Gå til innhold

Ny til programmering. Hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Hei jeg er 23 år. Kan det meste innenfor hardware på pc. Jeg har spilt spill siden jeg var 5 år. Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg programmering, men aldri funnet ut hvor jeg skal begynne. Jeg ser for meg at om jeg får litt hjelp i riktig retning at skole og kurs er noe jeg kunne hatt lyst til. Men da må jeg få hjelp til en begynnelse.

 

For å ha sagt det så er dette en hobby og kun for gøy, men programmeringen vil jeg gjerne ta med meg videre. Jeg forstår at det tar mange mange år å lære dette.

 

Det jeg vil bruke kunnskapene jeg lærer meg på er til spill. Jeg vil lage mitt eget spill for gøy. Jeg har sett at det er Java og c++ som ofte er brukt. Men jeg vet ikke om dette er riktig.

 

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh Tomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut Unity også. Dette er en fullverdig spillmotor, så dette er desidert raskeste veien til mål dersom du vil lage et spill. Du har en mengde av språk å velge imellom (C#, JavaScript og Boo, hvor sistnevnte er et Python derivat). Selv foretrekker jeg C# noe som ser ut til å gjelde størsteparten av miljøet rundt Unity også.

 

Riktignok vil det å lage et spill i Unity føles ganske annerledes en generell applikasjonsutvikling, men dersom du vil gå lavere ned har du MonoGame som vel er litt mer likt PyGame men for C# (og Visual Basic).

 

Vil du enda lenger ned, så har du Direct3D og OpenGL wrappere også, men det tar lang tid før du kan regne med å begynne med dette.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Som sagt, jeg kan INGENTING! Så om dere som kan dette skulle begynnt på nytt å lære dere et programmerings språk for å lage et nokså basic spill. Hvilket språk ville dere begynnt med?

 

For jeg vil gjerne lære meg et språk jeg kan bruke videre, for om dette blir gøy og jeg blir flink, hva om 20 år til jeg skal lage et kult indie spill.. da er det vell greit å kunne et godt språk som kan brukes i mange spillmotorer?

 

Unity. Er det lett å bruke?

 

Btw jeg har sett på HeroEngine2, så ut som en kjæmpe motor som jeg og en kompis kan hold på med på samme tid. Hva syntes dere om denne?

Lenke til kommentar

Unity. Er det lett å bruke?

Forholdsvis. Hvis du kan programmering fra før tar det deg en ettermiddag å sette seg inn i.

 

Dersom du ikke kan det må du regne med en del ekstra tid, men i forhold til PyGame så tar det nok vesentlig kortere tid å faktisk produsere noe.

 

Btw jeg har sett på HeroEngine2, så ut som en kjæmpe motor som jeg og en kompis kan hold på med på samme tid. Hva syntes dere om denne?

Kjenner ikke til den, men det ser ut som en spillmotor laget spesifikt for MMO-er?
Lenke til kommentar

Vell altså jeg tror ikke jeg skal lage World Of Warcraft 2 over natta, men tenkte det kanskje var et fint verktøy til å sette seg inn i. Kanskje prøve seg frem med verktøy osv

 

Men jeg lastet ned Unity. Kan dere linke til noen sider eller guider om unity eller programmerings språk som er greit å bruke i det. Slik at jeg kan begynne å lese meg opp

Endret av Hazor13337
Lenke til kommentar

Aldri hørt om HeroEngine2. Står veldig lite om den på siden. Mye buzzwords, lite verdi. Skeptisk.

 

Unity tar nok litt tid å sette seg inn i. Prøvde for noen år siden, men siden jeg ikke skulle bruke det videre så gadd jeg ikke bruke for mye tid på det. Finnes MASSE tutorials på internett og du kan få noe enkelt oppe og kjøre på kort tid.

 

"Problemet" er jo at du ikke kan noe per i dag. Det er nok lurt å sette seg inn i konsepter som løkker (for, while), klasser, metoder/funksjoner og slikt. Disse konseptene er relativt universielle for alle språk. Hvis du skal bruke Unity kan du jo finne noen C# tutorials eller kjøpe en nybegynnerbok.

 

Husk at det er mer enn programmering som skal til for å lage et spill. Må også ha animasjoner, modellering, etc. Dette er egentlig den store barrieren for min del. Kan ikke tegne overhodet og animasjon kan jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Vell altså jeg tror ikke jeg skal lage World Of Warcraft 2 over natta, men tenkte det kanskje var et fint verktøy til å sette seg inn i. Kanskje prøve seg frem med verktøy osv

 

Men jeg lastet ned Unity. Kan dere linke til noen sider eller guider om unity eller programmerings språk som er greit å bruke i det. Slik at jeg kan begynne å lese meg opp

 

Her er det mye: http://unity3d.com/learn/tutorials/modules

 

Helt nederst finner du noe som heter "scripting". Titt på det.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Sitter på noe av det samme, men jeg har lyst til å begynne. For jeg har venner som kan tegne og slik. Men tenkte liksom å kunne lage noe gøy som et lite spill bare for å teste. Jeg må jo begynne en plass.

 

Kan jeg gå på en vanelig bokhandel å kjøpe slike bøker?

 

btw er C# det samme som C++?

Endret av Hazor13337
Lenke til kommentar

Sitter på noe av det samme, men jeg har lyst til å begynne. For jeg har venner som kan tegne og slik. Men tenkte liksom å kunne lage noe gøy som et lite spill bare for å teste. Jeg må jo begynne en plass.

 

Kan jeg gå på en vanelig bokhandel å kjøpe slike bøker?

 

btw er C# det samme som C++?

 

Nei, men de er _relativt_ like språk. Kan du det ene kan du grovt sett også det andre. Begge to er derivater av Ansi C. https://www.udemy.com/blog/c-vs-c++-vs-c/

 

C# er mer høynivå enn C++, og noen vil si kanskje enklere å programmere med. Unity støtter vel uansett ikke C++.

 

Her er noen flere resursser: http://programmers.stackexchange.com/questions/55040/game-programming-c-or-c

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

ok så du anbefaler meg å starte med C#? Er det greiest som en gunnspråk og førstegangsspråk?

 

Jeg har aldri rørt C#. Jeg lærte Java på universitetet, men de to språkene er veldig like. Kunne sikkert laget noe i C# om jeg ville.

 

Og siden Unity støtter C# så er vel det den greieste veien å gå.

Lenke til kommentar

Støtter ikke Unity også java? Og hvis java er enklere å sette seg inn i burde jeg kanskje ta steget inn i java? Eller får jeg brukt for c# mer enn java?

 

Jeg spørr kanskje mye, men jeg vil ikke lære meg et språk jeg kommer få veier med. Slik at jeg ikke lærer meg gresk når jeg kunne lært meg kinesisk (om du forstår)

Lenke til kommentar

Nei, Unity støtter ikke Java, men Javascript som er noe helt annet. Navnet til Javascript er litt uheldig. Skaperene valgte det mer eller mindre fordi Java var hipt og nytt på den tiden.

 

Javascript brukes typisk for å kode oppførselen til websider i klienten (altså browseren). Det kan også helt fint brukes. Jeg bruker Javascript mye i jobben.

 

Tror ikke det er noen særlig stor forskjell i vanskelighetsgraden i å lære seg C# kontra Java. Blir mye av det samme. Språkene bruker de samme konseptene, eller byggeklossene om du vil.

 

Jeg kunne forresten like gjerne brukt C# i jobben i stedet for Java. To ulike språk, men man kan gjøre akkurat det samme med de. To ulike veier til Rom :)

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

C# er vel det eneste du noensinne trenger, dog kan det være greit å se på andre språk for å få et annet perspektiv på programmering. Jeg vil også anbefale å ta en utdanning, så du har et brev på at du faktisk kan dette, og gidder å dedikere tiden til en utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...