Alav Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hei, er det noen har som har litt erfaring fra forkurs? Var inne på samordnaopptak og fant dette: " Når du har fullført og bestått et forkurs med full fagkrets, konkurrerer du både i forkurskvote og i ordinær kvote til studium du er kvalifisert til. I forkurskvoten konkurrerer du bare med karakterpoengene dine. I ordinær kvote konkurrerer du med konkurransepoengene dine." Karakterpoengene er greit å regne ut, men hvordan regner jeg ut konkurransepoengene? Fag: Matematikk: A Fysikk: B Teknologi og samfunn: A Engelsk: B Norsk: C Lenke til kommentar
Alav Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Fant svaret litt lenger ned på siden: "Realfag fra forkurs gir ikke realfagspoeng, men kan dekke spesielle opptakskrav." Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Som du sier er karakterpoengene grei å regne ut, det er bare gjennomsnittet av karakterene multiplisert med 10. Konkurransepoengene i ordinærkvoten er gjennomsnitt multiplisert med 10, pluss alderspoeng, folkehøgskolepoeng/førstegangstjeneste, kjønnspoeng etc. Det står ganske greit forklart hos SO. Eksempel: Jeg søker skole med 4,5 i snitt fra forkurs. Jeg er en 24 år gammel mann (8 alderspoeng) og har gjennomført førstegangstjeneste (2 poeng). Forkurskvote: 4,5*10 = 45 konkurransepoeng Ordinær kvote: 4,5*10 + 8 + 2 = 55 konkurransepoeng Noen skoler har ikke forkurskvote, f.eks. NTNU. Da konkurrerer du i ordinærkvote sammen med alle andre, med unntak av førstegangsvitnemål. Dersom du ikke har alderspoeng eller andre poeng kan det være litt dumt dersom du søker populære linjer, ettersom poenggrensen til tider kan være over 60. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Som du sier er karakterpoengene grei å regne ut, det er bare gjennomsnittet av karakterene multiplisert med 10. Konkurransepoengene i ordinærkvoten er gjennomsnitt multiplisert med 10, pluss alderspoeng, folkehøgskolepoeng/førstegangstjeneste, kjønnspoeng etc. Det står ganske greit forklart hos SO. Eksempel: Jeg søker skole med 4,5 i snitt fra forkurs. Jeg er en 24 år gammel mann (8 alderspoeng) og har gjennomført førstegangstjeneste (2 poeng). Forkurskvote: 4,5*10 = 45 konkurransepoeng Ordinær kvote: 4,5*10 + 8 + 2 = 55 konkurransepoeng Noen skoler har ikke forkurskvote, f.eks. NTNU. Da konkurrerer du i ordinærkvote sammen med alle andre, med unntak av førstegangsvitnemål. Dersom du ikke har alderspoeng eller andre poeng kan det være litt dumt dersom du søker populære linjer, ettersom poenggrensen til tider kan være over 60. Så all skole før forkurs teller ikke? altså snitt i fra yrkesfaglig eller lignende, kun karakterene fra forkurs pluss ekstra poeng? Lenke til kommentar
Alav Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2014 Slik jeg har forstått det så teller bare karakterene fra forkurs dersom du tar alle fagene Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Som du sier er karakterpoengene grei å regne ut, det er bare gjennomsnittet av karakterene multiplisert med 10. Konkurransepoengene i ordinærkvoten er gjennomsnitt multiplisert med 10, pluss alderspoeng, folkehøgskolepoeng/førstegangstjeneste, kjønnspoeng etc. Det står ganske greit forklart hos SO. Eksempel: Jeg søker skole med 4,5 i snitt fra forkurs. Jeg er en 24 år gammel mann (8 alderspoeng) og har gjennomført førstegangstjeneste (2 poeng). Forkurskvote: 4,5*10 = 45 konkurransepoeng Ordinær kvote: 4,5*10 + 8 + 2 = 55 konkurransepoeng Noen skoler har ikke forkurskvote, f.eks. NTNU. Da konkurrerer du i ordinærkvote sammen med alle andre, med unntak av førstegangsvitnemål. Dersom du ikke har alderspoeng eller andre poeng kan det være litt dumt dersom du søker populære linjer, ettersom poenggrensen til tider kan være over 60. Så all skole før forkurs teller ikke? altså snitt i fra yrkesfaglig eller lignende, kun karakterene fra forkurs pluss ekstra poeng? Slik jeg har forstått det så teller bare karakterene fra forkurs dersom du tar alle fagene I forkurskvoten teller kun karakterer fra forkurs, og det er også som Alav sier riktig at du må ta alle forkursfagene (matte, fysikk, norsk, engelsk og teknologi og samfunn) for å kunne søke i forkurskvotene. Karakterer fra videregående teller ikke med mindre du søker på grunnlag av de, noe du nok sikkert ikke gjør siden du har tatt forkurset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå