Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil blankett S1 påvirke mine trygderettigheter i Norge?

Garden snake

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber i Norge, men bor i utlandet. For å få rettigheter som fastlege mm. må jeg søke om blankett S1 (tidligere E106) fra HELFO slik jeg skjønner det (det var politiet her som ba meg fremskaffe det for å fornye ID-kortet mitt).

Vil dette påvirke mitt medlemskap i norsk folketrygd på andre måter enn at jeg får rettigheter på lik linje med innbyggerne i bostedslandet mitt ift. helsetilbud? Regner med at jeg ikke kan få planlagt behandling i Norge -- selvfølgelig.

Tenker mer på ting som pensjonsopptjening mm.

Jeg får overaskende lite info når jeg ringer NAV internasjonal, de sier bare at jeg er pliktig medlem i norsk trygd (noe som er ganske åpenbart), og venter enda på svar fra HELFO ...

Alternativet er en privat helseforsikring, men ser ikke helt poenget så lenge jeg egentlig har trygderettigheter.

Endret av Garden snake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For andre som måtte lure: Blankett S1 er en bekreftelse til et annet lands trygdemyndigheter om at Norge har trygdet deg (og at du derfor, etter ettlandsprinsippet, ikke skal måtte betale trygdeavgift til det andre landet). Blanketten får derfor ikke noe å si for medlemskapet i folketrygden i seg selv, det er bare en bekreftelse på et eksisterende forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...