Gå til innhold

FrPs Sylvi Hardy utlendinger lukter vondt og slår

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun sa bl. a i talen. "Jeg har seilt i 16 år, og jeg har sett ekte rasehat på nært hold, og det vil jeg ikke ha her".

Nå var poenget hennes (slik hun uttrykte det) at rasehat er en følge av innvandring. Altså at uten innvandrere, heller ikke noe rasehat. Det kan en rasist godt si.

Hun sa også flere ganger at det var viktig å hjelpe, ...

Hun vil nok gjerne hjelpe, men som så mange innvandringsmotstandere vil hun hjelpe der "de hører hjemme". Det kan en rasist godt si.

..., og at hun gråter når hun ser barn i Syria som lider.

Så er hun i hvertfall på linje med UDI og FrP, som mener at alt Norge har råd til å bidra med er nettopp tårer...

Geir :)

Lenke til kommentar

Hun sa bl. a i talen. "Jeg har seilt i 16 år, og jeg har sett ekte rasehat på nært hold, og det vil jeg ikke ha her".

Nå var poenget hennes (slik hun uttrykte det) at rasehat er en følge av innvandring. Altså at uten innvandrere, heller ikke noe rasehat. Det kan en rasist godt si.

Hun sa også flere ganger at det var viktig å hjelpe, ...

Hun vil nok gjerne hjelpe, men som så mange innvandringsmotstandere vil hun hjelpe der "de hører hjemme". Det kan en rasist godt si.

..., og at hun gråter når hun ser barn i Syria som lider.

Så er hun i hvertfall på linje med UDI og FrP, som mener at alt Norge har råd til å bidra med er nettopp tårer...

Syns du ikke dette blir en naiv og overfladisk måte se det på?

Er av den oppfatning at det går mer på å se realitetene i øynene, enn å legge vekt på rase.

Vi er et lite land, og det kan være fornuftig å ta det litt med ro. Når det gjelder hvor mange man skal slippe inn.

Går det for fort, kan det lett bli konflikter som ingen er tjent med.

Og så må man ikke sette likhetstegn mellom det å innse at vi er forskjellige raser, og at det kan by på visse utfordringer. Og det å være rasist.

Rsisme handler om å mene at den ene rasen er bedre/mer verdifull en andre. Det har vel ikke blitt sagt der.

Lenke til kommentar

Syns du ikke dette blir en naiv og overfladisk måte se det på?

Det må du gjerne synes.

Er av den oppfatning at det går mer på å se realitetene i øynene, enn å legge vekt på rase.

Vel, her er vel ulike realitetsoppfatninger ute og går.

Vi er et lite land, og det kan være fornuftig å ta det litt med ro. Når det gjelder hvor mange man skal slippe inn.

Går det for fort, kan det lett bli konflikter som ingen er tjent med.

Det kan man godt mene, men da bør man kanskje bruke andre argumenter enn at de lukter vondt.

Og så må man ikke sette likhetstegn mellom det å innse at vi er forskjellige raser, og at det kan by på visse utfordringer. Og det å være rasist.

Tja, nå er det vel nokså omdiskutert om rasebegrepet er vitenskapelig fundert. At mange fortsatt bruker det som en skjønnsmessig inndeling av mennesker er en annen sak. Man "innser" ikke at vi er forskjellige raser, man påstår det.

At innvandring og integrering er utfordrende ser de fleste, men det skyldes vel ulik kultur, ikke ulik rase...?

Rsisme handler om å mene at den ene rasen er bedre/mer verdifull en andre. Det har vel ikke blitt sagt der.

Nei, hun nøyer seg med å si at den ene "rasen" lukter bedre, fordi vi har vett på å dusje og bruke rene klær og parfyme...

Definisjonen på rasisme har vi alt vært inne på. Se mine tidligere innlegg i tråden.

Lenke til kommentar

Egentlig sa hun aldri at noen luktet "vondt" eller "bedre". Det er noe andre har vridd det til. Hun sa de lukter anderledes. Se og hør gjerne talen selv. Men det var (som jeg har nevnt før) selvsagt dumt sagt.

Ja jeg bekjenner at det var feil bruk av ordet "rase" oppi der, det er kulturelle forskjeller som du sier, det var det jeg mente. Beklager. Rase har jo i seg selv ikke noe å si. Personlig liker jeg stort sett diverse andre raser bedre enn hvite for å nevne det, men det har med smaksans å gjøre. Det betyr ikke noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For orden skyld: Har ikke gjort meg opp noen konklusjon jeg, om hun er rasist eller ikke.

Han Shuggie henviste til "Rasistordboka 2014". Den kjenner jeg ikke til og fant ikke noen rasistordbok ved søk. Derfor spurte jeg om det var en bok han selv har diktert, og det spørsmålet sier han at han ikke skjønner.

Men jeg kan ikke skjønne at det ikke går an å skjønne et så enkelt spørsmål, så den syns jeg var litt for drøy. Men allright nå har jeg hvertfall prøvd å forklare hva jeg mente så detaljert jeg kan. Så kan han si hva slags ordbok dette er hvis han vil. Hvis det var en misforståelse er det greit. :)

Lenke til kommentar

Rasistordboken er selvsagt fiktiv. Den er en referanse til ditt "Sier rasister det?" Som om de hadde en ordbok som fortalte hva de skulle si...

Poenget hans kommer i neste setning: "Hun er rasist, hun sa det, ergo: Mor Nille er en rasist!" Altså: Siden hun sier det, som er rasist, kan vi konkludere med at rasister sier det.

Det forutsetter jo at hun faktisk er rasist. Det er det dere burde diskutere, ikke den ikke-eksisterende ordboka.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Javel. Men da skjønner jeg mindre og mindre. Hvorfor må spørsmålet om det vil være naturlig for en rasist og si det jeg spurte om, stå i en ordbok?

Det var jo ikke bare enkeltvise ord, men setninger og formulering det dreide seg om.

Og denne setningen "Hun er rasist, hun sa det, ergo: Mor Nille er en rasist!" skjønner jeg heller ikke meningen med helt tror jeg. :blush:

Ja hva var det det da, og hvordan/hvorfor var akkurat det (han eventuelt spesifikt tenker på der) rasistisk?

Ser dessverre ikke det "poenget". Syns ikke han sa noe som egentlig forklarte noenting der jeg. :shrug:

Lenke til kommentar

Rasistordboken er selvsagt fiktiv. Den er en referanse til ditt "Sier rasister det?" Som om de hadde en ordbok som fortalte hva de skulle si...

Poenget hans kommer i neste setning: "Hun er rasist, hun sa det, ergo: Mor Nille er en rasist!" Altså: Siden hun sier det, som er rasist, kan vi konkludere med at rasister sier det.

Det forutsetter jo at hun faktisk er rasist. Det er det dere burde diskutere, ikke den ikke-eksisterende ordboka.

Problemet er at hun ikke sa noe som er i nærheten av rasisme. Om jeg sier det lukter dritt av Dansker spesielt, så gjør det meg ikke til rasist. Men sier jeg at vi Norske er av bedre rase en alle andre, da nærmer vi oss rasisme. Det må være aksept for å si at man synes det lukter av folk eller ikke, uten at PK folket skal komme med rasist kortet.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å høre talen fra videoen også for noen, slik at det ikke er tvil om hva som ble sagt. Som nevnt, ble det aldri sagt at noen luktet "vondt" eller "dritt".

Se og hør selv.

https://www.youtube.com/watch?v=ESPfYjWw4DU

Ikke noe galt eller feil blir sagt her. Det man kan og bør reagere på er hennes formulering av budskapet. Men ikke noe som minner om rasisme blir ytret. Så hvor de har dette rasisme stemplet i fra, er ikke godt å si. Men PK folket er jo kjent for og høre det de selv vil.

Lenke til kommentar

Om jeg sier det lukter dritt av Dansker spesielt, så gjør det meg ikke til rasist.

Men du kan godt være rasist og ha en fremmedfiendtlig grunn til å si det. Og rasist eller ikke: Det er en åpenbar forskjell på å si at dansker lukter, og å si at dansker lukter og derfor må vi ikke slippe dem inn i landet.

Jeg tror for ordens skyld ikke damen er rasist. Jeg tror hun bare er ukritisk (ironisk nok) og har kjøpt den fremmedfiendtlge propagandaen som desverre sirkulerer. Den som sier at med dagens innvandring så blir flertallet muslimer i 2060, og at det ikke lenger blir vanlig å dusje og kle seg (i annet enn burka), og at det blir greit å slå sine barn.

Ingenting av det stemmer, og derfor henger ikke hennes konklusjon på greip. Vi trenger ikke stoppe eller bremse innvandringen for å bekjempe barnemishandling eller annet, det klarer andre og tredje generasjons innvandrere å ta et oppgjør med om vi støtter dem, og flertallet som kommer idag er ikke muslimer, de er øst-europeere.

Lenke til kommentar

Om jeg sier det lukter dritt av Dansker spesielt, så gjør det meg ikke til rasist.

Men du kan godt være rasist og ha en fremmedfiendtlig grunn til å si det. Og rasist eller ikke: Det er en åpenbar forskjell på å si at dansker lukter, og å si at dansker lukter og derfor må vi ikke slippe dem inn i landet.

Jeg er ikke i mot innvandring bare så det er klart. Jeg er i mot asylpolitikken.

Men uansett. Man er ikke rasist selv om man er i mot og ta inn mennesker man synes det lukter vondt av. At det er et dårlig argument som de fleste ler av, gjør ikke personen til rasist. Men mer redd for det fremmende. Men som sagt så mange ganger tidligere, mange er redd for det fremmende. Mange PK folk våger ikke en gang og gå forbi rusavhengige fordi de har lest om dem og allerede stigmatisert dem. Så frykt for det ukjente er naturlig for mange mennesker. Ikke noe rasistisk ved det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Make it simple, as simple as possible but no simpler.

Jeg bruker raist taggen fordi jeg tolker det hun sier på min måte. For meg personlig er det en rimelig tolkning i denne sammenhengen at hun er en rasist. Rasist er et ord jeg uhyre sjelden bruker, men jeg har en mening om hva en rasist er når jeg hører vedkommende. I en slik sammenheng er det for meg et fruktbart begrep.

Der er nok noen som ville brukt sterkere ord.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...