Gå til innhold

WARNING: Catalyst 3.8's Overheating Radeons/kills monitors

WikingTOR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ATI's sjef for driverutvikling har gått ut og dementert dette. Det hadde vært pussig om ATI hadde sluppet drivere som ødelegger hardwaren din.

har du link til den utalesen?

selvfølgelig vil han nekte for det, men tviler på at de som har svart i den posten gjør det for moro skyld.

se bare på Nvidia de nektet jo også i sin tid at driverne deres var skyld i flickering i bildet og støy ved bruk av muse-hjulet :)

Lenke til kommentar

Forklarer hvorfor kortet var til å få brannsår av igår og maskina gikk på nesa to ganger på rad :grumpy:

Heldigvis ser alt ut til å ha overlevd. Siden skjermen min er kjøpt i statene for snart 1 år siden [ergo null praktisk garanti] så hadde jeg klikka om den hadde dødd.

Første ATI kortet jeg virklig har gitt sjansen på 18 mnd (siden 9700 og driversurr ) - så tar det 2 uker så dette her. Tror dette ble mitt siste ATI kort på lang, lang tid.

PS, 3.7 som jeg skiftet tilbake til etter litt testing ser ut til å fungere.

Lenke til kommentar
ATI's sjef for driverutvikling har gått ut og dementert dette. Det hadde vært pussig om ATI hadde sluppet drivere som ødelegger hardwaren din.

har du link til den utalesen?

http://rage3d.com/#1066346626

1) Overheating. We have spent a great deal of time analyzing the temperatures due to the CATALYST 3.8 drivers. We do not under any circumstance see anything near a 10 degree Celsius increase in temperature (but we don’t overclock our test cards either). We do see a slight increase in temperature in certain cases (3Dmark2003 Nature Scene for example). However any temperature increase is well within our safety range. Investigation continues and we are trying to determine why this change in temperature exits

2) Monitors. We have spent a great deal of time trying to reproduce this problem and analyzing the driver code. There is nothing to be found. At this point we are working very closely with an ATI Beta Tester who experienced a monitor loss. There have been zero reports in our customer support of monitors dying.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut til at problemene er særlig omfattende og det ser ut til at ati tar saken seriøst.

Hva gjør man da ? Tar det rolig så klart. Og venter på at de finner ut av sakene, må jo gi dem LITT tid.

Ser ikke noen grunn til panikk akkurat, men jeg holder meg til 3.7 inntil videre 8)

Lenke til kommentar

Det er noen lekkede 3.8.5-drivere der ute og disse har trøbbel med varmen. Hold dere til offisielle 3.8 og alt er OK. Skulle det vise seg å være et fnugg sannhet i dette vil garantien gjelde uansett.

Hold dere unna lekkede drivere og Omegadriverne (de bruker de lekkede driverne...).

Lenke til kommentar

Tror neppe at de som ikke har klokket opp skjermkortet sitt vil merke noe forskjell. Men kanskje de som har klokket det opp til de ytterste grensene for hva kortet tåler? Men nå vet ikke jeg om temperaturøkningen er bare et rykte eller om det faktisk er sant. Eier heller ikke Radeon kort. Men dersom det er sant er det virkelige spørsmålet:

Får man bedre ytelse ved å klokke opp med 3.7 driverne, eller får bedre ytelse ved å klokke ned kortet og deretter legge inn 3.8? :)

Lenke til kommentar

kansje noen burde si at i den sørlige halvkule er det på vei mot sommer, og romtemperaturene er på vei oppover der borte. så idiotene som klager over at det er blitt 2 c varmere på gpu har jeg ikke troen på. ingen kliniske tester har bevist temperatur økning bortsett fra nature test i 3dmark, og der var det kun snakk om bedre utnyttelse av pipelinene som gjorde den pittelitt varmere, ikke noe som friterer chips.

3.8 rockser, bortsett fra menyen under desert combat, den er rar, ellers funker alt knall.

har hittil ikke lest en eneste test av disse driverene som tilsier at de er farlige. rent sprøyt spør du meg, hvordan skulle enn driver få en skjerm til å klikke ? måtte isåfall ha noe med hz å gjøre? uansett føler ikke frykten fordi 2 fyrer har mistet skjermen sin etter X antall år, hardware varer ikke evig.

hypa tulleproblem sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg brukte 3.8 "offisielle" og den holdt på å svi av mitt PowerColor 9800 PRO igår, kortet varmet kraftig opp, så kom artifaktene og systemet krasjet etter litt.

Kortet nektet å boote opp igjen på 10-15 minutter - jeg tok det ut og kjølte det ned (utendørs) når jeg oppdaget hvor brennvarmt det var blitt

Kort sagt, FJERN 3.8, 3.8.5/3.9 (og Omega basert på disse) umiddelbart, ingen ytelseøkning og du risikerer kort og skjerm.

Lenke til kommentar

Høres ut som rykter alt sammen. Jeg skjønner heller ikke at grunne til skjermødeleggelse skulle være fordi grafikkortet sendte ut oppdateringsfrekvenser som skjermen ikke støtter? Det er vel bare å sette på riktig oppdateringsfrekvens...?

Og at det blir varmere... har ikke merket noenting til det i min maskin, kjører det faktisk litt høyere klokket enn før noe som igjen kan tyde på en temperatur nedgang

Dette er iallefall mine erfaringer/hypoteser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...