Gå til innhold

Utregning av karakterpoengnfra forkurs

Alav

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen har som har litt erfaring fra forkurs?

Var inne på samordnaopptak og fant dette: " Når du har fullført og bestått et forkurs med full fagkrets, konkurrerer du både i forkurskvote og i ordinær kvote til studium du er kvalifisert til. I forkurskvoten konkurrerer du bare med karakterpoengene dine. I ordinær kvote konkurrerer du med konkurransepoengene dine."

Karakterpoengene er greit å regne ut, men hvordan regner jeg ut konkurransepoengene?

Fag:

Matematikk: A

Fysikk: B

Teknologi og samfunn: A

Engelsk: B

Norsk: C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier er karakterpoengene grei å regne ut, det er bare gjennomsnittet av karakterene multiplisert med 10. Konkurransepoengene i ordinærkvoten er gjennomsnitt multiplisert med 10, pluss alderspoeng, folkehøgskolepoeng/førstegangstjeneste, kjønnspoeng etc. Det står ganske greit forklart hos SO.

Eksempel: Jeg søker skole med 4,5 i snitt fra forkurs. Jeg er en 24 år gammel mann (8 alderspoeng) og har gjennomført førstegangstjeneste (2 poeng).

Forkurskvote: 4,5*10 = 45 konkurransepoeng

Ordinær kvote: 4,5*10 + 8 + 2 = 55 konkurransepoeng

Noen skoler har ikke forkurskvote, f.eks. NTNU. Da konkurrerer du i ordinærkvote sammen med alle andre, med unntak av førstegangsvitnemål. Dersom du ikke har alderspoeng eller andre poeng kan det være litt dumt dersom du søker populære linjer, ettersom poenggrensen til tider kan være over 60.

Lenke til kommentar

Som du sier er karakterpoengene grei å regne ut, det er bare gjennomsnittet av karakterene multiplisert med 10. Konkurransepoengene i ordinærkvoten er gjennomsnitt multiplisert med 10, pluss alderspoeng, folkehøgskolepoeng/førstegangstjeneste, kjønnspoeng etc. Det står ganske greit forklart hos SO.

Eksempel: Jeg søker skole med 4,5 i snitt fra forkurs. Jeg er en 24 år gammel mann (8 alderspoeng) og har gjennomført førstegangstjeneste (2 poeng).

Noen skoler har ikke forkurskvote, f.eks. NTNU. Da konkurrerer du i ordinærkvote sammen med alle andre, med unntak av førstegangsvitnemål. Dersom du ikke har alderspoeng eller andre poeng kan det være litt dumt dersom du søker populære linjer, ettersom poenggrensen til tider kan være over 60.

Så all skole før forkurs teller ikke? altså snitt i fra yrkesfaglig eller lignende, kun karakterene fra forkurs pluss ekstra poeng?

Lenke til kommentar

Så all skole før forkurs teller ikke? altså snitt i fra yrkesfaglig eller lignende, kun karakterene fra forkurs pluss ekstra poeng?

Slik jeg har forstått det så teller bare karakterene fra forkurs dersom du tar alle fagene

I forkurskvoten teller kun karakterer fra forkurs, og det er også som Alav sier riktig at du må ta alle forkursfagene (matte, fysikk, norsk, engelsk og teknologi og samfunn) for å kunne søke i forkurskvotene. Karakterer fra videregående teller ikke med mindre du søker på grunnlag av de, noe du nok sikkert ikke gjør siden du har tatt forkurset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...