Gå til innhold

apple batteri garranti?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har Apple iphone 5s batterigarranti. Det er mange som sier at batteriet får fort mye kortere levetid og i tilleg kan man ikke fjerne deksel og bytte det selv. (Om man ikke kan sånnt da).

Hvor lenge varer en iphone generelt?

Apples garanti på batteriet er 1 år, men du vil ha 2 års reklamasjonsrett i følge norsk Lov om forbrukerkjøp (ikke 5 år, fordi batteri regnes som forbruksvare med kortere forventet levetid). Når du er utenfor garanti eller reklamasjon tilbyr Apple batteriskifte for 599 kroner, hvis det mot formodning skulle bli aktuelt.

Uansett så holder Apples batterier normalt i flere år. Har en over 6 år gammel 1. generasjon iPhone med originalt batteri liggende, som fortsatt tåler minst en ukes tid i standby på en lading. ;)

Hvor lenge en iPhone varer generelt vil i stor grad være avhengig av hvordan du behandler den.

Lenke til kommentar

Men kan det regnes som en forbruksvare når batteriet ikke kan byttes av brukeren selv? Da er det jo på alle måter en del av telefonen. Om batteriet ryker etter 3 år, og man ikke kan bytte det selv - virker jo heller ikke telefonen.

Mener det var en sak om dette tidligere ang. en laptop med innebygget batteri, men finner den ikke i farta.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsrett er lover og regler som gjelder for forbrukerkjøp i Norge. Som norsk forbruker kan du kreve minimum det reklamasjonsretten sier.

Garanti er noe produsent styrer, og kan noen ganger gi flere rettigheter enn reklamasjonsretten. Et produkt med garanti er som regel lettere å få dekket. Da du ikke trenger å gå lovens vei.

Lenke til kommentar

Men kan det regnes som en forbruksvare når batteriet ikke kan byttes av brukeren selv? Da er det jo på alle måter en del av telefonen. Om batteriet ryker etter 3 år, og man ikke kan bytte det selv - virker jo heller ikke telefonen.

Mener det var en sak om dette tidligere ang. en laptop med innebygget batteri, men finner den ikke i farta.

Ja, batteriet regnes likevel som forbruksvare eller slitedel, som i følge Forbrukertvistutvalget har en forventet levetid på 2,5-3 år (saken gjaldt bærbar PC) og derfor får en reklamasjonstid på 2 år.

http://www.idg.no/pcworld/article108511.ece

Det er ikke en forutsetning at en ukyndig bruker må kunne bytte forbruksvare/slitedeler selv. Servicekostnader på bilen min, med eventuell utskifting av slitedeler som bremseklosser, og forbruksvarer som vindusviskere, olje, lyspærer, etc, må jeg også betale for, selv om jeg er innenfor 5 års garanti og reklamasjonsrett på bilen.

Apple tilbyr da en service til fastpris når det gjelder bytte av slike deler (batteri) på telefoner og bærbare datamaskiner, men man skal altså slippe å betale for dette dersom batteriet tar kvelden før det har gått to år og det ikke skyldes feilbruk (f.eks latt telefonen bli skikkelig kokt i solen, utsatt for væske, osv.).

Lenke til kommentar

Saken du henviser til gjelder batterier man med enkelthet kan bytte ut selv... Har forsøkt å Google litt etter den saken jeg mener å ha lest, men finner den ikke.

Finner imidlertid en del andre forumtråder hvor til og med forhandlere bekrefter det jeg trodde, 5 år om du ikke kan bytte batteriet selv uten å bryte den resterende reklamasjonstiden (ved å åpne enheten selv).

Oh well, oppdaterer her om jeg finner saken jeg tenkte på.

Edit: Ikke saken jeg tenkte på, men likevel litt relevant: http://www.dinside.no/890725/maa-fjerne-macbook-air-batteri

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Saken du henviser til gjelder batterier man med enkelthet kan bytte ut selv... Har forsøkt å Google litt etter den saken jeg mener å ha lest, men finner den ikke.

Finner imidlertid en del andre forumtråder hvor til og med forhandlere bekrefter det jeg trodde, 5 år om du ikke kan bytte batteriet selv uten å bryte den resterende reklamasjonstiden (ved å åpne enheten selv).

Oh well, oppdaterer her om jeg finner saken jeg tenkte på.

Edit: Ikke saken jeg tenkte på, men likevel litt relevant: http://www.dinside.no/890725/maa-fjerne-macbook-air-batteri

Fra artikkelen du lenker til: "Kjøper du en bærbar PC har du fem års reklamasjonsfrist på maskinen, mens batteriet bare kan reklameres de første to årene." og til slutt: "Utvalget opprettholder sitt tidligere syn hva angår batteriers levetid" - som altså er 2,5-3 år, som igjen gir 2 års reklamasjonsrett - også på denne maskinen, der det ikke er meningen at bruker selv skal bytte batteri.

Forhandlere er ikke juridiske eksperter på forbrukerrettigheter - tvert imot, ofte veldig langt unna det. De må selvsagt gjerne gi 5 års reklamasjon på batterier hvis de synes det er lurt, men hverken loven eller avgjørelser i Forbrukertvistutvalget tilsier at det er nødvendig. Som jeg henviste til når det gjelder bil, så er det ikke slik at slitedeler, som vanlige brukere ikke kan bytte selv, trenger å ha samme garanti eller 5 års reklamasjonstid som det meste av bilen har.

Lenke til kommentar

Uansett er man altså dekket i to år, og nytt batteri vil etter dette maks koste 590,- ferdig montert (det er lett å gjøre det selv, og det finnes folk som gjør det billigere).

Jeg har hatt forskjellige iPhones siden den kom, og jeg har aldri hatt behov for å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Du bryter ikke reklamasjonstiden om du åpner en iPhone for å bytte batteri på den, så lenge du ikke skader telefonen i forsøket. Så da spørs det om det er fem år på batteriet. Jeg vil imidlertid tro at det er det, ettersom det ikke er lagt opp til at brukeren skal gjøre det selv.

Det er ganske enkelt å bytte batteri på en 5s, men man bør se en guide på nettet for å unngå å gjøre feil.

Lenke til kommentar

Du bryter ikke reklamasjonstiden om du åpner en iPhone for å bytte batteri på den, så lenge du ikke skader telefonen i forsøket.

Prøv å overbevise en forhandler om det, når en annen feil har oppstått... :)

Lenke til kommentar

Du bryter ikke reklamasjonstiden om du åpner en iPhone for å bytte batteri på den, så lenge du ikke skader telefonen i forsøket.

Prøv å overbevise en forhandler om det, når en annen feil har oppstått... :)

Hva som er lov og rett, og hva en forhandler tror, kan være to forskjellige ting. Men det endrer ikke hva som faktisk er lov og rett :)

Kan det ikke bevises at det uautoriserte inngrepet i telefonen har direkte årsak med feilen som har oppstått, så skal ikke inngrepet i seg selv være god nok grunn til å avslå reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...