Gå til innhold

Problemer med dual channel på A7N8X-VM

356speedster

Anbefalte innlegg

Har to 512MB TwinMos (med winbond) pc3200 cl 2,5 til et Asus A7N8X-VM HK.

Med kun en brikke så blir minne automatisk satt til Single Channel 400Mhz, og maskinen er stabil med flere timers hardkjør i CPUstability, og SisoftSandra BurnIN.

Med begge brikkene så blir minne riktignok satt til Dual Channel 400Mhz, men maskinen blir totalt ustabil. Den rebooter, får blåskjerm etc, allerde ved boot eller ved enkle win oppgaver.

Problemet er at dette M-atx kortet ikke gir meg noen muligheter til å justere minneinsillinger, fsb eller volt. Alt blir satt automatisk av bios.

Maskinen har en XP2500+ med Silent Breeze 462 II. Dette oppsettet gir Idle temp på 32/38/24 (hk/cpu/hdd), og load temp er 32/48/29 (romtemp ca 22)

Noen som har forslag til å få maskinen stabil med begge brikkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du bruker den integrerte grafikkbrikken på kortet. dersom du gjør det, og kjører PC3200 (400MHz) minne, vil maskinen oppføre seg slik. Problemet løses ved å bytte til PC2700 (333) minne. Evnt sette inn et AGP grafikkort, da vil du kunne bruke PC3200 minne, også Dual Cha. Sjekk også at harddisken er koblet til enden av IDE kabelen dersom du kjører den alene på kabelen. Samme med CD/DVD/brenner enheten. Kortet er veldig nøye på det.

Minne som ikke anbefales til dette kortet med nyeste bios (1008) er Apacer PC2700 CL2.5, da får du feil på bildet, men kortet fungerer. Ihvertfall har jeg opplevd dette på alle A7N8X-VM kortene jeg har tatt i med den typen minne.

Håper du får det til.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Matrox G550 kort på AGP bussen, men jeg finner ikke noen måte å disable onboard grafikkort i bios, så jeg regner med at bies ordner dette selv ??

Har en seagate 7200.2 i enden på ide kabel nr 1, og en sony combo brenner i enden på ide kabel nr 2.

Kan det være feil på den ene minnebrikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...