Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk privatisteksamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal melde meg til engelsk eksamen til høsten og vil derfor begynne tidlig med forberedelsene.

Er det noen som vet hvilken lærebok det er best å bruke? Også lurte jeg på hvor mange deler det er på skriftlig eksamen?

Jeg brukte Targets, veldig god bok kontra Experience som jeg hadde på vgs.

Hvor mange deler det er varierer. I år var det f.eks. Del 1 (kortsvarsoppgave): Velg mellom A og B. Del 2 (langsvarsoppgave): Velg mellom A, B, C, D og E (tror det var 5 oppgaver).

Lenke til kommentar

Jeg skal melde meg til engelsk eksamen til høsten og vil derfor begynne tidlig med forberedelsene.

Er det noen som vet hvilken lærebok det er best å bruke? Også lurte jeg på hvor mange deler det er på skriftlig eksamen?

Hvor mange deler det er varierer. I år var det f.eks. Del 1 (kortsvarsoppgave): Velg mellom A og B. Del 2 (langsvarsoppgave): Velg mellom A, B, C, D og E (tror det var 5 oppgaver).

Takk for svar! Det er viktig at boken dekker hele pensum, slik at jeg får oversikt over det jeg skal kunne :) Får man forberedelsesinformasjon en/to dager før skriftlig?

Og hvor lenge må jeg snakke om fordypningsemnet?

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at Passage er en fin lærebok. Så hva skal jeg kjøpe?

Jeg har hatt Passage, og er veldig fornøyd med læreboka. Du trenger jo ikke å kjøpe hvis du går på videregående, da kan du jo bare låne av skolen. Hvis du ikke har muligheten til dette, kan du jo prøve å låne på biblioteket. :)

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med Targets, men jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle hvilken bok du velger. Begge bøkene dekker nok pensum på en god måte. De tar for seg forskjellige tekster som er relatert til pensum, men det du til syvende og sist blir vurdert i, er hvordan du skriver engelsk. Da spiller det liten rolle om du har lest den ene eller andre teksten.

Hvis jeg var deg ville jeg også brukt NDLA for alt det er verdt. Det er en utrolig god side med mye nyttig informasjon og gode tekster. Jeg har brukt siden mye i engelsken i år, og hvis jeg måtte velge mellom læreboka og NDLA, ville jeg definitivt gått for NDLA.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Det er viktig at boken dekker hele pensum, slik at jeg får oversikt over det jeg skal kunne :) Får man forberedelsesinformasjon en/to dager før skriftlig?

Man får forberedelsesdelen dagen før kl 09. Bruk god tid på den og finn kilder som kan være relevant for temaet. Jeg brukte mange av kildene jeg fant dagen før.

På muntlig, kommer jo helt an på om du i det hele tatt får om fordypningsemnet. Jeg gadd aldri å gjøre det og det første sensor sa til gruppen var: ikke stress med fordypningsemnet det tar for lang tid så dere får ikke det. Flott tenkte jeg da slapp jeg å kaste bort tid på det. Hadde allikevell temaet klart og et lite manus i hånda i tilfelle. Jeg snakte mao ingenting om fordypningsemnet.

Jeg var nettopp på butikken og kjøpte Targets. Takk for tipsene, jeg skal definitivt sjekke NDLA!

Er det forresten viktig med god engelsk uttale?

Det er ikke viktig men en klar fordel

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan det kan gi en klar fordel på skriftlig eksamen. Utdype?

På muntlig, selvfølgelig. Som privatist må man ha både eksamen i muntlig og skriftlig for å få faget godkjent (ENG1002+ENG1102)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Man får forberedelsesdelen dagen før kl 09. Bruk god tid på den og finn kilder som kan være relevant for temaet. Jeg brukte mange av kildene jeg fant dagen før.

På muntlig, kommer jo helt an på om du i det hele tatt får om fordypningsemnet. Jeg gadd aldri å gjøre det og det første sensor sa til gruppen var: ikke stress med fordypningsemnet det tar for lang tid så dere får ikke det. Flott tenkte jeg da slapp jeg å kaste bort tid på det. Hadde allikevell temaet klart og et lite manus i hånda i tilfelle. Jeg snakte mao ingenting om fordypningsemnet.

Jeg var nettopp på butikken og kjøpte Targets. Takk for tipsene, jeg skal definitivt sjekke NDLA!

Jeg forstår ikke helt.. Sier du at jeg ikke trenger å jobbe med en fordypningoppgave? Hva kommer det an på om jeg får det eller ikke?

Lenke til kommentar

Hvordan settes karakteren egentlig? Hvis man får 6 i skriftlig og 5 i muntlig, hva står det på kortet da?

Slik er mine karaterer: det første er fra mitt førstegangsvitnemål, det andre fra mitt ordinære vitnemål:

Slik føres karakteren på vitnemålet om du følger vanlig studieløp på vgs:

post-308488-0-79944000-1403387115_thumb.png

Slik føres karakterene på vitnemålet om du tar faget som privatist:

post-308488-0-54056800-1403387116_thumb.png

Jeg forstår ikke helt.. Sier du at jeg ikke trenger å jobbe med en fordypningoppgave? Hva kommer det an på om jeg får det eller ikke?

Jo, selvfølgelig. Det er en del av læreplanmålene så du kan absolutt få det - men jeg gadd ikke legge mye vekt på det rett og slett fordi jeg hadde en backupplan hvor jeg lagde meg en problemstilling jeg skulle bruke om de spurte meg om det, men jeg la minimalt arbeid ned i den delen rett og slett fordi jeg har fordypning i internasjonal og samfunnsfaglig engelsk fra før og dermed kunne en del om temaet jeg eventuelt skulle fortelle om (Urfolk i Norge og Australia, som forøvrig viser til samfunnsfag, naturfag, engelsk, reiseliv og språk 1+2 og internasjonal engelsk mao et bra tema :) )

Det kommer selvfølgelig an på sensoren om du får det eller ikke. H*n bestemmer om h*n vil høre deg i fordypningsemnet eller ei, så om du ikke har et tema du kan snakke fritt og mye om, bør du absolutt forberede deg på akkurat dette. Min sensor sa at vi ikke kom til å få det så vi trengte ikke å stresse med det :) Veldig greit, men så bor jeg på en ganske liten plass så vi var bare seks stk som var oppe, så det varierer nok veldig. Har hørt om mange tilfeller spesielt på østlandet, hvor sensorene ofte velger å høre i fordypningsemnet nettopp fordi folk glemmer det/ikke gidder, så dersom du holder til en plass hvor det er mange som går opp som privatister, gjør du nok lurt å fokusere en del på dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...