Gå til innhold

WARNING: Catalyst 3.8's Overheating Radeons/kills monitors


WikingTOR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra ATI.

 

Quote.

_____________________________________________________________

 

ATI SPEAK: CATALYST 3.8 - The TRUTH not the Rumours

Terry Makedon and Chris Hook from ATI have posted a reply to statements made recently regarding problems with Cat 3.8 overheating and all sorts of other claims, you can read and discuss in This thread

 

RESPONSE TO ALLEGED MONITOR FAILURE ISSUE

We have spent a great deal of time trying to reproduce this problem and analyzing our driver code. There is nothing in our driver code that has changed since CAT 3.7 to CAT 3.8 that could possibly cause this behaviour. We believe that our drivers are not causing these alleged problems.

We do not currently believe these stories are valid. We have already confirmed that of the nearly 100 OEM customer programs have asked for and received this driver, we have received no reports on any such problem from the OEMs. We have also run comprehensive QA tests on the driver before releasing it and have had no cases of failed monitors.

Since we announced CATALYST 3.8 on October 8th, we have recorded hundreds of thousands of downloads, and thus far there have been absolutely no reports whatsoever to ATI’s Customer Support department to report monitors failing.

 

TECHNICAL REBUTTAL OF MONITOR FAILURE ALLEGATIONS

There have been many posts in the forums discussing this issue, it seems it is a common theory, picked up from one place and keep being circulated. One such theory suggests the following:

“Instead of reading the refresh rates from the PRIMARY display INF files, it is reading the SECONDARY display INF refresh rates.”

In XP and 2K, we don’t have access to monitor INF information in our driver component that manages display capability. We have never used this monitor information for any purpose. We rely on EDID data or user override information to determine monitor capability. Even though the OS may use the monitor information to expose high refresh rate based on monitor INF content, the driver always restricts the actual refresh rate going to the monitor based on EDID or the user override. In essence, the user may be able to select from OS controlled monitor page (in advanced property pages) a high refresh rate but internally driver will restrict the refresh rate going to the monitor based on EDID information or user override information. If user set the override information incorrectly then incompatible signals would be sent to the monitor.

In 9x, we can access monitor INF information but due to issues with how OS maps the INF to a monitor, we had disabled reading the monitor INF via registry. Unless someone deliberately changes the registry setting for this in 9x, they would not run into any monitor INF related issues.

 

RESPONSE TO ALLEGED HARDWARE OVERHEATING ISSUE

We have spent a great deal of time analyzing the temperatures due to the CATALYST 3.8 drivers. We do not under any circumstance see anything near a 10 degree Celsius increase in temperature (but we don’t overclock our test cards either). We do see a slight increase in temperature in certain cases (3Dmark2003 Nature Scene for example). However any temperature increase is well within our safety range. Investigation continues and we are trying to determine why this change in temperature exits. At this point we are reproducing individual driver packages with code being checked in and measuring the temperature. However nothing shows the alleged increase in temperature. One independent website (DriverHeaven.net) even tried to reproduce this issue, and found no measurable difference in temperature between CATALYST 3.7 and 3.8.

 

_____________________________________________________________

 

 

 

http://www.driverheaven.net/showthread.php...readid=28968&s=

Lenke til kommentar

har selv et 9700PRO kort å kjører med 7-93.030812a1-010735C-ATI drivere.. Å har artifacts.. Er skikkeli irriterende.. Men får slike artifakts kun vist jeg setter Grafikk akkselerasjonen til fult å under spill som f.eks Unreal 2. Har opplevd etter 5 timers spilling av C&C Generals at jeg fikk artifakts.

 

Må da la maskinen være av i rundt 3 - 4 minutter før jeg kan slå på igjen..

Lenke til kommentar

Hei

 

Har opplevd at skjermen min døde to ganger... og det med geforce kort, første gangen så var skjermen, en panansonic PF90 ca 6 måneder gammel, hadde da et Geforce 2 fra Asus, skjermen gikk bananas og begynte og flimre og så klank, standby og der ble den. Jævlig stress å måtte begynne å bale med en 19" ja ja shit happens tenkte jeg.. :roll:

 

Men tro ikke jeg slapp så lett unna, neida, selvsagt her for en måneds tid siden så skjer pokkern ta meg det samme igjenn, men da på på et GF4400ti fra abit... hmmpf, 19" tung, demontere deler av skrivebordet slite ut den f... dritt skjermen igjenn, nokk er nokk, ny skjerm ble bestilt , 17" lcd (eizo 557k) før jeg i det hele tatt orket sjekke opp garantien på panasonicen, ha! 3 års garanti på den, 1 måned igjenn, så nå er den sendt til rep.

 

Har jo da i mellomtiden mottat Eizoen eg er veldig fornøyd med den, vet ikke helt om jeg tror på driverfeil men men, håper da ikke det er noe i det for nå har jeg kjøpt meg et 9800pro... :D

Lenke til kommentar

For meg høres dette helt latterlig ut, men jeg skal faktisk prøve med Cat 3.7 for å se om det har noen innvirkning på overklokkingsegenskapene til mitt Powercolor kort, som jeg på ingen måte er fornøyd med. Likevel har jeg vanskelig for å tro at dette skyldes driverene. Jeg har ikke prøvd noe annet enn 3.8 på dette kortet, så jeg vil ikke la noe være uprøvd.

 

Ikke værst, endelig en som muligens hadde problem med nVidia.

Dette med ødelagte skjermer er ikke et helt urealistisk scenario, har faktisk opplevd det selv, men med et nVidia Geforce2 MX200 :lol: i kombinasjonen med TvTool. På grunn av en feil et eller annet sted satte driverne oppdateringsfrekvensen på den gamle AT&T skjermen min til 50hz, pang sa det. Også hadde jeg ikke noe bilde mer, svart skjerm og en svak merkelig klikkelyd fra skjermen...

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Har nå gått tilbake til Cat 3.7, men som jeg trodde kunne jeg spart meg bryderiet. Oppdateringsfrekvensen på skjermen, som jeg aldri har hatt noen problemer med, fungerer fortsatt. Jeg kan ikke se at temperaturen endres noe mer enn det som kan kalles tilfeldig og kortet overklokker fortsatt like dårlig.

 

Min konklusjon er at det er helt trygt å bruke Cat 3.8. Av det jeg har lest i forumet på Rage3D, forstår jeg at enkelte også har hatt monitor problemer med Cat 3.7 og andre Radeon kort enn 9600-9800 (også 9000-9200). Jeg skal jo ikke si at de som har problemer med hardware'n sin lyver, men jeg kan hvertfall ikke se at dette har noen som helst sammenheng med ATI's drivere. ATI har etter min mening gjort en faktisk god jobb med driverene sine den siste tiden og fortjener all ros for det. Til alle overparanoide ATI-eiere der ute, gå tilbake til Cat 3.5, jeg har tilgode å lese om noen som har hatt problemer med det.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Av erfaring holder jeg meg alltid under det skjermen kan tåle av frekvens.

Har jeg 100Hz skjerm kjører jeg på 85 Hz. Har heller aldri greid å ødelegge noen skjermer uansett skjermkort. Win setter ofte opp automatisk til beste/høyeste oppfrisknings frekvens, så det er greit å sjekke dette.

Pleier ikke den bli satt til 60Hz som standard?

Lenke til kommentar

Rart at alle tror på rykte som ble slippet ut på et forum :o

Setter man 200hz på skjermen blir ikke skjermen sund, den vil bare ikke vise bilde og det lyser oransje på skjermen. Da er den ikke ødelagt, du må bare stille hertz`en ned igjen, max stress du kan oppnå av det er å resette biosen tror jeg, i hvertfall etter det som kompisen min gjorde etter at han hadde stilt hertz`en opp på 120 selv.

Om driverne til ATI setter oppdateringsfrekvensen til 200 er ikke skjermen ødelagt.

 

Det er ikke normalt at forskjellige drivere skal ha prikk lik temp som andre, pleier å variere litt.

 

Men til de som har klokket max ut av kortene sine, og at tempen stiger er par grader får dere seffølgelig artifacts. Da trenger dere jo ikke bruke cat3,8.

Men poenge med å gi ut cat 3,8 er ikke at kortet ska bli verre.

Så visst det hadde vert noe gale med driverne hadde ATI trukket driverne inn igjen for lenge siden.

 

Sjønner ikke vitsen med alt oppsyret p.g.a +/-2grader.

 

Er det noen har som har fått ødelagt skjermen sin p.g.a cat 3,8?????????

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...