX eller Linux fordi du da har muligheten til bruke gode terminaler og kjøre interpreteren der. Hvis man jobber i Windows er man nødt til å ha et IDE (utviklingsmiljø) fordi konsollen i Windows er et herk å bruke (hvis man først har vent seg til gode terminaler). Til syvende og sist er det personlige preferanser som spiller inn.

 

Når det gjelder å lære programmering ville jeg ikke ha startet med spillprogrammering, men heller lært meg det grunnleggende. Et spill er ikke noe mer enn et interaktivt program, så når du først har skjønt hvordan programmering funker er det bare å sette i gang med spillutvikling hvis det er veien du vil gå. Hvilket språk du velger er helt opp til deg, men jeg ville startet med et som har et stort community. Om du starter i Java, Python, Ruby, C, C++, C#, Go, Haskell etc. spiller ikke så stor rolle, men jeg ville startet med et typesikkert språk, der variable bare kan ha verdier av en spesiell type. Selv har jeg blitt mr og mer glad i C, men det er først og fremst pga kontrollen (eller mangelen på kontroll) man har når man leker med pekere

 

Et lite eksempel på et spill er et der brukeren skal gjette et tilfeldig heltall. Hvis brukeren taster inn et tall som er for høyt før den beskjed om å gå lavere, og omvendt, helt til tallet blir funnet eller man går tom for forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å anbefale C#, men jeg er ganske biased. Denne diskusjonen kommer opp igjen med jevne mellomrom (og burde nesten ha en egen tråd snart :--D). Jeg er fortsatt overbevist om at Haskell er et fint sted å starte. Alternativer som Scheme (guile) eller Common Lisp og til nød Clojure kan sikkert også fungere, men jeg har svært liten erfaring med spesielt sistnevnte.

 

edit: men det er for å lære å programmere. Om det du virkelig har lyst til å gjøre er å programmere spill, gjør som GeirGrusom sier. Toolkitet til Unity bør være greit (men overveldene). Dersom du har lyst til å skrive spillmotorer og slikt er C++ eneste valget - men det er absolutt et monster å starte med.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det kommer også veldig an på om du vil drive med funksjonell pragrammering eller ikke. Jeg syns du skal kjøre på uansett hvilket språk du velger. C# er kanskje naturlige valget når det kommer til Windows ettersom VisualStudio Express er gratis og inneholder det du trenger. Men egne preferanser spiller helt klart inn, alle har sine favoritter. Det viktigste (min mening) er å skjønne det grunnleggende, da er det ett fett hvilket språk man begynner med. Hvis man starter med et språk man merker ikke er godt på det man skal gjøre er det ikke verre enn å bytte språk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...