Gå til innhold

Katoder + lysrør av ukjent type -> én bryter?


Anbefalte innlegg

I fronten på kabinettet mitt (skyhawk psr4616) er det to "boble-lysrør" (minner om Revoltec Bubble Light, som de har på bl.a. 3dfxCool). Disse kjører på 5V. I tillegg har jeg et par katoder med inverter som kjører på 12V. Jeg tenkte jeg skulle koble inn en bryter som lar meg slå av og på katodene og "boblerørene" samtidig, og koblet det opp slik:

kobling.JPG

Det som da skjer er at når bryteren er på lyser begge to som ønsket, men når bryteren er av lyser katodene svakt. Jeg regner med at dette skyldes at inverteren bruker 5V som jord, og at den dermed kjører på 7V.

 

Hvordan kan jeg få dette til å virke med bare én bryter (uten å kjøpe en ny, to-polet bryter)? Kan jeg f.eks. sette inn en diode mellom "boblerøret" og bryteren slik som dette:

kobling2.JPG

Hvis jeg husker min kretsteknikk riktig går det vel bare strøm én vei gjennom en diode? Eller er jeg helt på bærtur nå?

 

PS: unnskyld hastverks-Paint'en min :).

 

Edit: svart kabel fra "boblerøret" på tegninga skal selvfølgelig ikke krysse 0V fra molex.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yes sir, testa med en LED jeg hadde liggende, og det funka fint. Eneste minuset er at det blir et spenningsfall på 1.7V over LEDen, men det gjør egentlig ikke noe om lyset i fronten blir litegrann svakere. Skulle jeg tilfeldigvis finne en vanlig diode i roteskuffa så bruker jeg den, hvis ikke så bruker jeg leds i frontpanelet (hadde egentlig tenkt å gå for en litt mer anonym look, med bare tre vippebrytere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...