Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Selvbygd pc vil ikke boote - svart skjerm

Anbefalte innlegg

Hei. Har ikke bygget egen pc før, men trodde jeg hadde gjort grundig research. Alt ble satt sammen etter manualenes anvisninger.

Problemet er at vifter, diode på hovedkort og lys på kabinett osv starter, men skjermen er helt død. Viftene og lysene går kontinuerlig, de skrur seg ikke av og på.

Maskinvare:

Hovedkort: ASUS B85M-G (C2) - Haswell

Prosessor: Intel Core i3-4150 Haswell Refresh
Strømforsyning:
Corsair CX430M
Minne: Crucial 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Ballistix

SSD: Samsung 840 Basic EVO SSD Laptop - 250GB

Har ikke skjermkort. Ja jeg monterte "skruene" som gjør at HK står ut fra kabinettveggen.

Har prøvd:

- Sette alt sammen en gang til.
- Starte uten unødvendige ting/ledninger koblet til (feks ssd og kabinettledninger)

- flashe bios og ta ut batteri fra HK

- Bytte om på minnebrikkene, posisjonene deres og også å starte med bare en enkelt.

- sjekket at CPU-ledning (4 pins), CPU-viftekabel, og andre nødvendige strømkabler er koblet til
- Sjekket at ingenting er bøyd under CPUen

- at minnebrikkene står skikkelig i

- Prøvd med både vga, dvi og hdmi-overgang til skjermen, og sjekket at skjermen fungerer med en laptop.

Er det noe opplagt jeg har oversett med tanke på om maskinvaren passer sammen, og er det noe annet jeg kan prøve?

Har desverre ikke en annen stasjonær pc i nærheten, så får ikke testet med noe annen maskinvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken inngang har skjermen din og hvilke(n) inngang har du brukt? Mener å ha vært borti at det ikke er alle kombinasjoner av innganger/utganger/overganger som gir signal til skjermen. Kommer det opp "No signal" på skjermen din hvis du slår den på etter at du har "startet" maskinen din?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Kan du velge inngang i menyen til skjermen? Det er det eneste jeg kommer på du kan prøve hvis det finnes et slikt menyvalg. Ellers kan det tyde på defekt HK. Er usikker på hva som ville skje hvis cpu ikke var montert eller ikke virket overhodet, om maskinen da ville slå seg av eller om du ville få ei melding på skjermen om at cpu mangler. Noen andre kan sikkert si noe om et slikt tilfelle.

Antar du er sikker på at kablene er i orden og at du har testet skjermen med samme kabler i annen maskin.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan velge inngang i menyen til skjermen, og da for eksempel velge dvi mens jeg bruker en dvi-kabel. Har prøvd å endre dette mens jeg har på pcen. Har prøvd kablene og skjermen med annen maskinvare ja.

Finner ikke noe i manualen til hovedkortet om at man må bruke en bestemt utgang til skjerm ved første boot. Så vidt jeg forstår så kan man bruke den overgangen man har tilgjengelig, men jeg har som sagt prøvd alle uansett.

Håpløse greier!

Lenke til kommentar

Det kommer aldri noe melding på en skjerm uten CPU , bios som poster, og et grafikk subsystem.

Derfor har man post meldinger (debug koder) som beep eller dioder eller tallkoder på et diodedisplay.

Ja det er håpløst i en feil situasjon om man bare har det ene utstyret.

Du bør sjekke om du kan alliere deg med en venn og han/hennes utstyr for å gjøre kryss sjekking av deler. Helst da noen som har reservedeler utover egen bygd PC.

Det går i hovedsak ut på å eliminere .

Og gjør det helst uten et kabinett.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ren hdmi ja. Men har også prøvd med dvi og vga som sagt.

I og med at hovedkortet klarer å sette i gang diodene og viftene osv, og reagerer på powerknappen, er det mulig å tolke det som at det ikke er hovedkortet som er defekt, men heller minne eller prosessor? Og siden hovedkortet får strøm, kan jeg da også utelukke strømforsyningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen skulle lure, så var det hovedkortet mitt som var defekt. Hovedkortet ga aldri noe lyd fra seg (gjennom buzzern), hvis jeg feks prøvde oppstart uten ram så var det helt stille fra hovedkortet. Etter hva jeg har forstått så skal hovedkortet pipe hvis man prøver dette. Tolket det derfor som at hovedkortet var gåent, og det viste seg å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...