GamEpaL Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg skal planlegge verandaen min og kunne tenke meg å tegne den i 3D med et program som kan finnes på internett. Er det noen som vet om noen veldig gode programmer til dette? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 De fleste 3d-programmer tar en del tid å lære seg. Sketchup har rykte på seg for å være enkelt å lære, men det har likevel en læringskurve. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Sikkert morsomt å tegne i 3D, for amatører. Men du kan tegne dette enkelt i 2D på et papir, med blyant og linjal. (Tegn i 1:100, eller 1:50. Lett å lage, lett å lese tegning). Og kan lage mange slike plan og "fasade" tegninger, på tiden du forsøker å lære deg et 2D, eller 3D tegneprogram. Skal du absoolutt tegne på "pc", så reduser kravene til 2D. Fremdeles er det de færreste enkelt hus, som blir tegnet i noe annet enn D2. 3D tar for mye tid, selv for proffe utøvere. Og for nybegynnere, tar det ennå lengere tid før du kan bruke programmet. Det finnes kanskje noen visualiseringsprogrammer, som kan brukes. Følger ikke med på slike programmer. Selv har jeg lært både 2D og 3D på AutoCad og tegnet mange hus opp i mellom årene og forholder meg til proffe tegneprogrammer. Men har også lært å tegne på kalkerpapir/transperang/folie. Enkle tegninger på papir, kan alle lage. Ellers finnes også enkle tegnebrett, (med og uten justerbar vinkel), som gjør arbeidet noe lettere. Men dette er da bare en veranda, som skal tegnes! Har ikke noe enkelt gratisprogram å annbefale for deg. Kanske noen andre kan bidra, hvis du fremdeles ønker å bruke tid på dette. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Det er sikkert flere enn meg som ser et etter slike programmer... Jeg er rimelig god i Photoshop og bruker selv CS6 Ext, kan fint tegne det jeg vil der. Men jeg lurte bare på om det fantes andre gode gratis programmer som er lagd for å innredning. Siden du tydeligvis ikke er en amatør... så fikk du jo en fin mulighet til å skryte på deg at du ikke er det... fint for deg... Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Og jeg har brukt autocad for mange år siden... men det er jo alltfor dyrt... og det var i jobbsammenheng... Endret 21. juni 2014 av GamEpaL Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Men jeg lurte bare på om det fantes andre gode gratis programmer som er lagd for å innredning.Det er det selvsagt, men det har ingenting å gjøre med det du spurte om. Programmer som er lagd for innredning er nesten alltid 2d. Ta en titt på http://www.sweethome3d.com/ Endret 21. juni 2014 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
process Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Blender er gratis og opensource 3D programvare. Det er ikke laget med hensikt å gjøre teknisk tegning, men kan benyttes til det. Læringskurven er ganske bratt, jeg fikk meg selv en smell da de gjorde om på UI'et for noen versjoner siden. Finnes ferdigkompilert for windows, osx og linux på http://www.blender.org/ Endret 21. juni 2014 av process Lenke til kommentar
Svenne Banan Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Google Sketchup som Tåkelur nämnde är kjempefint och väldigt enkelt att använda. Gratis dessutom! Annars brukar jag använda archicad som har väldigt stort modellbibliotek med färdiga dörrar och fönster samt väldigt goda render-möjligheter, men det är lite vanskelig att använda sig av som en nybyrjar och ganska dyrt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Og jeg har brukt autocad for mange år siden... men det er jo alltfor dyrt... og det var i jobbsammenheng... Bruk Sketchup (Tidligere Google Sketchup). Det progrmamet er beregnet for det du ønsker. Veldig enkelt å sette seg inn i. Det er gratis også. At man tegner hus i AutoCad er for meg en gåte.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå