Gå til innhold

Hjemmenettverk med 2 routere

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vi har 1 router og 1 modem i huset, 1 oppe og 1 nede. Den ene er en Zyxel P2602HWT og den andre Asus RT-N12. Asusen er koblet til modemet.

Det jeg lurer på er om det er mulig å ha samme navn på begge to slik at man kobler seg til den som sender ut best signal?

- WilliamMJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette routeren i repeater modus, dermed vil den fungere som en forlenger av det opprinnelige nettverkets signal, har selv gjort dette hjemme og det fungerer bra. da vil du ha ett nettverk overalt i huset.

Litt usikker på hva du mener med at Asusen er koblet til modemet...

Slik jeg tolker det nå har du strukket kabel mellom etasjene for å koble de sammen

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Jeg har fem routere satt opp på denne måten (murhus...) og det fungerer perfekt. Pass på at de har eksakt samme oppsett for sikkerhet.

Ingen forskjell fra å ha ett superkraftig nettverk, og kjempegod dekning overalt. Alle mine routere er Airport, men det skal funke med andre routere også.

Repeater-mode er drit, da mister man masse ytelse.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har fem routere satt opp på denne måten (murhus...) og det fungerer perfekt. Pass på at de har eksakt samme oppsett for sikkerhet.

Ingen forskjell fra å ha ett superkraftig nettverk, og kjempegod dekning overalt. Alle mine routere er Airport, men det skal funke med andre routere også.

VIl du utdype ?

Og gjerne forklare hvordan du har satt opp nettverket ditt, for å bare sette diverse rutere rundtomkring i huset med samme SSID og pw vil ikke gjøre noe som helst, av det jeg vet iallefall

Lenke til kommentar

VIl du utdype ?

Og gjerne forklare hvordan du har satt opp nettverket ditt, for å bare sette diverse rutere rundtomkring i huset med samme SSID og pw vil ikke gjøre noe som helst, av det jeg vet iallefall

En router i repeatermode er nødt til å koble seg trådløst på den originale routeren for å få data, og tar derfor opp en god del av trådløskapasiteten i nettet - kapasitet som kunne vært benyttet til nyttig bruk i stedet for repeating.

Den "rette" måten å sette opp roaming-nett på er som jeg sier, å ha samme SSID og passord på separate routere og å la enheten selv velge hva den skal koble seg til. Dette forutsetter selvsagt at aksesspunktene står på samme nettverk og at de oppfører seg som aksesspunkter og ikke som routere.

Selv har jeg satt opp nettet som følger:

4Rpm3y5.jpg

Backbone (de hele linjene) er Cat6e lagt i vegg mellom rom og etasjer.

Alle Airport-boksene er satt opp med LAN-koblingen i Wan-porten, som separate aksesspunkter med identiske innstillinger. De kjøres som rene aksesspunkter, ASUSen står for DHCP og routing mellom dem.

Kjører ca. 30 trådløse klienter på dette nettverket og får ca. 100Mbit reell hastighet trådløst uten problemer.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

*kortet*

Oppsettet ditt,hvis jeg forstår det rett forutsetter at du har dette koblet sammen med kabler/powerlines hele veien. Og absolutt da er jeg enig i at dette er ett bedre alternativ, men hvis du ikke har kabling muligheter eller ikke vil betale/har råd til 2-300-ish per powerline adapter, er repeater mode løsningen, eller overser jeg noe nå ?

Grovt regnet så får jeg det nettverksopplegget ditt til å ligge på 6-7k ...stemmer det ?

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Han som stiller spørsmålet har strukket kabel mellom etasjene, så han kan helt fint kjøre samme type oppsett som meg. Har et par strekk powerline, men det meste er TP-kabel.

6-7K er ikke helt galt, kanskje nærmere 8.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Han som stiller spørsmålet har strukket kabel mellom etasjene, så han kan helt fint kjøre samme type oppsett som meg. Har et par strekk powerline, men det meste er TP-kabel.

6-7K er ikke helt galt, kanskje nærmere 8.

Ja...han har strukket en kabel mellom etasjene...fullt klar over det

men ikke det jeg spurte om...hvis man IKKE kan det eller har 2-300 per powerline å investere...så blir repeater, løsningen å bruke...enig ? For egen kunnskap spør jeg da det virker som du er godt befart i denne verdenen av nettverksoppsett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...